قرار بود اجرای طرح صدور کارت هوشمند ملی پنج ساله به پایان برسد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و بسیاری از مردم همچنان در انتظار کارت‌های خود هستند.

صدور کارت هوشمند ملی، معطل «تراشه» و «اعتبار»

قدس آنلاین: اوایل سال ۱۳۹۰ و در حالی که فقط ۵-۴ سال از اتمام طرح صدور کارت شناسایی ملی می‌گذشت بحث تبدیل این نوع کارت به کارت هوشمند ملی، رسانه‌ای شد و کمی بعد یعنی ۲۸ مرداد همان سال محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از اجرای پروژه صدور کارت هوشمند از سال ۹۱ و پایان آن در سال ۹۶ خبر داد.

اما طبق معمول، روند اجرای طرح یاد شده مثل بسیاری از طرح‌ها به خوبی پیش نرفته و دست بسیاری از ایرانیان از کارتی که کلید ورود به دولت الکترونیک است و بسیاری از خدمات با آن ارائه خواهد شد و امکان جعل هویت را به حداقل می‌رساند، خالی مانده است. این موضوع یعنی کارتی که باید تسریع‌کننده امور باشد اکنون موجب سرگردانی و حتی دردسر مردم شده است، چرا که سازمان ثبت احوال اعتبار کارت شناسایی ملی یا همان کارت ملی قدیمی را تا پایان سال ۱۳۹۷ تعیین کرده و از این تاریخ به بعد متقاضیان کارت هوشمند ملی برای انجام امور اداری و... باید رسید کارت هوشمند را ارائه دهند که همین موضوع با توجه به کاغذی بودن جنس این نوع رسید، احتمال فرسوده و گم شدنش را صد چندان افزایش می‌دهد و در این صورت حتی به فرض صدور احتمالی کارت، افراد برای دریافت آن دچار مشکل می‌شوند.

سرگردانی و انتظار چند ساله بعضی از متقاضیان برای دریافت کارت هوشمند درحالی است که سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تاکنون حداقل دو بار از اتمام طرح یاد شده تا پایان سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ خبر داده است که البته نتیجه‌اش را همه می‌دانیم.

با این همه پرسش این است که طرح صدور کارت ملی هوشمند با چه موانعی مواجه شده که روند اتمام آن را این همه طولانی کرده است؟ و مهم‌تر اینکه وعده وعیدهای سازمان ثبت احوال کی عملی می‌شود و دست تمام متقاضیان واجد شرایط به کارت هوشمند ملی می‌رسد؟

جلسه‌ای برای حل مشکل

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به قدس می‌گوید: طرح صدور کارت ملی هوشمند درگیر مسائل مختلفی از جمله اعتبار، واردات مواد اولیه و تراشه‌هاست. به همین خاطر و برای رفع مشکلاتی که این پروژه با آن درگیر است به دستور رئیس جمهور به‌زودی جلسه‌ای در این نهاد با مسئولان مرتبط برگزار می‌شود تا بحث تأمین اعتبار و همچنین واردات تراشه‌ها و مواد اولیه بدنه کارت هوشمند حل و فصل شود.

وی از ارائه گزارش جلسه یاد شده به مردم در هفته آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر سازمان ثبت احوال کشور برای تأمین و تولید ۲ تا ۵/۲ میلیون بدنه کارت ملی ظرفیت‌سازی کرده است. یعنی همه تجهیزات سخت‌افزاری تهیه شده و مشکل خاصی برای تولید بدنه کارت‌ها نداریم. ضمن اینکه طبق بند «د» ماده ۴۶ قانون محاسبات، متولی تأمین بدنه کارت هم که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم دیگر از خارج وارد کشور نمی‌شود، چاپخانه دولتی است. اما مواد اولیه تولید بدنه کارت خام و همچنین تراشه کارت از خارج وارد می‌شود. به هرحال اگر چاپخانه دولتی به تعهداتش عمل کند و بدنه کارت را به سازمان ثبت احوال تحویل دهد، با توجه به ظرفیت‌سازی که صورت گرفته، می‌توانیم در ۶ ماه کل جامعه هدف را پوشش دهیم و برای افراد دارای شرایط و کسانی که در انتظار دریافت کارت هوشمند ملی هستند کارت صادر کنیم.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه طبق گزارش‌ها، چاپخانه دولتی در هر ماه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارت خام را در اختیار سازمان ثبت احوال قرار می‌دهد، آیا این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت محدود این چاپخانه در تولید بدنه کارت ملی نیست، می‌گوید: ظرفیت چاپخانه ملی خیلی بیشتر از این رقم است تا جایی که متعهد شده بود در هر ماه یک میلیون کارت خام به سازمان ثبت احوال تحویل دهد اما این که چرا نتوانست به تعهدش عمل کند موضوعی است که باید مدیران این چاپخانه پاسخ دهند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به این پرسش که قرار شده بود از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای تولید کارت ملی استفاده شود؛ آیا این کار در حال انجام است، می‌گوید: برای این منظور جلساتی با آقای ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و مدیران شرکت دانش بنیان داشتیم؛ اما انجام این کار خیلی آسان نیست چون همان‌طور که اشاره شد مواد اولیه بدنه کارت و تراشه آن وارداتی است. البته الان و پس از دو سال تلاش توانسته‌اند بدنه کارت را در کشور تولید کنند اما تراشه کارت همچنان وارد می‌شود. این تراشه را هم فقط ۴-۳ کشور در دنیا تولید می‌کنند؛ چون از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که هر کشوری خط تولید تراشه داشته باشد. به هرحال در قانون پیش‌بینی شده آن‌ها کارت را تولید کنند و اگر می‌توانستند با رایزنی، تأمین اعتبار و آن را وارد کشور کنند تا کنون مشکل صدور کارت هوشمند ملی حل می‌شد.

پول‌های دریافت شده کجا می‌رود؟

ابوترابی سپس به موضوع اعتبار اجرای طرح یاد شده اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس برآوردهای ما، برای پایان این پروژه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که باید تأمین شود؛ البته وزیر کشور هم پیگیر کارت‌های هوشمند ملی است.

حتی رئیس جمهور نیز دوبار دستور داده است به هر طریق ممکن اعتبارات مورد نیاز کارت‌های هوشمند تأمین شود. به هرحال همه پیگیر موضوع هستند و تلاش می‌کنند هر طور شده مشکل پیش آمده را به‌گونه‌ای حل و فصل کنند.

وی در خصوص پولی که از متقاضیان صدور کارت ملی دریافت شده است، می‌گوید: این پول‌ها به حساب سازمان ثبت احوال نمی‌رود؛ بلکه به‌طور مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان ثبت احوال تخصیص می‌یابد.

وی در پایان می‌گوید: تاکنون بیش از ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده‌اند که برای ۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر کارت صادر شده است و بقیه هم در انتظار دریافت کارت هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.