شهرکرد- در چند سال گذشته یکی از بزرگترین کارخانه تولیدی استان چهار محال و بختیاری اقدام به اخراج صدها کارگر کرده است که در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به این استان بغض فرو خفته این کارگران شکست و برای حل مشکلات خود دست به دامان قوه قضائیه شدند.

کارگران کارخانه «برفاب» هر سال آب می روند

قدس آنلاین-گروه استان ها: «برفاب» کارخانه ای است که در سال ۱۳۶۹ در این استان کار خود را شروع  کرد و با گذشت زمان تنوع محصولات خود را بالا برد، اگرچه در ۶ سال گذشته به عنوان صادر کننده نمونه معرفی شده است، اما در سال‌های اخیر حتی در اوج صادرات هم به دلیل اخراج کارگرانش لذا کام بسیاری از خانواده‎های کارگران را در روزهای پایانی سال تلخ کرد، و با اخراج کارگران در چندین نوبت به بهانه مختلف بسیاری از این کارگران را آواره خیابان ها کرد.

کارگرانی که جوانیشان در این کارخانه سپری شد، اما به یک شبه تمام آرزویشان نابود شد و دیگر سنشان برای استخدام در دیگر شرکت‎ها، واحدهای تولیدی مناسب نیست و در این شرایط کاری کم‏تر کاری را می‌‏توانند بدست آورند!

گلایه های کارگران

نماینده کارگران استان چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، با اشاره به مطالبات بر حق ۹۷۴ کارگر اخراج شده برفاب، عنوان کرد: این اخراج‌ها از سال ۹۵ به بعد در چند مرحله انجام گرفته است.

داریوش کاویانی با بیان اینکه این کارگران از سابقه بالای ۱۰ سال برخوردارند، بیان کرد: نزدیک به ۲۰۰ نفر از این افراد در شرف بازنشستگی قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: از روش‏های مختلف به دنبال گرفتن حق خود بوده‌ایم اما متاسفانه مسئولین با ما همراهی نکرده‏ اند و بعد از گذشت سال‏ها همچنان سرانجام کارگران اخراجی نامشخص است.

نماینده کارگران با تاکید بر سه خواسته بر حق کارگران، عنوان کرد: سختی کار، تفاوت طرح طبقه‌بندی و اجرای قوانین کاری به ویژه اعمال ماده ۲۰ قانون از خواسته‏های کارگرانی اخراجی می ‏باشد.

کاویانی با اشاره به دستان پشت پرده در بحث اخراجی‎ها، گفت: یکی از مباحث اصلی در بحث کار، رعایت استاندارها در واحدهای تولیدی است که اگر این مهم نسبت به، استانداردها متفاوت باشد به عنوان مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود، در حالی که این کارخانه نیز جز این مشاغل سخت و زیان آور قرار می ‏گیرد اما، مسئولین نسبت به آن چشم پوشی کرده ‏اند.

وی با ادعای این که مدارک سنجش استانداردها و بررسی میزان سختی کار توسط علوم پزشکی استان باید انجام پذیرد اما، مسئولین استانی وجود خارجی این سنجش و مدارک را منکر می‏ شوند، افزود: مسئولین استان بدون هیچ مدارک سنجش استاندارد کارخانه و تنها با یک صورتجلسه منکر سختی کار می‏ شوند در حالی که این مدارک در اختیار کارگران موجود است.

کاویانی با تاکید بر اینکه این کارگران در زمانی اخراج شده‌اند که این کارخانه بیشترین صادرات را داشته است، گفت: اداره کار تنها حمایت از رونق تولید و ... شعار می‎دهد و هیچگونه حمایتی از کارگران اخراجی که عامل اصلی اقتصاد و تولید هستند نداشته است.

نماینده کارگران به طرح طبقه بندی مشاغل اشاره کرد و اظهار کرد: این مورد که باید شرکت در قرار داد کارکنان اعلام می‏ کرد اما متاسفانه با شگردی خاص تنها عنوان کارگر را برای افراد در قرارداد آورده درحالی که حقوق و مزایای یک کارگر عادی با مسئول بخش تولید و یا سایر بخش ها  متفاوت است.

