عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات پس از رایزنی و گفت‌وگوی ویئو کنفرانسی دو روز پیش با محمد جواد ظریف، با یکی از مقامات کاخ سفید درمورد ایران رایزنی کرده است.

تلاشهای البوظبی برای اصلاح روابط با ایران از کانال میانجی‌گری

قدس آنلاین: خبرگزاری رسمی امارات(وام) اعلام کرد  عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات با میگوئل کوریا، مسئول امور خلیج فارس و خاورمیانه در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کرد کرده است.

در این دیدار که در ابوظبی انجام شد دو طرف در رابطه با در رابطه با مسائل منطقه و جهان از جمله ایران، عراق، لیبی و یمن بحث و رایزنی کردند. 

این اتفاق درست پس از آنکه وزیر خارجه امارات پس از یک دوره طولانی و ۵ ساله سردی نسبی و کاهش سطح روابط و ائتلاف این کشور با عربستان سعودی در همه سیاستهای ضد ایرانی ریاض، دو روز پیش ا محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت‌وگویی ویدئو کنفرانسی برگزار کرد، رویداد معناداری است و نشان می‌دهد ابوظبی برای کاهش تنش هم در منطقه و هم میان تهران و واشنگتن نشانه‌هایی از تلاش را بروز داده است.

تقریبا همه کارشناسان گفت‌وگوی ظریف و عبدالله بن زاید را نشانه تغییر و تلطیف در سیاست خارجی امارات نسبت به ایران ارزیابی کردند. نرمش و تغییری که تقریبا از یک سال پیش به این سو هم در نتیجه برخی اختلاف‌ها و حتی رقابت ها میان ابوظبی و ریاض در منطقه از یمن گرفته تا سوریه بوجود آمده  و بر ارزیابی امارات از تحولات منطقه خلیج فارس نیز تاثیر داشته است.

بر این عامل باید مسائلی چون، قوت این گمانه و نشانه‌های آن که ممکن است ترامپ برنده انتخابات مهرماه آمریکا نباشد و یک اتفاق مهم با پیروزی بایدن رقم بخورد و همچنین شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا را هم افزود.

در یکسال گذشته رویدادهایی همچون سفر هیأت نظامی و انتظامی امارات به تهران برای مذاکره در رابطه با همکاری مرزی دو کشور، تردد اتباع و ترددهای غیرمجاز یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات طرفین،خوشیتنداری و خودداری امارات از موضع‌گیری غیر اصولی و اتهام زنی بی پایه به ایران در ماجرای مشکوک انفجار چهار نفت‌کش در بندر فجیره و همبازی نشدن با ریاض در این پروژه، کاهش شمار نیروهای این کشور از یمن و ائتلاف سعودیها و ایفای نقش موثر در مذاکرات صلح حوثی‌ها با نیروهای جنوب، و البته برخی اخبار تایید نشده از همکاری امارات با تهران در مورد برخی مبادلات بانکی و صادرات نفت که البته در سال گذشته صورت گرفته و ادامه نیافته است نشانه‌های تغییر سیاست خارجی این امیرنشین نه چندان منسجم در دیپلماسی نسبت به ایران بوده است.

درباره دلایل این چرخش و تغییر راهبرد تحلیلگران دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی دارند. برخی کارشناسان این موضوع را ناشی از شکل گیری نوعی رقابت میان امارات و عربستان که برای مدت طولانی در دست محمد بن سلمان بلند پرواز و دیکتاتور افتاده می‌دانند. امارات که در چند سال نخستاز این تغییر حکومت در عربستان هیجان زده و سرخوش بود و همراهی مطلقی را با سیاستهای محمد بن سلمان جوان داشت، حالا رفته رفته در یافته که سیاستهای توسعه طلبانه و اقتدار طلبانه بن سلمان در نهایت به ضرر سنگین امارات تمام خواهد شد زیرا حاکم جدید ریاض قصد سلطه کامل بر حداقل شورای همکاری خلیج فارس را هب نام ائتلاف بر علیه ایران در منطقه دارد. نتیجه این اتفاق در نهایت می‌تواند تکرار به آنچه بر سر حکومت بحرین آمد برای حاکمان امارات باشد..

این موضوع را قطری ها خیلی زودتر فهمیده بودند و به همین دلیل هم به فکر چاره افتادند و البته مغضوب عربستان واقع شدند.

امارات اما دیرتر ولی بالاخره این را درک کرد. از این‌رو نه فقط برخ سیاستهایش را تعدیل کرد از جمله اینکه به سمت اصلاح و بازیابی روابط خود با ایران رفت که در یمن هم پا پس کشید.

موضوع دوم اما وضعیت نامساعد اقتصادی این امیر شین است که این روزها از آثار کرونا هم رنج می‌برد. تجارت 13 میلیاردی امارات با ایران در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته و تنش های انی روزها و ماه ها در خلیج فاس میان ایران و آمریکا نیز بیش از پیش اقتصاد تجارت محور و متکی بر سرمایه گذا ی خارجی امارات را متاثر کرده است.

امارات می‌داند اگر کوچکترین برخورد نظامی به ویژه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز رخ دهد تکانه های شدید اقتصادی را بر این کشور وارد خواهد آورد. سرنگوین پهپاد آمریکا در این منطقه و پاسخ موشکی ایران به ترور سردار سلیمانی بیش از هر کسی حاکمان امارات را نگران و مشوش کرد.

آنها  می دانند انتخابات مهر ماه آمریکا بسیار مهم است. تا آن زمان باید جلوی ماجراجویی ترامپ را که ممکن است بخواهد برای تغییر نتیجه نظر سنجی ها دست به یک ماجراجویی خطرناک بزند بگیرند و بر این باورند که اگر هم ترامپ دوباره برنده شود باز باید کسی میانه کار را برای مذاکره میان امریکا و ایران بگیرد. هر چند این میانجی امارات نباشد اما ابوظبی نمی‌خواهد از فهرست بیرون بماند.

در واقع امارات می‌خواهد اعتبار خود را نزد همسایه بزرگ شمالی بازیابد.

تهران هم البته با روش گشاده با امارات برخورد کرده و از این رویکرد استقبال می‌کند. از همین رو محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از گفت‌وگوی اول این هفته با همتای اماراتی خود در توئیتی نوشت: با آقای عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، گفتگوی ویدئویی بسیار جدی، صریح و دوستانه‌ای داشتم و درباره کرونا و همچنین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی رایزنی کردیم. توافق کردیم که با توجه به چالش‌های سخت و انتخاب‌های سخت‌تری که منطقه با آن روبرو است، به گفتگو بر مبنای امید ادامه دهیم.

وی همچنین در اظهار نظر دیگری با یادآوری شرایط حساس منطقه بر ضرورت گفتگو و همکاری های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: دیگران ممکن است از شرایط کنونی در جهت بی ثباتی منطقه بهره برداری کنند، ولی ما به عنوان همسایه باید در اندیشه ثبات منطقه باشیم. 

طرف اماراتی نیز در این گفت‌وگو همکاری ایران و امارات را در منطقه ضروری دانست و بر استمرار رایزنی های فیمابین و تبدیل چالش ها به فرصت ها تاکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.