مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت چغندر پاییزه چند سالی به فراموشی سپرده شده بود اما در حال حاضر برای خوداتکایی در شکر و رفع مشکلات مربوط به واردات آن، روی کشت چغندر پاییزه در استان در سطح ۲۰۰۰ هکتار کار می‌کنیم.

کشت چغندر پاییزه از امسال در خراسان رضوی انجام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حمید حاجی‌نژاد در خصوص برنامه‌های کشت پاییزه خراسان رضوی برای سال ۹۹ اظهار کرد: برنامه کشت پاییزه خراسان رضوی در سال جاری ۱۲۶ هزار هکتار گندم آبی، ۱۴۲ هزار هکتار گندم دیم، ۱۲۰ هزار هکتار جو، ۴۰ هزار هکتار جو دیم، ۱۵ هزار هکتار کلزا و ۲۰۰۰ هکتار هم چغندر پاییزه را شامل می‌شود. باید توجه داشت پیش از این تنها کشت بهاره چغندر در استان دنبال می‌شد اما از امسال کشت پاییزه را هم به آن اضافه کردیم.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به بهره‌وری‌های کشت پاییزه چغندر ادامه داد: یکی از بهره‌وری‌های کشت پاییزه چغندر میزان مصرف آب است. در کشت چغندر بهاره حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار متر مکعب آب استفاده می‌شود اما در کشت پاییزه نهایتا ۴ تا ۵ هزار متر مکعب آب استفاده خواهد شد. اکثر مصرف آب چغندر در کشت پاییزه از طریق آب سبز یا همان بارندگی تامین می‌شود.
حاجی‌نژاد گفت: همچنین در کشت بهاره چغندر ۶ تا هفت مرتبه سم‌پاشی علیه آفات صورت می‌گیرد؛ در حالی که در کشت چغندر پاییزه نهایتا دو مرتبه سم‌پاشی خواهیم داشت. در کشت پاییزه عملکرد برداشت را ثابت نگه داشته و هزینه‌های تولید را نیز کاهش می‌دهیم. کشاورز آب کمتری مصرف می‌کند اما درآمدش نسبت به کشت بهاره چغندر تغییری نمی‌کند.
وی افزود: کشت پاییزه باعث از بین رفتن تناوب کار در کارخانجات می‌شود. در چغندر بهاره بالغ بر ۲۰ هزار هکتار سطح کشت داریم اما در کشت پاییزه ۲۰۰۰ هکتار است. در حال حاضر برای کشت پاییزه از ۶ مجموعه کارخانه استان با یک کارخانه کار می‌کنیم. برای سال اول با یک کارخانه قرارداد بسته‌ایم که امیدواریم در سال‌های آتی این میزان توسعه پیدا کند و تناوب کار در کارخانه را از بین ببریم. همیشه کارخانجات شکر چند ماه کار می‌کردند و حدود ۶ ماه به کارگران خود بیمه بیکاری می‌دادند. اگر بتوانیم کشت پاییزه چغندر را توسعه دهیم، می‌توانیم اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد کرده و از واردات شکر و خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کنیم.

توسعه افقی در بخش کشاورزی ممنوع است
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برنامه اصلاح الگوی کشت عنوان کرد: برای سال ۹۹ افزایش کشت نداریم اما در نظر داریم تکنیک‌ها و روش‌ها را تغییر دهیم. به دلیل محدودیت در منابع آبی، هدفی برای توسعه کاشت نداریم اما در نظر داریم نسبت به سال گذشته افزایش عملکرد در واحد سطح را دنبال کرده و بهره‌وری را افزایش دهیم. با استفاده از تکنولوژی‌های کشاورزی حفاظتی و وسایل به‌زراعی و به‌نژادی باید نسبت به گذشته افزایش عملکرد داشته باشیم.
حاجی‌نژاد اضافه کرد: زمانی در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۲۶۰ هزار هتکار کاشت گندم داشتیم اما تنها در حد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن گندم تحویل می‌دادیم؛ این در حالی است که اکنون نزدیک به ۱۳۵ هزار هکتار گندم کاشته شده داریم و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم تولید می‌کنیم. در واقع تلاش ما این است به جای ارتقای عملکرد کمی، عملکرد کیفی خود را بهبود بخشیم.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا توسعه افقی در کشاورزی نداریم و چنین چیزی ممنوع است. در حال حاضر توسعه عمودی داریم. دقیقا همانند الگوی مسکن که زمانی خانه‌های ویلایی رواج داشت اما در حال حاضر به دلیل محدودیت در زمین، در همان متراژ ۱۰ واحد، توسعه عمودی شکل گرفته است. ما نیز به خاطر محدودیت آب، توسعه افقی نداریم و می‌خواهیم کشت فشرده و افزایش تولید در واحد سطح را دنبال کنیم.
 
۶۰ درصد کشت پاییزه مکانیزه انجام می‌شود
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان مصرف آب کشاورزی در خراسان رضوی تصریح کرد: در دهه ۶۰ بالغ بر هشت میلیارد متر مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی خراسان رضوی بود اما در حال حاضر این میزان به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب رسیده است. تقریبا ۴۵ درصد مصرف آب کشاورزی کاهش داشته که با این وجود جوابگوی نیاز مردم هستیم. همچنین در حال حاضر ۶۰ درصد از کشت پاییزه ما مکانیزه انجام می‌شود.
حاجی‌نژاد با اشاره به مشکلات کشاورزان بیان کرد: در تامین نهاده‌ها مشکلی نداریم اما سرمایه در گردش کشاورزان به مشکل بر خورده است. کشاورز پیش از این یک کیسه کود را ۱۰۰ هزار تومان می‌خرید اما در حال حاضر برای همان کیسه باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. افزایش قیمت ناگهانی آن مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آورده است. تمهیداتی برای آن دیده شده و به دنبال این هستیم تا سرمایه در گردشی به کشاورز بدهیم تا این قبیل مشکلات حل شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.