به گزارش قدس آنلاین، کوچه پس کوچه‌های مدینه را خاک غربت فرا گرفته، چرا که بزرگی بار سفر بسته که سکوتش، فریاد دانایی بود و سخنش، باران حکمت و معرفت که هرگز با کلامش فاصله‌ای نداشت.

معرفی کتاب‌های به‌نشر با موضوع سیره امام جعفر صادق(ع)

لحظه لحظه‌های حیاتش از تبرک یاد و نام خدا سبز و سرشار بود. چهره‌ای دوست‌داشتنی، رفتاری سنجیده و متین، سینه‌ای انبوه از یقین و تلاشی گسترده در راه دین داشت. امام جعفر صادق(ع) با بیانی که مبارک به سپاس و ستایش خداوند بود، رفت؛ اما در جذبه بلاغت آن همه راستی، بنای مکتبی را پایه‌ریزی کرد که از خشت خشت آن، نوای هدایت انسان به گوش می‌رسد و از واژه واژه کتاب آن، انوار صداقت برون می‌تراود. دانشگاهی که امام صادق(ع) بنیان نهاد، سرچشمه‌ انقلاب فکری و فرهنگی عمیقی در جهان اسلام شد و مردانی در محضر آن بزرگوار رشد یافتند که هر یک چونان خورشیدی از روزن زمان، بر تمامی جهان تابیدند و پایه‌های تشیع سرخ را استحکام بخشیدند. نخل وجود والای آن پیشوای ما، چنان ثمر داد که مذهب ما را با نام خویشتن مزین کرد. درباره‌ شخصیت والای امام صادق(ع) نویسندگان گوناگونی قلم زده‌اند و آثار زیادی پدید آمده است که در این گزارش سعی شده به مناسب فرا رسیدن ۲۵ شوال، از میان انبوه آثار منتشر شده به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) آثاری با محوریت زندگی امام جعفر صادق(ع) برای آشنایی بیشتر مخاطب با برهه‌های مختلف دوران زندگی امام صادق(ع) به‌عنوان بنیان‌گذار مکتب جعفری و احیاگر فقه شیعه معرفی شود.

حکمتهای صادقی؛ ۴۰ حدیث از امام ششم

احادیث، گنجینه گران‌بهایی از پیشوایان دین است که به دست ما رسیده است. احادیث در کنار آیات قرآن کریم سرچشمه‌های ناب و زلالی به شمار می‌روند که معارف دینی را به ما می‌آموزد. کتاب «حکمت‌های صادقی» نهمین جلد از سلسله کتاب‌های «راه زندگی» ازجمله آثار به‌نشر با موضوع امام جعفر صادق(ع) است. آنچه در این مجموعه آمده، برگزیده کلماتی نورانی از وجود مبارک حضرت امام جعفر صادق(ع) است که به کوشش جواد محدثی از لابه‌لای متون موثق دینی گردآوری شده است. در این اثر ابتدا به‌صورت مختصر به بخشهایی از زندگی امام ششم پرداخته می‌شود و در ادامه چهل حدیث از سخنان گهربار بنیان‌گذار مکتب جعفری همراه با تفسیر و ترجمه همراه با اشعاری متناسب در لابه بلای مطالب به شیفتگان آن حضرت هدیه می‌شود. کتاب «حکمت‌های صادقی» با استقبال خوب مواجه شده است به‌گونه‌ای که تاکنون به چاپ چهارم رسیده است و ۵ هزار نسخه از این کتاب در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. کتاب «سیره صادقی» از مجموعه کتاب‌های «چراغ راه» از دیگر آثار به‌نشر نوشته جواد محدثی است که نویسنده در این کتاب به تبیین، ترجمه و توضیح چهل حدیث درباره سیره امام صادق(ع) می‌پردازد. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به بررسی موضوعات گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و... ترجمه روان و توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان‌های تاریخی مرتبط اشاره کرد. «مبارزات شیعیان در دوره نخست خلافت عباسیان» نوشته دکتر سمیره مختار اللیثی و ترجمه دکتر سید کاظم طباطبایی از دیگر کتاب‌های به نشر با موضوع و محوریت تشیع و بنیان‌گذار مکتب جعفری است. نویسنده در این کتاب که تا کنون در دو نوبت به چاپ رسیده است، تلاش دارد تا از مبارزات و دفاع شیعیان در برابر اندیشه و افکار و آرای خویش، تصویری روشن به مخاطب ارائه دهد. جلد هشتم مجموعه کتاب‌های چهارده جلدی «چهارده اختر تابناک» با موضوع زندگانی امام جعفر صادق(ع) و سبک و سیره زندگی رئیس مکتب شیعه از دیگر کتاب‌های به‌نشر است که بر پایه منابع معتبر دینی توسط احمد احمدی بیرجندی نوشته شده است. به کارگیری نثر روان، تحلیل‌های عالمانه و چاشنی شعر در میان مطالب ازجمله ویژگی‌های این اثر محسوب می‌شود.

