حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: لازمه رسیدن به مقام رضا صبر در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی است.

لازمه رسیدن به مقام رضا صبر در برابر مشکلات است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری در سلسله جشن های «شکوه رضوان» که شامگاه روز گذشته به مناسبت ایام دهه کرامت و در آستانه فرخنده میلاد علی بن موسی الرضا(ع) به صورت استودیویی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار و در فضای مجازی پخش شد، گفت: یکی از مهمترین ویژگی های امام رضا(ع) رسیدن به مقام رضا بود.  
وی ابراز کرد: امام رضا(ع) در هر حالی از قضا و قدر الهی راضی بودند. چه زمانی که در مدینه بودند، چه زمانی که در مسیر هجرت اجباری به مرو قرار گرفتند و چه زمانی که به شهادت رسیدند. به همین خاطر به ایشان لقب «رضا» یعنی کسی که راضی به قضا و قدر الهی است، داده شده است.  
وی با طرح این سوال که چه می شود که اولیاء الهی در همه حال راضی به رضای خدا هستند، اظهار کرد: وقتی که انسان به خدا ایمان داشته باشد و بداند هر سختی و گرفتاری که در این دنیا تحمل می کند اجر و پاداش اخروی دارد، تحمل سختی ها برایش آسان می شود.  
این کارشناس دینی تصریح کرد: مقام رضا تنها مخصوص ائمه معصومین(ع) نیست. هر چه ایمان انسان نسبت به خدا کامل تر باشد صبر و تحمل او در برابر مشکلات هم بیشتر می شود. در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام در جبهه ها سختی های بسیاری را متحمل می شدند، ولی هرگز لب به شکایت باز نمی کردند.
 وی با اشاره به حدیثی نورانی از امام رضا(ع) ابراز کرد: ایشان فرموده‌اند «نسبت به خدا حُسن ظن داشته باشید». ریشه رضایت انسان‌های باتقوا از مقدرات الهی، حسن ظن به خداوند است. کسی که به خدا حسن ظن داشته باشد در مسیر بندگی او صبور و مقاوم است.  
ماندگاری افزود: ما اگر باور داشته باشیم که خداوند «ارحم‌الراحمین» است به آنچه او برای ما مقدر کرده راضی می‌شویم چراکه خدایی که مهربان‌ترین مهربان‌ها است هرگز برخلاف خیر و صلاح بنده چیزی را برای او مقدر نمی‌کند.  
وی ادامه داد: اولین مقدر که خداوند برای ما مشخص کرده انجام واجبات و ترک محرمات است. انجام تکالیفی که خدا بر ما واجب کرده مانند نمازخواندن، روزه گرفتن، رعایت حجاب و ... سخت است ولی وقتی بدانیم در قبال آن پاداش بزرگ همچون بهشت نصیبمان می‌شود به‌هیچ‌عنوان سختی کار را احساس نخواهیم کرد. وی بابیان اینکه دو هزار آیه از آیات قرآن کریم درباره بهشت و جهنم است، اظهار کرد: اگر به خدا ایمان داشته باشیم و قول او را قول صادق بدانیم در هر شرایطی راضی به مقدرات او خواهیم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.