مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی از صدور هزار و ۱۶۴ کارت عضویت انجمن میراث فرهنگی در این استان خبر داد.

افزون بر هزار کارت عضویت انجمن میراث فرهنگی در خراسان رضوی صادر شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر اظهار کرد: این تعداد کارت عضویت با هدف تشویق دوستداران میراث فرهنگی و تقویت و صیانت از میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی صادر شده است.

وی ادامه داد: انجمن‌های میراث فرهنگی با استناد به ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۱۳۸۲ برحسب ضرورت و به تشخیص سازمان در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها، بخش‌ها، دهستان‌ها و روستاهای کشور و به نام همان محل تشکیل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: هدف از تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی، جلب مشارکت، همکاری و همیاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌های مردم ‌نهاد و دیگر افراد جامعه با این سازمان برای حمایت، حفاظت، احیا، پژوهش، معرفی، آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی و کمک به پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث فرهنگی است.

وی افزود: آگاهی ‌بخشی و ترغیب مردم به حفظ ارزش‌های فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن با هدف پیشگیری از وقوع جرم، تهیه و اجرای برنامه‌های جلب مشارکت عمومی و جذب مساعدت‌های مالی و معنوی مردم در مراحل شناسایی، ثبت، حفاظت، معرفی، پژوهش و آموزش میراث فرهنگی و همچنین همکاری با مراجع ذیصلاح برای برخورد با متخلفین از جمله وظایف قانونی انجمن‌های میراث فرهنگی است.

مکرمی‌فر با بیان اینکه جلسات بیش از ۱۰ انجمن شهرستان به ‌صورت منظم برگزار شده است ادامه داد: بررسی و ارائه مشاوره فرهنگی و اجتماعی به ‌منظور اجرای مطلوب برنامه‌های مرتبط با میراث فرهنگی در حوزه فعالیت متناسب با مقتضیات و امکانات محل و پیشنهاد آن به سازمان، پیشنهاد راهکارهای عملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی درزمینه حفاری‌های غیرمجاز، تخریب آثار تاریخی، خرید و فروش غیرمجاز اموال فرهنگی به سازمان از دیگر وظایف این انجمن‌هاست.

وی به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در روستاهای خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: هزار و ۴۲ روستای دارای ظرفیت تشکیل انجمن میراث فرهنگی در این استان شناسایی‌ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۵۱۰ انجمن میراث فرهنگی در این استان تشکیل ‌شده است افزود: بیشترین تعداد انجمن میراث فرهنگی را شهرستان قوچان با ۴۵ انجمن و پس ‌از آن شهرستان‌های  نیشابور و سبزوار به ترتیب با ۴۳ و ۳۶ انجمن تشکیل داده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.