تولیت آستان قدس رضوی در دیدار هیئت‌امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن تبیین جایگاه و اهمیت معیشت مردم به‌ویژه فقرا از منظر اسلام، بر لزوم احیا و ترویج سنت‌های حسنه اسلامی برای افزایش خدمات حمایتی و رفع مشکلات محرومان جامعه تأکید کرد.

لزوم احیا و ترویج سنت‌های حسنه اسلامی برای افزایش خدمات حمایتی و رفع مشکلات محرومان

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار هیئت‌امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، کمیته امداد امام خمینی(ره) را نهادی انقلابی خواند و ضمن تقدیر از تلاش‌های مستمر این نهاد در رسیدگی به امور مستضعفین، به سوره مبارکه قریش اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال در این سوره شریفه دو موضوع «رزق و روزی» و «امنیت» را امری بسیار مهم و خدایی معرفی می‌کند و از بندگان می‌خواهد به شکرانه این دو نعمت بزرگ پروردگار خویش را عبادت کنند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به خطبه‌ای از امیرالمؤمنین علی(ع) که در حقیقت بیان بیلان کاری حکومت امام در کوفه است، ابراز کرد: حضرت علی(ع) در خطبه‌ای می‌فرمایند «در کوفه همه مردم مسکن و خانه دارند و نان گندم می‌خورند.» بیان این فراز از زبان زاهدترین انسان عالم بسیار مهم است، امام از معیشت و معاش مردم می‌گویند و پُر پیداست که امام بر وضع معیشت مردم توجه ویژه داشته‌اند.
وی با اشاره به افتخارات و خدمات متعدد امیرالمؤمنین علی(ع) برای اسلام؛ ابراز کرد: حضرت علی(ع) با آن همه خدمات متعدد برای اسلام و مسلمانان اما زمانی آیه قرآن در فضایل ایشان نازل می‌شود که انگشتری خود را در حال رکوع به فقیری می‌دهند و یا طی سه روز روزه گرفتن، افطار هر سه روز خود را به مسکین، یتیم و اسیر می‌بخشند.
 این امر اهمیت رسیدگی به فقرا از دیدگاه الهی را نشان می‌دهد و از توجه اسلام به دستگیری از نیازمندان و الگوسازی در این زمینه برای انسان‌ها حکایت دارد، رشادت‌های امیرالمؤمنین(ع) در غزوه‌های خندق و خیبر نمی‌تواند برای همه انسان‌ها الگو باشد چراکه بسیاری توانایی انجام آن را ندارند؛ اما دستگیری از فقرا الگویی برای تمام بشریت می‎تواند باشد.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه نمونه‌هایی از رسیدگی و توجه به فقرا در زندگی و سیره ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین را برشمرد و ابراز کرد: در زندگی بزرگان و علمای دین، توجه به نیازمندان یکی از محوری‌ترین اصول بوده است، همدردی و یاری‌رسانی به دیگران از زیباترین خصلت‌های بشر است که اشاعه آن موجب تعمیق نگاه عطوفت آمیز و برادرانه در جامعه می‌شود.
وی توجه به حفظ عزت نفس و کرامت انسان‌ها را از دیگر موضوعات حائز اهمیت در دستگیری از نیازمندان برشمرد و ابراز کرد: مسئله حفظ عزت و کرامت انسانی از موضوعات بسیار مهمی بوده که اسلام همواره به آن تذکر داده است، انسان مؤمن از دیدگاه اسلام دارای وجاهت و اعتبار است زیرا مادیات فروتر از آن‌اند که معیاری برای سنجش ارزش‌های انسانی باشند و ارزش‌های متعالی را تحت الشاع قرار دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در فراز دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه به آموزه‌های اسلامی در رفع مشکلات اقتصادی جامعه تأکید و ابراز کرد: احیا و ترویج سنت‌های حسنه اسلامی در حوزه انفاق و نوع‌دوستی ضمن تقویت همبستگی‌های اجتماعی، می‌تواند موجب همگرایی مردم، توسعه خدمات و افزایش بهره‌وری خدمات حمایتی به محرومان جامعه شود.
تولیت آستان قدس رضوی سرعت در عرضه خدمات حمایتی، حفظ عزت و کرامت نفس نیازمندان، توانمندسازی محرومان، ماندگاری و ثبات خدمات و دقت در شناسایی نیازمندان واقعی را از دیگر موارد مهم در رسیدگی به نیازمندان و مساکین برشمرد.
گفتنی است، پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی، گزارشی از اقدامات و عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) ارائه شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.