شهرکرد- اهالی روستای گرداب چهارمحال و بختیاری پس از ۱۰ سال امیدوار بودند راه‌اندازی پتروشیمی لردگان در نزدیکی روستایشان بتواند سبب رونق کسب‌وکار شود اما حالا باگذشت سال‌ها نشت پساب آمونیاک این کارخانه که به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است و نفوذ آن به آب قنات روستا باعث شده حجم وسیعی از شالیزارها، باغ‌های میوه، استخرهای پرورش ماهی و دام‌های آن‌ها هم از بین برود.

زنگ خطر پسماندهای پتروشیمی در لردگان به صدا درآمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری  منطقه فلارد در فاصله (۵۵) کیلومتری شهرستان لردگان در حال احداث می‌باشد.

 محصول تولیدی این شرکت آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه۲۰۵۰ تن و «اوره» با ظرفیت تولیدی روزانه۳۲۵۰تن می‌باشد که بنا بر گفته اهالی منطقه هنوز این کارخانه تولید خود را آغاز نکرده پساب آن‌هم چون اسید موجب قتل‌عام بسیاری از موجودات زنده ازجمله ماهیان استخرهای پرورشی و از بین رفتن بخشی از مزارع کشاورزی و ازجمله شالیزارها در این منطقه شده است.

گفتنی است طی هفته‌های گذشته با مرگ چند رأس دام اهالی این منطقه حدس و گمان‌ها برای علت مرگ و این‌که شاید رد پای پتروشیمی و مواد شیمیایی در میان باشد در بین اهالی و البته مسئولان بالا گرفت و حالا نتایج حاصله نشان می‌دهد که گمان‌های اهالی مبنی بر انتشار مواد شیمایی د ر طبیعت و نابودی زمین های آن ها درست بوده است.

به گفته اهالی این روستا میزان «ید» و آمونیاک در منابع آبی روستا به حدی بالاست که دیگر هیچ موجودی در این آب‌ها زنده نمی‌ماند.

متأسفانه در ماه گذشته با تلف شدند تعدادی از دام‌های مردم روستای «گرداب سفلی» نگرانی در این منطقه ناشی از آلودگی‌های احتمالی این پتروشیمی بالا گرفت.

گفتنی است با شکایت روستائیان و بررسی مسئولان نتایج نشان داد که پساب آمونیاک از خاک‌ریز این کارخانه نشت پیداکرده است. اما موضوع به همین چند دام خلاصه نشد و بعدازآن ۵ استخر ماهی، بخشی از شالیزارهای روستا هم دچار خسارت شدند.
بنا بر گفته اهالی ازآنجاکه پتروشیمی لردگان از خاک‌ریزهای غیراستاندارد و نفوذپذیر برای نگهداری پساب استفاده می‌کند لذا این خاک‌ریزها توان نگهداری پسماندها را نداشته و لذا سلامت روستائیان «گرداب سفلی» را به مخاطره انداخته است.

نابودی شالیزارها

متأسفانه خسارات وارده به مردم این منطقه تنها به تلف شدن چند دام ختم نشده بلکه بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزون بر ۲۰ هکتار از شالیزارهای منطقه و هم‌چنین بیش از پنج استخر ماهی نیز آسیب جدی دیده است به‌گونه‌ای که عطاءالله ابراهیمی اظهار می‌کند: این شالیزارها به دلیل افزایش غلظت اسیدی آب نابود شدند.

تلف شدن ۴۵ رأس دام سبک به علت مسمومیت با آمونیاک تلف شدن محصولات ۵ مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا  تنها بخشی از خسارت‌های وارده است.

متأسفانه ازآنجاکه آب استخرهای پرورش ماهی از رودخانه سندگان تأمین می‌شود لذا سرریزشدن مواد شیمیایی مجتمع پتروشیمی لردگان آب این رودخانه را آلوده کرده و دسترنج بسیاری از پرورش‌دهندگان ماهی را از بین برده است.

