مدیر مرکز نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: مسجد باید مرکز ثقل هر جامعه و حکومتی قرار بگیرد و محور همه امور زندگی ما باشد، اگر می خواهیم هنرمند انقلابی، متعهد و متدین تربیت کنیم باید بدانیم که جایش در مسجد است و چنین هنرمندی را فقط می توان در مسجد تربیت کرد.

مساجد باید مرکز ثقل هر جامعه‌ای باشند/ جای تربیت هنرمند انقلابی و متعهد در مسجد است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، کوروش زارعی مدیر مرکز نمایشی حوزه هنری و کارگردان و نمایشنامه نویس با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد در حکومت اسلامی عنوان کرد: ما مدعی مسلمانی هستیم و خود را پیرو امیر المومنین(ع) می دانیم، اما در بسیاری از موارد فقط شعار می دهیم و متاسفانه در مسیر فکری و سیره علوی و نبوی حرکت نمی کنیم.

وی با اشاره به روایتی از صدر اسلام افزود: زمانی که پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کردند، مردم مدینه به استقبال ایشان شتافتند. آن زمان همه از یکدیگر پیشی می گیرند و حضرت را به خانه‌شان دعوت می کنند، اما پیامبر می فرمایند هرجا ناقه من زانو زد آنجا مامن و محل عبادت من خواهد بود و جایی که شتر زانو می زند پیامبر(ص) مسجد النبی را آنجا بنا می کند و همان مسجد النبی منزل و مقر فرماندهی و حکومتش می شود و از طرفی دیگر آنجا به عنوان محلی برای رفع مشکلات مردم و حکومت اسلام قرار می گیرد.

جایگاه و شان مسجد فراتر از محلی برای عبادت است

این کارگردان تاکید کرد: روایت جالب دیگری هم وجود دارد، زمانی که امیرالمومنین(ع) به یمن وارد می شود، یمنی ها گمان می کنند که حضرت برای جنگ آمده، اما متوجه می شوند برای کار دیگری به این شهر سفر کرده و از ایشان استقبال می کنند. اما امیرالمومنین(ع) همانجا می فرماید هرجا ناقه ما زانو زد آنجا خانه ماست و همانجا چادر می زنند و می مانند و بعدها همان نقطه تبدیل به مسجد می شود.

زارعی با اشاره به این دو روایت تاکید کرد: طبیعتاً وقتی مسجد چنین جایگاهی در دین و فرهنگ ما دارد و پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) چنین اهمیتی به مسجد می دهند و حتی امام زمان(عج) در مسجد النبی ظهور خواهند کرد و حکومتشان را در مسجد کوفه بنا می کنند و خانه شان را در مسجد سهله در کوفه می برند، نشان می‌دهد که مسجد چه جایگاهی دارد. وقتی اولیای ما چنین عملکردی دارند در واقع جایگاه رفیع مسجد مشخص می شود و این جایگاه رفیع از طرف خداوند به پیامبر و امامان ما داده شده و این بدان معناست که ما نیز باید جایگاه و شان مسجد را خیلی فراتر از این که محلی برای عبادت باشد، بدانیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: مسجد باید محل سیاست گذاری، عبادت و سیر و سلوک، محلی برای حل مشکلات مردم و جوانان و مکانی برای مطرح کردن مسائل سیاسی و اقتصادی باشد و باید هر اتفاق مثبتی در آن بیفتد و به بیانی دیگر مرکز ثقل هر جامعه و هر حکومتی قرار بگیرد و محور همه امور زندگی ما باشد.

هنرمند انقلابی را باید در مسجد تربیت کرد

زارعی یادآور شد: حال ما نیز به عنوان هنرمند وظیفه داریم از این اصل تبعیت کنیم و اگر می خواهیم هنرمند انقلابی، متعهد و متدین تربیت کنیم باید بدانیم که جایش در مسجد است و چنین هنرمندی را فقط می توان در مسجد تربیت کرد، هنرمندانی که بتوانند تاثیرات فرهنگی، انقلابی و مذهبی روی جامعه خود داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: لذا جریان تئاتر بچه های مساجد در همین راستا شکل گرفت که آموزش تئاتر در مسجد اتفاق بیفتد. طبیعتاً نوجوان یا جوانی که قرار است هنر تئاتر را فرا بگیرد، باید پیش از آموزش تکنیک و فنون نمایشنامه و بازیگری، روی نگاه، تفکر و اندیشه آن هنرمند کار کنیم تا در کنار آن بتواند به علم و تکنیک این هنر مجهز شود و بتواند تاثیر خودش را در جامعه اسلامی بگذارد.

