معاون کل وزارت بهداشت گفت: با ریختن ترس مردم و برگزاری عزا و عروسی، دورهمی و... در خرداد ماه، افزایش آمار مرگ و میر کرونا در تیر ماه را مشاهده کردیم.

هر چه در خرداد کاشتیم، در تیر درو کردیم

قدس آنلاین: دکتر ایرج حریرچی درباره واکسن این بیماری گفت: اینکه می گوییم ۱۸ ماهه یا ۲۴ ماهه ممکن است به واکسن کرونا دست یابیم یک شاهکار خواهد بود؛ این در حالی است که بعد از چند دهه درگیری با ویروس ایدز و همچنین مالاریا، اما هنوز واکسن این بیماریها کشف نشده است.

به گزارش ایسنا،  وی با تأکید بر اینکه تا یک سال آینده هیچ راه حل آسان و میانبری برای حذف بیماری کووید۱۹ وجود ندارد، گفت: تنها مورد قابل اعتنا که آن هم یک سال بعد قابل دسترس می‌شود، واکسن علیه بیماری است که امیدواریم به زودی قابل دسترس باشد. ما هم در کشور خودمان پیشرفت‌های خوبی داشتیم که آن هم زودتر از یک سال آینده در دسترس نیست.

وی افزود: اگر قرار باشد روزانه مرگ و میر ۲۰۰ تایی داشته باشیم طی ۳۶۵ روز آینده به ارقام بالایی می‌رسیم که زیبنده مملکت ما نیست.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امید چندانی به رسیدن به داروی درمان قطعی کرونا نیست، تصریح کرد: داروهای ضد ویروسی که تاکنون بشر کشف کرده است ۳۰ الی ۵۰ درصد بر ویروس‌ مربوطه تاثیر گذار بوده است.

دستیابی ۱۸ یا ۲۴ ماهه به واکسن کرونا، شاهکار خواهد بود

وی در ادامه تاکید کرد: تجربه ۴۰ سال اخیر دنیا در تولید واکسن نشان می‌دهد فرایند کشف، تولید و... هفت سال طول می‌کشد و اینکه میگوییم ۱۸ ماهه یا ۲۴ ماهه ممکن است به واکسن دست پیدا کنیم یک شاهکار خواهد بود. این در حالی است که باید واقع بین بود. اکنون چند دهه است که با ویروس ایدز درگیر هستیم یا مدت زیادی است که درگیر مالاریا هستیم، اما هنوز واکسن آن کشف نشده است.

کرونا تنها با تغییر اجتماعی و رفتاری مردم به حداقل می رسد

ویروس کووید ۱۹ فقط با تغییر اجتماعی و رفتاری مردم ممکن است به حداقل ممکن برسد. تا زمانی که تغییر به شکل قابل توجه و هماهنگ انجام نشود، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. به عنوان مثال زمانی که ویروس یا میکروبی در جامعه مشاهده می‌شود مردم شدیدا می‌ترسند و حضور افراد آسیب‌پذیر در جامعه کاهش می‌یابد، پس از مدتی این رفتار سبب نزول بیماری می‌شود و با ریختن ترسی که به معنای تقوا، پرهیزکاری و عقل است و با حضور در اجتماع تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد.

نتایج اجباری شدن ماسک را در نیمه مرداد یا شهریور می بینیم

حریرچی با اشاره به اینکه هرچه در خرداد ماه کاشتیم در تیرماه درو کردیم، افزود: با ریختن ترس مردم و برگزاری عزا و عروسی، دورهمی و... در خرداد ماه، افزایش آمار مرگ و میر کرونا در تیر ماه را مشاهده کردیم. اکنون با اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر می‌توانیم نتیجه این اقدام موثر را در نیمه مرداد یا شهریور ببینیم. از مردم تشکر می‌کنیم که پوشش ماسک از حدود ۲۰ درصد به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است، اما این درصد کافی نیست. ماسک ارزان ترین راهکار است که ۹۵ درصد مردم باید هنگام خروج از خانه تا بازگشت مجدد به خانه از ماسک استفاده کنند. ما متوجه هستیم که شاید استفاده از ماسک در خودرو تک سر نشین لازم نباشد اما، این موضوع یک فرهنگ است.حتی توصیه ما به کسانی که قبلا مبتلا شدند و احتمال ابتلای مجدد به ویروس در آنها کم است نیز توصیه می‌کنیم از ماسک استفاده کنند.

دغدغه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع پس از تولید واکسن کرونا

وی در مورد صحبت‌های زیادی که پیرامون ویروس می‌شود، افزود: گاهی آنقدر اطلاعات در مورد یک موضوع افزایش می‌یابد که تصمیم گیری را دشوار می‌کند، اکنون مسائل مربوط به دارو و واکسن کووید۱۹ یکی از نشانه‌های کلاسیک افزایش داده‌ها است؛ یعنی انقدر اطلاعات درست یا نادرست در مورد بیماری در سطح جامعه منتشر می‌شود که ذهن افراد را با موارد غیر ضروری پر می‌کند که اکثرشان نیز غلط است. پیشرفته ترین واکسنی که تولید شده باید در دو گروه ۱۰ هزار نفره داده شود و ۶ الی ۹ ماه اثر آن را ببینند که همه‌ این موارد را در حالت اضطرار انجام می‌دهند. آمریکا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داده و واکسن پیش‌خرید کرده است و انگلیس هم کاری مشابه کرده است. از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دغدغه ما تولید واکسن نیست بلکه دغدغه توزیع پس از تولید را داریم.

مراحل حیوانی ساخت واکسن کرونا در ایران

حریرچی در ادامه با تاکید بر اینکه تولید واکسن تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد، تصریح کرد: کشور ما در ساخت واکسن و این تکنولوژی در حال فعالیت است، البته مسائل گوناگونی در این میان مطرح است. مراحل حیوانی ساخت واکسن در کشورمان آغاز شده است که این هم جزو مسائل اینفندمیک است زیرا هنوز برای مردم مناسب نیست، اما اطلاعات آن دست به دست می‌شود. مردم این روزها باید بدانند برای بیرون رفتن از خانه، مناسبت‌ها و... چگونه رفتار کنند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ داروی شیمیایی و گیاهی و سنتی اثر قابل توجه در مقابله با کووید۱۹ از خود نشان نداده است، قیمت لیموترش در اوایل کرونا از ۸ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسید و موارد اینچنینی به واسطه برخی اطلاعات اعلام شده حتی نایاب شد. داشتن تغذیه مناسب، نوشیدن کافی مایعات، انجام ورزش و کاهش وزن و رعایت اصولی مانند شست و شوی دست‌ها، زدن ماسک و... در شکست زنجیره انتقال موثر خواهد بود.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.