اصفهان- باغ بهادران یا «باغبادران» از توابع شهرستان لنجان (زرین‌شهر) اصفهان است منطقه‌ای بر کرانه رودخانه زاینده‌رود با هوایی مرطوب که هر فردی در لحظات نخستین حس بودن در مناطق شمالی ایران را می‌کند.

باز شدن پای قانون در زاینده‌رود؛ دست سودجویان کوتاه می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: طبیعی است باوجود جاری بودن رودخانه زاینده‌رود با این طول در بخش باغ بهادران جاذبه‌های گردشگری طبیعی یا اکو توریستی فراوانی به وجود می‌آید که در طول این مسیر و ۲۰ روستای واقع در ساحل رودخانه زاینده‌رود پراکنده هستند و درواقع این رودخانه زاینده‌رود است که از دیرباز باعث تداوم حیات در این روستاها و شهر باغبادران شده است . اما این منطقه زیبا مدتی است که اسیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده تا آنجا که بسیاری از ویلاها پا را از قانون فراتر گذاشته و حتی به حریم رودخانه نیز تجاوز کرده‌اند.

ایجاد مجتمع‌های گردشگری و هم‌چنین ویلاهای لوکس و مجلل و از طرفی آب‌وهوای بسیار خوب شوق ویلا سازی را در این منطقه افزایش دادهاست تا حدی که برخی از افراد بدون توجه به حدومرزهای تعیین‌شده با تجاوز به منابع طبیعی اراضی را برای ویلا سازی به‌صورت غیرمجاز تصاحب کردند.

استعلام قبل از ساخت‌وساز

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان لنجان بابیان اینکه برخی افراد آگاهانه اقدام به تصرف زمین کرده و البته برخی نیز به‌صورت ناآگاهانه نسبت به خرید اراضی اقدام می‌کنند بیان می‌کند:  دستگاه‌های خدمات رسان و نظارتی ضرورت دارد  تا قبل از هرگونه ارائه مجوز و خدمات استعلام‌های لازم را از جهاد کشاورزی اخذ کنند.

ابراهیم سبکتکین با اشاره به روند رو به رشد تغییر کاربری‌ها در شهرستان لنجان افزود: هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی مستلزم گرفتن مجوز و استعلام از سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مربوطه است و مردم بدانند دیوارکشی و تغییر کاربری غیرمجاز حتماً تخریب خواهد شد.

وی عنوان می‌کند:  در سال گذشته بیش از ۳۳۰ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شد و  در سه‌ماهه نخست سال جاری نیز ۱۳۹ مورد تغییر کاربری شناسایی‌شده که از این میزان تاکنون ۲۷ مورد مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۰ و با دستور قضایی، تخریب و اراضی کشاورزی آزادشده است.

رودخانه در تصرف سودجویان

در همین راستا رئیس حوزه قضایی بخش باغ بهادران اصفهان اظهار داشت: باغ بهادران به دلیل امتداد زاینده‌رود در اراضی آن به یک شهر و منطقه گردشگری و توریست پذیر تبدیل‌شده و همین موضوع سبب شده است بالغ‌بر ۱۲۰۰ ویلا و خانه مسافر در باغ بهادران احداث شود. 

مصطفی کافی عنوان کرد: همین موضوع موجب شده تا تعداد قابل‌توجهی از این ویلاها و خانه مسافرها علاوه بر تصرف حریم رودخانه زاینده‌رود در باغ بهادران، به بستر رودخانه نیز تجاوز کرده‌اند و بخشی از آن‌ها حتی چند متر به آب رودخانه نیز ورود کرده‌اند.

وی بیان کرد: تخلفات در برخی از مناطق و در امتداد زاینده‌رود به شکلی است که حتی رودخانه از دسترس مردم عادی خارج‌شده است.

کافی بابیان مشکلاتی که ویلا سازی‌های غیرمجاز برای آب شرب اصفهان ایجادشده است، افزود: این قبیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه زاینده‌رود، علاوه بر اینکه در موسم بارندگی‌های فصلی سبب تشدید طغیان رودخانه و بروز خسارات برای ساکنان مناطق پایین‌دست به‌ویژه کلان‌شهر اصفهان می‌شود، به منبع آب شرب مردم اصفهان نیز به‌واسطه خروج فاضلاب ابنیه غیرمجازِ ساخته‌شده، آسیب وارد می‌کند.

وی گفت: در همین راستا دستور قاطع قضایی برای رفع تصرف از بستر رودخانه زاینده‌رود و ساماندهی آن در بخش باغ بهادران تا آزادسازی کامل بستر رودخانه بدون ملاحظه شخصیت، موقعیت و جایگاه متصرفان آن به‌عنوان یکی از مصادیق حقوق عامه ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.