رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد گفت: برای نظارت بهداشتی بر کشتار هشت اکیپ ثابت و سه اکیپ سیار در مشهد طراحی کردیم.

حضور ۱۱ اکیپ در مشهد برای نظارت بهداشتی بر کشتار

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمود جوادی‌نژاد، در نشست خبری شبکه دامپزشکی استان خراسان رضوی، در خصوص تمهیدات مرتبط با عید قربان، اظهار کرد: کشتارگاه مشهد در شرایط معمول ۴۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کند. برای نظارت بهداشتی هشت اکیپ ثابت و سه اکیپ سیار در مشهد طراحی کردیم که متشکل از ۷۳ نفر تیم فنی و ۱۱ نفر ناظر شرعی هستند.

وی افزود: در مشهد امسال عرضه دام زنده در سطح شهر نخواهیم داشت. در خیریه‌ها دام عرضه نخواهد شد، کشتار نیز صورت نمی‌گیرد و هماهنگ شده است تا خیریه‌ها تمام افرادی را که سال‌های گذشته به آن‌ها دام اهدا می‌کردند، به کشتارگاه‌ها هدایت کنند. در سطح مشهد دو مکان یکی در شرق و یکی در غرب برای کشتارگاه انتخاب شده است.

جوادی‌نژاد در خصوص انجام فرایند قربانی در موسسه صنعتی گوشت مشهد، عنوان کرد: در موسسه صنعتی از چندین روز قبل دام زنده تهیه شده، در شرایط مناسب با تغذیه و آب بهداشتی نگهداری می‌شود، توسط تیم ۱۲ نفره دامپزشکی که در آن جا مستقر بوده مورد معاینه قرار گرفته و سم‌پاشی هدفمند نیز انجام می‌شود. احتمال بحث‌های کم‌فروشی به شدت کم‌رنگ است. در سفارش‌هایی که در آن‌جا انجام می‌شود، عرضه و ذبح دام را خواهیم داشت و توزیع درب منازل انجام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد بیان کرد: ۵۰ واحد عرضه در سطح شهر طراحی شده است. برای اینکه احتمال سوءاستفاده احتمالی را نزدیک صفر برسانیم، دو تاکتیک نشانه‌گذاری لاشه‌های قربانی را در کشتارگاه اجرا می‌کنیم، اول اینکه مهر بهداشتی ما اختصاصا برای عید قربان خواهد بود و دوم اینکه برچسب‌ها و تگ‌هایی که به سردست و سر ران الصاق می‌شود نیز اختصاصی عید قربان است تا ما بتوانیم بحث کشتار مجاز و غیرمجاز را تفکیک کنیم.

در ادامه محمود قربان‌زاده رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، در خصوص مخاطرات بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، اظهار کرد: کرونا ماهیت هزارچهره میکروب‌ها و ویروس‌ها را به ما نشان داد. ما ۸۳۲ بیماری مشترک داریم، کنترل بیماری‌های مشترک در دنیای حیوانات به علت تعدد و تنوع جانوران سخت بوده و امکان‌پذیر نیست. تب کریمه کنگو از ۹۰۰ سال پیش وجود داشته است.

وی ادامه داد: ذبح دام در معابر و منازل معضلاتی را به همراه دارد. ۳۱ درصد وزن زنده هر دامی ضایعات آن بوده که دورریختنی است. تبعات این مساله این است که باعث ازدیاد حیوانات ولگرد و حشراتی مانند پشه خاکی می‌شود که همین پشه خاکی سالک را به انسان منتقل می‌کند. خواهش ما این است که این موارد جدی گرفته شود.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه  خواهش ما این است که در مناطق شهری از کشتارگاه‌ها استفاده شود، عنوان کرد: مساله‌ای که ممکن است از آن غافل شویم، بحث روستاها است. توصیه‌های ما به مردم در مناطق روستایی این است که محل ذبح دام را به‌ گونه‌ای انتخاب کنند که امکان شست‌وشو و ضدعفونی وجود داشته باشد، یعنی حداقل سیمان شده باشد. دامی که انتخاب می‌کنند، باید سرحال بوده، علائمی از بیماری مانند علائم تنفسی و اسهال نداشته باشد و کنه بر روی بدن دام نباشد.

قربان‌زاده در خصوص نکات لازم برای انجام ذبح در روستاها، گفت: خون ریخته شده باید بلافاصله شسته شده و بعد از شست‌وشو با وایتکس یا آهک ضدعفونی شود. اندام‌های غیر قابل مصرف را باید حتما با آهک فراوان در گودالی به عمق یک و نیم متر دفن کنند یا بسوزانند و به هیچ عنوان آن‌ها را به سگ و گربه ندهند، بسیاری از این اندام‌ها حاوی کیست‌های انگلی هستند که وقتی به سگ و گربه داده می‌شوند، سیکل زندگی آن‌ها تکمیل شده و این کار باعث ازدیاد انگل‌ها و پخش آن‌ها در روستا می‌شود.

وی اضافه کرد: نباید با دهان اقدام به باد کردن لاشه کنند. اگر دست کسی که سلاخی می‌کند زخمی دارد اصلا به گوشت دست نزند و حتما از دستکش استفاده کند. اگر در حین قصابی دست‌شان زخمی شد، دیگر قصابی را ادامه ندهند، دست خود را ضدعفونی کنند و در صورتی که بعد از چند روز احساس سردرد و علائمی مانند سرماخوردگی داشتند، به پزشک مراجعه کرده و بیان کنند که ذبح دام انجام داده‌اند. نکته مهم این است که سعی نکنند کنه را با دست از بدن دام جدا کنند و همچنین آن‌ها را فشار ندهند، زیرا ترکیدن آن‌ها باعث پخش خون و ایجاد آلودگی می‌شود، بلکه باید پس از جدا کردن سوزاند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی عنوان کرد: رسم است که بعد از ذبح دام، جگر را همان‌جا به سیخ می‌کشند. در مورد تب کریمه کنگو یک نکته که باعث آلودگی می‌شود همین است که گوشت و جگر تازه بلافاصله مصرف شود. گوشت و جگر باید بعد از ذبح ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شوند، یعنی در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد تا آلودگی‌های آنها از بین بروند.

قربان‌زاده در آمار موارد قربانی استان در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته در سطح استان ۹ هزار و ۸۶۸ راس دام  کشتار شده که ۶ هزار و ۵۷۸ مورد در داخل کشتارگاه و سه هزار و ۲۹۰ مورد در خارج از کشتارگاه بوده که بازرسی کردیم.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.