گرگان- از اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا که بسیاری از فرمانداران دستور انسداد مسیرهای گردشگری و خودروهای غیربومی را دادند کاملاً مشخص بود که چه به‌روز برخی از فعالیت‌ها مانند واحدهای اقامتی و اماکن گردشگری خواهد آمد.

خزان مسافر در استان گلستان؛ ۹۵ درصد تخت های اقامتی خالی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان گلستان از غرب با مازندران، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از شمال با کشور ترکمنستان همسایه است و لذا بهره‌مندی از دریا و جنگل و قرار گرفتن در مسیر زائران امام رضا(ع) از شمال تا شرق کشور  و به جهت بیشترین مبادی ورودی و خروجی آن‌هم با استان‌های سمنان، مازندران و خراسان شمالی لذا همه‌ساله پذیرای بسیاری از مسافران است که البته امسال کرونا این معادله را تغییر داد.

استانی که در ایام نوروز ضریب اشغال تخت‌های واحدهای اقامتی آن افزون بر ۹۰ درصد بود حالا بنا بر گفته رئیس جامع هتلداران گلستان این عدد به کمتر از پنج درصد نزول کرده است و اگر به همین وضعیت ادامه پیدا کند تمامی هتل داران را به ورطه ورشکستگی خواهد کشید.

در مرز ورشکستگی

در همین راستا رئیس جامعه هتلداران استان گلستان با اشاره به تعطیلی هتل‌ها در ایام نوروز و سپس لغو بسیاری از مراسم عروسی و عزا اذعان می کند: متاسفانه افزون بر ۱۴۰ میلیارد تومان به هتل داران خسارت وارد شده است.

باب الله تجری بابیان اینکه بازگشایی هتل‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کمکی به جبران خسارت‌های وارده نکرد بیان می‌کند: متأسفانه بسیاری از مراسم مردمی، سمینارها، مسابقات و سفرهای تابستانه لغو شده و لذا هیچ درآمدی برای هتل داران نمی‌توان منظور کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ضریب اشغال هتل‌های استان حدود پنج درصد است و ۹۵ درصد ضریب اشغال هتل‌های گلستان خالی است می‌افزاید: دولت وعده دادبخشی از خسارت وارده به جامعه هتلداری را جبران کند اما به وعده‌های خود عمل نکرد.

رد پایی که می‌ماند

مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان  نیز بابیان اینکه کرونا افزون بر ۱۶۰۰ میلیارد ریال به حوزه گردشگری آسیب وارد کرده است افزود: کرونا تنها موجب خسارت به هتل داران نشده بلکه بسیاری از مشاغل دیگر در این حوزه مانند دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای پذیرایی، اقامتگاه‌های بوم گردی، سفره‌خانه‌ها، مهمان‌پذیرها، راهنمایان گردشگری و مراکز آموزش گردشگری را درگیر و به تعطیلی کشانده است.

حمید تجری با اشاره به بوم گردی به‌عنوان نوپاترین بخش بازار گردشگری نیز گفت: تا قبل از شیوع کرونا  تعداد ۱۰۵ واحد اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت می‌کردند که در حوزه جذب گردشگران تأثیرات مثبت قابل قبولی را به ثبت رساندند که متأسفانه با شیوع این ویروس فعالیت آن‌ها متوقف شد.

وی بابیان اینکه متأسفانه تأثیرات روانی این بیماری تا درازمدت ادامه خواهد داشت ادامه داد: واحدهای تولیدی بعد از رفع بحران کرونا می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، اما خساراتی که تاکنون به تأسیسات گردشگری به دلیل بار روانی و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه به وجود آمده به‌راحتی از بین نمی‌رود، بلکه این ترس تا مدت‌ها باعث کاهش اهمیت سفرها شده و تا مدت‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه تمامی تلاش‌ها در راستای اجرای طرح‌های حمایتی مانند پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای افراد شاغل به کار گرفته‌شده تا این حوزه به سمت از دست رفتن شغل پیش نرود اما متأسفانه خسارات وارده به این راحتی قابل جبران نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.