۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 715787

زیارت امام معصوم (ع) آدابی دارد که اگرما مزین به آن نشویم از سرسفره کریمانه اماممان بی بهره بلند خواهیم شد.

آداب و اخلاق زیارت امام رضا (ع)

به گزارش قدس آنلاین، انجام هر کاری با رعایت آداب و رسم و رسومات آن، موجب بهتر انجام شدن و نزدیک تر شدن عامل به هدف می شود. از جمله این موارد زیارت امام معصوم است که انجام آداب آن، هم ثواب بیشتری دارد و هم کمک کننده زائر در دستاورد های معنوی زیارت است. متن زیر برگرفته از یکی از سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین حوائیان در خصوص آداب زیارت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است. او می گوید: زیارت امام معصوم (علیه السلام) آدابی دارد که اگرما مزین به آن نشویم از سرسفره کریمانه اماممان بی بهره بلند خواهیم شد.اگر بی ادبی در ساحت مقدس امام صورت بگیرد، اولین جریمه اش محرومیت از رحمت الهی است. امام سجاد (علیه السلام) غلامی داشتند، روزی او را صدا زدند اما جوابی نشنیدند، چند مرتبه غلام را صدا زدند اما جوابی نشنیدند، حضرت به دم در خانه رفتند غلام را آنجا دیدند که صدا را می شنود اما جواب نمی دهد، امام از غلام پرسیدند:  تو صدایم را شنیدی و جواب ندادی؟ جواب داد : بله، یابن رسول الله شنیدم، آقا فرمودند: پس چرا جوابم ندادی؟ غلام گفت: من شما را می شناسم که امام مهربانی ها هستید، اگر کسی بی ادبی هم بکند به او ظلم نمی کنید، درحقش بد نمی کنید. آقا فرمودند : خدا را شاکرم که زیردست های من از من احساس امنیت می کنند، ای غلام برو که من تو را در راه رضای خدا آزادت کردم. ظاهر داستان این است که امام سجاد (علیه السلام) این غلام را جریمه و تادیب نکردند، اما اگرخوب دقت کنید، خواهید دید جریمه ای که امام سجاد (علیه السلام) کردند جریمه سنگینی بود. امام سجاد (علیه السلام) با این عمل فهماندند؛ ای غلام تویی که صدای مولایت را می شنوی و جواب او را نمی دهی، لیاقت خدمتگزاری درخانه امامت را نداری! برو هرجای دیگری که می خواهی خدمت کن، اینجا اگرکسی بخواهد باشد باید مودب به آداب باشد.

آداب پوشش

اگر مودب به آداب نباشیم لیاقت هم صحبتی با حضرت انیس النفوس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را نخواهیم داشت، درحرم باید مودب به آداب شد، آداب لباس پوشیدن در حرم با جاهای دیگر باید فرق می کند از این رو کسانی هستند که در سطح جامعه مودب به آداب نشده اند، حجاب برترندارند؛ ورود به این حرم ادب لازم دارد که یکی از آن ها ادب لباس پوشیدن است؛ البته این لباس فقط چادرخانم ها نیست. آقایان هم اجازه ندارند با هرنوع لباس و پوششی وارد حرم بشوند. در کنار این ها قرآن کریم یک لباس دیگرهم معرفی می کند «وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ». کسی که به حرم می آید باید لباس تقوا به تن کند، انسان متقی از سرسفره قرآن و امامت بهره مند است. «ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ»، قرآن کریم با اینکه بیانش برای همه مردم است، اما هدایتش برای آن کسانی است که اهل تقوا باشند «وَ العاقِبةُ لِاَهلِ التَّقوی وَ الیَقین».

آداب نگاه کردن

در حرم، نگاه ما هم باید ادب داشته باشد، همان طورکه یک فرزند باید نسبت به پدر و مادرش نگاه مودبانه داشته باشد. پیامبراکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: هر نگاه محبت آمیزی که فرزند به چهره پدرو مادر می کند، خدا در نامه عملش ثواب یک حج مکتوب می کند. آقا امیرالمومنین علی (علیه السلام) درمسجدالحرام، در طواف خانه خدا دیدند جوانی درحال طواف، چشم چرانی می کند، امیرالمومنین جلو می روند و یک سیلی به این جوان می زنند، جوان به پیش خلیفه می رود و از امام شکایت کرد که علی (علیه السلام) در مسجدالحرام به من سیلی زده است، خلیفه حرف زیبایی برای امیرالمومنین (علیه السلام) گفت : جوان از چه شکایت می کنی؟ چشم علی چشم خداست، دست علی یدالله است، چشم خدا تو را هنگام گناه دید و دست خدا تو را تادیب کرد، از چه کسی می خواهی شکایت بکنی که کارعلی کار خدایی است. با این حال آن چشم و نگاهی بیشترین بهره و فیض را از نورحرم امام رضا (علیه السلام) می برد که گرفتار نگاه به نامحرم نشده باشد.

آداب صدا

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» در محضر امام معصوم و کنار ضریح اجازه نداریم صدایمان را بلند کنیم، بلکه باید مودب به آداب زیارت کنیم. اگرصدایمان ادب داشته باشد ساکت ترین نقطه حرم کنار ضریح امام رضا (علیه السلام) است در حالی که الان شلوغ ترین نقطه حرم کنارضریح است.

آداب دعاکردن

دعا کردن هم آدابی دارد، اینکه درحرم از امام رضا (علیه السلام) چه بخواهید و با چه زبانی بخواهید این هم ادب وآدابی دارد؛ همین طور هر چیزی را نباید طلب کرد و با هرزبانی نباید حرف زد؛ هرچه مودب به آداب بشوید در حرم بیشتر بهره می برید. سفره دلتان را پیش آقا پهن کنید اما وقتی که می خواهید با امام معصوم (علیه السلام) درد دل کنید آنجا هم ادب و آداب لازم دارد. قرآن می فرماید که بعضی ها در دعا کردن بی ادب هستند و می گویند: خدایا به ما در دنیا همه چیزبده، درحالی که آخرت دستش خالی است، این ها مودب به آداب نشده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.