آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای در واکنش به درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تأکید کردند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران

قدس آنلاین: به دنبال درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بزرگترین متحدان اروپایی این کشور یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه‌ای مخالفت خود را با این درخواست آمریکا ابراز داشتند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ خود خاطرنشان کرده‌اند که آمریکا در روز ۸ مه ۲۰۱۸ [۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷] به‌طور رسمی مشارکت خود را برجام را متوقف کرده و به همین دلیل نمی‌تواند اقدام به فعال‌سازی مکانیسم ماشه -که در چارچوب برجام و برای مشارکت‌کنندگان برجام تعریف شده است- کند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «ما موضع خود در این زمینه را خیلی صریح به تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده‌ایم. ما نمی‌توانیم از این اقدام آمریکا که برخلاف تلاش‌های کنونی ما برای حمایت از برجام است، حمایت کنیم.»

کشورهای اروپایی پیش از این نیز تأکید کرده بودند که آمریکا از برجام خارج شده و هیچ حقی برای استفاده از مکانیسم‌های تعریف‌شده در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ندارد.

دولت آمریکا پنج‌شنبه شب به وقت تهران طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً ایران را به نقض تعهدات برجامی خود متهم کرد و خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت نیویورک [پنج‌شنبه شب به وقت تهران] با نماینده اندونزی در سازمان ملل سازمان ملل متحد ــ که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد ــ دیدار کرده و شخصاً نامه رسمی دولت آمریکا برای درخواست بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را به وی تحویل داده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.