خسارت‌ها جبران می‌شود

در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه متأسفانه به دلیل نقص فنی در سیستم تصفیه‌خانه نشت آمونیاک موجب تخریب محیط‌زیست شده است بیان کرد: البته مسئولان کارخانه‌ این موضوع را پذیرفته و اعلام کرده‌اند خسارت مردم محلی را جبران می‌کنند.
شهرام احمدی در خصوص مشکلات این پتروشیمی اظهار می‌کند: ازآنجاکه سیستم تصفیه‌خانه این مجتمع تکمیل نبوده است لذا اجازه کار نیز تا پیش‌ازاین به آن‌ها داده نشده است.

متأسفانه ازآنجاکه آب استخرهای پرورش ماهی از رودخانه سندگان تأمین می‌شود لذا سرریزشدن مواد شیمیایی مجتمع پتروشیمی لردگان آب این رودخانه را آلوده کرده و دسترنج بسیاری از پرورش‌دهندگان ماهی را از بین برده است

وی تأکید می‌کند: درواقع به آن‌ها اعلام کرده‌ایم تا زمانی که امکان اندازه‌گیری همه پارامترها وجود نداشته باشد مجوز بهره‌برداری به شرکت پتروشیمی داده نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تمهیدات برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه از سوی پتروشیمی لردگان می‌افزاید: اخطارهای لازم به این مجتمع داده و آن‌ها متعهد شده‌اند علاوه بر تکمیل تصفیه‌خانه نسبت به نصب فیلترهای موردنیاز و نصب سیستم پایش برخط در قسمت تصفیه فاضلاب و سیستم‌های خروجی هوا اقدام و همه اصول پدافند غیرعامل را نیز در نظر بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری می‌افزاید: مجتمع پتروشیمی لردگان در سال ۸۷ جواز تأسیس خود را از محیط‌زیست دریافت کرده اما ازآنجایی‌که احداث ساختمان و تجهیز تأسیسات این کارخانه تا سال گذشته زمان برده است هنوز پروانه بهره‌برداری آن صادر نشده است.

وی عنوان می‌کند: البته از ابتدای امسال قرار بود این مجتمع بهره‌برداری خود را شروع کند اما چون سیستم تصفیه‌خانه آن‌ها تکمیل نبود ما اجازه این کار را به آن‌ها ندادیم.

امید برای اشتغال

جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست  بنا بر گفته مسئولان قابل‌پیشگیری است اما آنچه که بیش از هر چیزی در زمره نقاط قوت این مجتمع به شمار می‌رود و بسیاری از روستائیان را به مماشات تشویق می‌کند ظرفیت اشتغال‌زایی است که این مجتمع در این منطقه محروم ایجاد خواهد کرد.

بنا بر گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری این پروژه ظرفیت ایجاد دو هزار و ۶۰۰ شغل را دارد و لذا بسیاری از روستائیان هم‌جوار این مجتمع بر این امید هستند که بتوانند از این پتانسیل برای اشتغال فرزندان و ساکنان بومی بهره ببرند.

کاهش نرخ بیکاری در شهرستان لردگان و ایجاد فرصت‌های اشتغالی جدید  و درنتیجه کاهش مهاجرت در لردگان و افزایش درآمد مردم از مهم‌ترین آرزوهایی است که مردم چشم‌انتظار تحقق هر چه زودتر آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین پور ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    با سلام امروز نیز با باز کردن مخزن امونیاک در اب رودخانه باعث تلف شدن ماهیان سردابی پرورشی شده و هنوز به کسی خسارتی از تلفات قبلی نداده و دراین مورد نیز گفتند برید شکایت کنید دست از ما دراز تر اخر ما کشاورزان که خانه و ماشین خودرا برای دادن غذا و دارو خرج این ماهی ها کردیم و الان تلف شدند ،کسی پاسخگو نیست چه کنیمم لطفا صدای ما باشید