وی با بیان اینکه آبروی کارگران نیز توسط مسئولین شرکت آسیب دیده، گفت: در یکی از مراحل اخراج، تست اعتیاد مشکوکی گرفته شد که تعداد زیادی از کارگران جواب تستشان مثبت اعلام شد، اما روز بعد کارگران مجدد تست اعتیاد داده که جواب تمامی افراد منفی اعلام گردید، اما مسئولین کارخانه تنها به پاسخ تست اول بسنده کرده و حکم اخراج کارگران را امضا کردند.

کاویانی، افزود: این تهمت به کارگران نه تنها موجب بیکار شدن آنان شد بلکه باعث بی آبروگی کارگران در جامعه نیز گردید که تعداد بسیاری از خانواده کارگران دچار مشکل خانوادگی و حتی طلاق شدند.

نماینده کارگران به تعهدنامه سفید این شرکت از کارگران در زمان بستن قرارداد نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تعدادی از کارگران در زمان کار با دستگاه دچار حادثه شدند که در چند مورد قطع دست، انگشت و آسیب دیدگی پا و ... را داشته‎ایم.

وی افزود: در برخی موارد شرکت با روش تهدید و وعده استخدام دائم از کارگران رضایت گرفت، اما بعد از مدت کوتاهی همان افراد را اخراج کرد.

خطای تایپی که به ضرر کارگران اخراجی شد!

مدیر کل تعاون کار و رفاع اجتماعی، با بیان اینکه کارگران در خصوص طرح طبقه بندی مشاغل سه الی چهار خواسته را داشته ‏اند، گفت: بر اساس نظر شخصی و تخصصی می ‏توان گفت که در رای صادر شده در خصوص شکایت کارگران اخراجی باید به کلیه خواسته ‏ها اشاره می ‏شد که این مهم صورت نپذیرفته است.

حفیظ الله فاضل با اشاره به خطای تایپی در رای صادر شده، اظهار کرد: کلمه مخیر در این رای به صورت خطای تایپی بوده توسط کارمند این اداره آمده است که نمی ‏توان انتظار داشت هر فرد خطا نکند، بلکه انسان جایز الخطاست.

وی با بیان اینکه برای بازگشت رای در استان نمی‏ توانیم کاری انجام دهیم، خاطرنشان کرد: نقض رای تنها در دیوان عالی کشور امکان ‏پذیر است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ۱۱۰ نفر از کارگران به کارخانه خود بازگشت به کار شدند، تصریح کرد: بیش از ۶۰۰ نفر در جاهای دیگر مشغول به کار هستند و تنها ۱۰ الی ۲۰ نفر هنوز سرکار نرفته اند که خواسته‎های دیگری دارند.

این درحالی است که کارگران زیادی طی طومار اعلام کرده‏اند که همچنان بیکار هستند و این سخن مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی را نقض می‏ کند.

دستور رئیس قوه قضائیه برای حل مشکلات کارگران

رئیس قوه قضائیه در سفر به خود به شهرکرد با اشاره به اخراج کارگران در این استان گفت: بیکار کردن کارگران در شرایط موجود مشکلات جدی را برای کارگران و خانواده آن‎ها به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه ما مخالف افزایش خط تولید نیستیم، عنوان کرد: با افزایش تولید نه تنها کارگران قیلی به کارگیری می ‏شوند بلکه کارگران جدید را نیز می‏ توان جذب کرد.

سید ابراهیم رئیسی با دستور موکد به مسئولین کار و امور اجتماعی، دستگاه قضائی و استاندار چهارمحال و بختیاری برای پیگیر این مسئله، خاطرنشان کرد: نباید در مسئله اخراج کارگران بدون آنکه حق و حقوق، سوابق کاری، تولید و مشکلات خانوادگی آن‌ها حل شود آن‌ها را رها کنیم.

گفتنی است طی تماسی که با ایزدی مدیر عامل این شرکت گرفته شد حاضر به پاسخگویی سوالات خبرنگار قدس‎آنلاین نشد و تماس خبرنگار ما را بی پاسخ گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.