استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: خداوند حرمت هیچ روزی را فراتر از حرمت روز غدیر قرار نداده است. حضرت خاتم النبیا(ص) در آن روز گرم و صحرای سوزان، به دستور خداوند، امیرالمونین(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. با اینکار اصل دین حفظ شده و مانع نابود شدن دین مبین اسلام گردید.

چرا اسلام در روز غدیر کامل شد؟

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن خزاعی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص تکمیل دین در روز غدیر خم اظهار کرد: براساس اراده خداوند، وحی الهی پس از پیامبران بر شخص دیگری نازل نخواهد شد. به همین دلیل شایسته ترین و اعلم ترین افراد باید به عنوان جانشین پیامبر خاتم(ص) معرفی شود تا بتواند از احکام و فرامین الهی پاسداری و محافظت کند.

وی عنوان کرد: وظیفه اصلی پیامبر رساندن فرامین خداوند به بشر بوده است. ائمه هدی از اولین آنها که حضرت علی(ع) است تا آخرین نفر که امام زمان(عج) می باشد، همه منتخب و منصوص خداوند تبارک و تعالی هستند و باید از فرامین و دستوراتی که توسط پیامبر(ص) نقل و وضع شده است مراقبت کرده و ابهامات و سووالات مردم را پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در واقع جانشین پیامبر گرامی اسلام(ص)، باید نسبت به دیگر افراد اعلم بوده و دارای کمالات و شایستگی های زیادی باشد تا بتواند مانع رسیدن هر گونه گزندی به دین الهی اسلام شود. در غیراینصورت در جامعه، اختلاف شکل و سلامت آن جامعه در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام خزاعی تصریح کرد: شاید اهمیت این روز به این دلیل باشد که سلسله انبیا که با وحی الهی در ارتباط بوده اند در حال پایان یافتن بوده و باید شخصیتی جایگزین می شد که توانایی ادراک کامل و صحیح آخرین و کامل ترین دین الهی را داشته باشد و بتواند آن را برای دیگران و نیز افرادی که در آن جمع حضور نداشتند ارائه دهد.

وی با بیان اینکه انجام برخی از اعمال در روز عید غدیر خم فضیلت بسیار زیادی دارد، ابراز داشت: روایتی از امام صادق(ع) در کتب معتبر وسایل الشیعه و مستدرک الوسایل نقل شده است که در آن امام فرموده اند: روزه گرفتن در روز غدیر ثوابی معادل با روزه گرفتن در تمام روزهای عمر دنیا را دارد. به عبارت دیگر اگر کسی طول عمرش برابر عمر دنیا داشته باشد و تمام روزهای آن را روزه بگیرد ثوابی معادل کسی را خواهد داشت که تنها در روز غدیر روزه گرفته است.   

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند: روزه روز غدیر نزد خداوند عزوجّل معادل صد حج و صد عمره مقبول است و روز غدیر عید بزرگ الهی است و خداوند عزوجل هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید گرفته و حرمت آن را دانسته است و نامش در آسمان روز عهد معهود و در زمین روز میثاق مأخوذ و جمع مشهود است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: یکی دیگر از اعمال روز غدیر خواندن نمازی است که با نیت شکرگزاری در نزدیکی ظهر آن روز باید خوانده شود. کیفیت ونحوه قرائت آن در مفاتیح الجنان آمده است.

وی اضافه کرد: صدقه دادن و کمک به مستمندان و نیازمندان نیز یکی دیگر از کارهایی است که در روز غدیر بسیار بااهمیت و باارزش است، اهدای یک درهم به فقیر در روز غدیر در راه رضای خدا ثوابی معادل صدهزار درهم دارد.

وی یادآور شد: حدیث دیگری از امام صادق(ع) در کتاب شریف بحار نقل شده است که می فرمایند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق و یک میلیون شهید و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. همچنین گفتن  جمله " الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ" به مومنین در هنگام مصافحه تاکید شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.