حجت الاسلام گرجی گفت: سلمان فارسی نگاهش باز، محرم اسرار اولیای خدا و مسلط به مابعدالطبیعه بود و با اینکه مسئولیت‌های متعددی مانند استانداری مدائن داشت اما از مقامات دنیایی اعراض می‌کرد.

سلمان فارسی محرم اسرار اولیای خدا و مسلط به مابعدالطبیعه بود/ پیامبر(ص) سلمان را لقمان زمان می‌دانست

قدس آنلاین: سلمان فارسی،صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران امام علی(ع). وی از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر(ص) بوده؛ تا آنجا که حضرت محمد(ص)، در وصف او گفته است:سلمان از ماست. او در غزوه‌های پیامبر، حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. سلمان پس از رحلت پیامبر(ص)، در شمار یاران علی بن ابی‌طالب(ع) قرار گرفت. با ماجرای سقیفه مخالف بود، اما با اجازه امیرالمومنین، با صاحبان سقیفه همکاری کرد. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. با این حال زنبیل می‌بافت و با دسترنج خودش روزی می‌گذراند.

بنابر برخی از روایات، سلمان ایرانی و زرتشتی بوده و ابتدا روزبه نام داشته است. در نوجوانی پیرو مسیحیت می‌شود و پس از شنیدن پیشگویی مسیحیان درباره ظهور پیامبری در سرزمین عرب‌ها، به حجاز می‌رود. سلمان ابتدا به دست قبیله بنی کلب، اسیر شده و به بردگی گرفته و به مردی از بنی قریظه فروخته می‌شود و همراه او به مدینه می‌رود. در مدینه پیامبر اکرم(ص) را دیده و به او ایمان می‌آورد. پیامبر(ص) او را خریده، آزاد می‌کند و نام سلمان را بر او می‌گذارد.

براساس آنچه در تقویم آمده سلمان هشتم ماه صفر سال ۳۶ق. درگذشته است. برخی روایات درگذشت وی را در زمان خلافت عثمان و برخی از روایات آن را در ماه‌های بعد از خلافت عثمان دانسته‌اند.

بنابر روایات، سلمان فارسی عمری طولانی داشت و در برخی از روایات تاریخی آمده است که پس از وفات سلمان، امام علی(ع) از مدینه به مدائن آمد او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد.

حجت الاسلام مهدی گرجی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل سلمان فارسی پرداخت و گفت: یکی از شخصیت‌های بزرگی که در تاریخ اسلام مایه افتخار مسلمانان است، شخصیت جناب سلمان فارسی است؛ شخصیتی که آگاهانه، با درایت وفهم درست اسلام آورد و علاقه‌مند به احکام اسلام و معارف الهی و پیامبر گرامی اسلام(ص) شد.

حجت الاسلام گرجی افزود: سلمان فارسی پس از پیامبر نیز به جانشین برحق ایشان یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام دل بست و به حقانیت ایشان شهادت داد. مورد احترام بزرگان اسلام بود و حتی در زمان خلفا مسئولیت هایی به وی داده شده است. پیامبر اکرم صلوات الله علیه می‌فرمود که مثل سلمان در میان ما مثل لقمان حکیم است و همچنین مکرر می‌فرمودند که نگویید سلمان فارسی، بلکه بگویید سلمان محمدی.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در عین اینکه جناب ابوذر شخصیت فوق العاده‌ای در میان صحابه بودند فرموده‌اند که اگر ابوذر را آنچه سلمان می‌دید، می‌دانست کافر می شد. یعنی سلمان نگاهش باز و محرم اسرار اولیای خدا و مسلط به مابعدالطبیعه بود، دعایش مستجاب، زاهد عابد بود و با اینکه مسئولیت‌های متعددی مانند استانداری مدائن را داشت اما از مقامات دنیایی اعراض می‌کرد و از دنیا و زینت‌های دنیا اجتناب داشت و عدالت علوی را در جامعه پیاده کرد.

وی در ادامه به نقش سلمان فارسی در جنگ‌ها به ویژه جنگ معروف خندق و مشاوره‌های وی پرداخت و گفت: در جریان جنگ خندق همانطور که مستحضر هستید پس از شکست مسلمانان درجنگ احد مشرکین دوباره طمع کردند و به مدینه حمله ور شدند. اینبار جوان‌ها گفتند که ما باید بیرون از شهر بجنگیم و نباید اجازه دهیم تا دشمن وارد شهر شود، پیرمردها هم می‌گفتند ما باید بگذاریم آنها وارد کوچه‌های مدینه شوند و ما از پشت بام‌ها آنها را هدف قرار دهیم که در این هنگام سلمان فارسی پیشنهاد حفر خندق را داد وگفت ما در ایران برای زمینگیر کردن دشمن رسم داریم که خندقی را دور شهر حفر می‌کنیم که پیامبر این پیشنهاد را پذیرفت و همراه مسلمان ها اقدام به حفر خندق کردند که در نتیجه آن این جنگ با پیروزی اسلام به پایان رسید.

حجت الاسلام گرجی در ارتباط با جایگاه سلمان فارسی نزد پیامبر گرامی اسلام گفت: از آنجایی که سلمان فردی دنیا دیده بود و از روی آگاهی اسلام را پذیرفته بود پیامبر فوق‌العاده به شخصیت سلمان علاقه‌مند بود. نام سلمان در ابتدا روزبه بود که پیامبر نام او را به سلمان تغییر داد. او هم سخنان پیامبر را خیلی خوب می فهمید و خوب منتقل می‌کرد و فردی امین، باتقوا، بادرایت و مسلمان واقعی بود و از همین رو بسیار مورد توجه پیامبر گرامی اسلام بود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به دوره استانداری سلمان در مدائن گفت: قوه مدیریت، آگاهی به احکام اسلامی، عدالت، اعراض از دنیا و تسلط ایشان به نیروهای معنوی از جمله دلایلی بود که موجب شد تا امام علی علیه السلام استانداری مدائن را به ایشان بسپارد. داستان های عجیبی از دوره استانداری سلمان در مدائن نقل می‌کنند که حتی حیوانات تحت فرمان او بودند و به جایی رسیده بود که شهر از امنیت بسیار عالی برخوردار بود و چون اهل دنیا و منافع مادی نبود بسیار نزد امیرالمؤمنین محبوب بود. سلمان فارسی محرم اسرار فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام بود و حدیث معروفی از پیامبر داریم که فرموده اند سلمان از ما اهل بیت است.

استاد گرجی در پایان در ارتباط با اتهامات بی اساسی که برخی به سلمان فارسی نسبت داده و وی را به خیانت علیه ایران هنگام فتح آن توسط مسلمان‌ها متهم می‌کنند گفت: هرگز اینگونه نبوده است و باید تاریخ را دقیق مطالعه کنیم. ملت ایران در آن زمان از بی عدالتی شاهان ساسانی به ستوه آمده بود و به همین خاطر خودشان به استقبال سپاه اسلام رفتند، والا آن افرادی که به ایران حمله کرده بودند نمی‌توانستند ملت ایران با آن تمدن را فتح کنند، بلکه خستگی از بی عدالتی، ظلم و فاصله طبقاتی نظام پادشاهی باعث شد تا ملت ایران با آغوش باز اسلام را بپذیرند و اتهام خیانت جناب سلمان حرفی بی ارزش است.       

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.