زارعی با توجه به اهمیت حوزه هنری در ایجاد و رشد تفکر انقلابی و فعالیت هایی که در این چند دهه در این راستا انجام داده، عنوان کرد: حوزه هنری یک نهاد انقلابی و اسلامی است و قرار است در راستای اندیشه هنر اسلامی گام بردارد و جزو رسالت هایش این است که بتواند در حوزه اندیشه و تفکر اسلامی هم تولید اثر و هم تربیت نیروی انسانی کند.

جریان تئاتر مساجد را پس از بیست سال با شکلی تازه راه اندازی کردیم

این کارگردان افزود: جریان تئاتر مساجد بیست سالی بود که متوقف شده بود اما خوشبختانه در این چهار پنج سالی که این جریان را با شکلی جدید و تغییر و تحولی تازه راه انداختیم، استقبال بسیاری خوبی از آن شده است و همین چند روز پیش دفتر تئاتر بچه های مساجد را در مسجد امیرالمومنین شهریار که یکی از مساجد برجسته کشور است، راه اندازی کردیم.

زارعی در ادامه یادآور شد: این مسجد عملکرد بسیار خوبی دارد و طبقه بالای مسجد را به عنوان مهدکودک در نظر گرفته اند و در بخش های دیگر باشگاه ورزشی،  مکانی برای فعالیت های فرهنگی، راه اندازی دفتر قوه قضاییه و ... را ایجاد کرده اند و می توان گفت یک مسجد تمام و کمال است و خانواده ها مشکلاتشان را همانجا مطرح می کنند.

مسجد باید حول محور همه چیز باشد و در همه امور مردم ورود کند

وی گفت: رسالت مسجد دقیقاً همین است و باید مشکلات مردم در هر محله و شهری در سایه حضور  در مسجد حل و فصل شود و در همه زمینه ها باید ورود و دخالت کند و باید محل رجوع مردم برای هر گونه مشکل و مسئله ای باشد. اگر مساجد فعال شوند قطعا خانواده های موفق تری خواهیم داشت و دادگاه ها خلوت خواهند شد و نوجوانان و جوانان سالمی خواهیم داشت و اتفاقات بزرگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رخ می دهد. اما چند سال است که با نوع نگاه و تفکرمان مسجد را فقط به عنوان محلی برای اقامه نماز و مراسم ختم محدود کردیم در صورتی که مسجد باید حول محور همه چیز باشد و در همه امور مردم ورود کند.

زارعی با اشاره به ماحصل دوره های مختلف جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد گفت: بالغ بر ۵۰۰ گروه نمایشی در سراسر کشور داریم، همچنین در حال تولید ۱۰۰ نمایشنامه با مشارکت کانون فرهنگی مساجد هستیم که در اختیار گروه های نمایشی قرار دهیم. جشنواره تئاتر مساجد هر سال برگزار می شود و استقبال از آن بسیار زیاد است، اما به دلیل محدویت های مالی نمی توانیم همه را پذیرش کنیم و خیلی از گروه های تئاتری در مساجد فعال شدند که نمایش تولید و اجرا می کنند و در استان های مختلف گروه های فعال بسیاری داریم و اعتماد طیف وسیعی از  خانواده به تئاتر جلب شده است و خیلی ها استقبال کردند که فرزندانشان در مساجد حضور دارند و کار تئاتر می کنند و این مسئولیت ما را بیش از پیش سنگین می کند و متولیان باید کمک کنند که بتوانیم از گروه ها حمایت کنیم و امکانات مناسب در اختیار آنها قرار دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.