 

شفاعت ما به سبک‌شماران نماز نمی‌رسد

«قصه‌های زندگانی امام جعفر صادق‌(ع)» عنوان هشتمین جلد از مجموعه‌ی چهارده جلدی «قصه‌های زندگانی چهارده معصوم» است که به قلم جواد نعیمی نگارش یافته و به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) این مجموعه را در سال ۱۳۹۲ با شمارگان هزار نسخه به قطع جیبی چاپ و منتشر کرده است. این کتاب در ۱۶ بخش و در قالب داستان‌های «شکوه شکفتن»، «دیبای نور»، «باغ مهتاب»، «آموزه‌های سپید»، «نگاه روشن خورشید» و... به بیان قصه‌هایی از زندگانی و سیره‌ اخلاقی آن بزرگوار پرداخته است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «باد، مویه می‌کرد. نخل‌ها، سر بر شانه خم کرده بودند، پرنده‌ها، غمگنانه؛ بال، بال می‌زدند... سرتاسر شهر یکپارچه عزادار بود... مردم شیون می‌کردند و در مصیبت از دست دادن امام، رهنما و پیشوای خویش به‌شدت می‌گریستند! ابو بصیر، یار باوفای پیشوای ششم، با خود اندیشید: «بهتر است به منزل امام بروم و به همسر آن بزرگوار، تسلیتی بگویم.» به دنبال این فکر، ابو بصیر؛ ناراحت و غمگین، راه خانه‌ی امام را در پیش گرفت... همین‌که چشم‌اش به‌جای خالی حضرت صادق(ع) افتاد، آه از نهاد برآورد؛ از خود بی‌خود شد و باران گریه از دیدگانش باریدن گرفت! ابوبصیر در یک‌سو، می‌گریست و ام حمیده – همسر امام (ع) – در سوی دیگر اشک می‌ریخت. اندکی بعد که آن دو کمی آرام گرفتند، ام حمیده رو به ابوبصیر کرد و گفت‌:

- ای ابوبصیر! می‌دانی به هنگام درگذشت امام، چه پیش آمد؟

- نه! چه طور مگر؟

 - اگر اینجا بودی، به‌راستی شگفت‌زده می‌شدی! زیرا در آخرین لحظه‌ها، امام صادق‌(ع) دیده‌گان خود را گشودند و فرمودند: «بگویید همه‌ی خویشاوندان به اینجا بیایند!» هنگامی‌که همه گرد آمدند، نگاه آن بزرگوار بر روی همه‌ی آن‌ها چرخید و لب‌های مبارکش به حرکت درآمد. همه، سراپا گوش شده بودند. حضرت، در آن موقعیت ویژه، این جمله را فرمودند: «شفاعت ما [امامان] به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‌رسد!» ابوبصیر درحالی‌که دوباره چهره‌اش بارانی شده بود، جمله‌ی امام صادق (ع) را زیر لب زمزمه کرد: «شفاعت ما[امامان] به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‌رسد!»

 

روایت قصه‌های زندگی امام صادق (ع) برای کودکان

حکایت‌ها شیرین هستند و حالا اگر این حکایت‌ها شرح روزها و شب‌های برترین انسان‌ها باشد، مگر می‌شود به دل ننشینند! خصوصاً حرف‌ها و نکته‌هایی که دوست داریم همیشه بشنویم و آن را آویزه گوشمان کنیم. کتاب «با علی، یا علی، امام جعفر صادق(ع)» ازجمله این کتاب‌ها است که برای گروه‌های سنی «ب» و «ج» تألیف شده است. داستان‌های این اثر گاهی از زبان یکی از یاران امام نقل می‌شود و گاهی هم از زبان یک لباس؛ اما هر چه باشد خواندنی است. کتاب «با علی یا علی، امام جعفر صادق(ع) ‌» به بیان زندگی و خصوصیات اخلاقی رئیس مذهب شیعه حضرت صادق(ع) و داستان‌هایی از زندگی ایشان می‌پردازد که به قلم فریبا کلهر نوشته‌شده و علیرضا گلدوزیان کار تصویرگری آن را انجام داده است. این اثر تاکنون در دو نوبت توسط به‌نشر چاپ و منتشر شده است. «سبد سبد آرزو» از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین(ع)» نوشته مسلم ناصری است که همراه با تصویرگری محمد حسین صلواتیان در چهار نوبت تجدید چاپ شده است. این اثر به بیان حکایت‌هایی از زندگانی صادق آل محمد(ع) برای گروه سنی «ب» می‌پردازد. در این داستان امام بعد از حضور کوتاه در بازار به همراه هلال غلام خود و مشاهده سختی و مشقت مردم در تهیه خورد مایحتاج روزانه زندگی به‌واسطه خشک‌سالی که پیش‌آمده به خانه برمی‌گردند و به هلال دستور می‌دهند تا تمام گندم‌هایی که در انبار داردند را برای برطرف کردن سختی زندگی مردم به بازار ببرد و بفروشد و... ماه پشت ابر، خواب شیرین، سفر پرسود از عناوین دیگر قصه‌های این کتاب است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.