۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 722026

نصف شدن سرعت رشد بازار مسکن در شهریور ماه می تواند حاوی این پیام باشد که در نیمه دوم سال بازار به تعادل می رسد.

آیا ظرفیت بازار مسکن تکمیل شده است؟

به گزارش قدس آنلاین، بازار مسکن که از مرداد ماه اولین نشانه های افت خود را با کاهش ۳۵ درصدی تعداد معاملات بروز داده بود، در شهریور ماه علامت تکمیل ظرفیت قیمتی ارسال کرد.

در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در شهریور ماه ۱۳۹۹ به ۲۴.۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده سرعت رشد ماهانه از ۱۰.۵ درصد به ۵.۱ درصد کاهش یافته است.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ نیز به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. البته دلیل افزایش معاملات نسبت به سال قبل به رکود بی سابقه شهریور ماه ۱۳۹۸ مربوط می شود.

گزارش های میدانی از مشاوران املاک سطح شهر تهران، افت نسبی بازار مسکن از نظر معاملات و قیمت را تایید می کند. عمده واسطه های ملکی معتقدند که تنها دلیل رشد نسبی قیمت در شهریور ماه، کاهش ارزش پول ملی نسبت به نرخ ارز است.

از طرف دیگر پیش بینی می‌شود که در سه ماهه پاییز با افت بیشتری از نظر تعداد معاملات مواجه شویم که طبیعتاً می تواند به ثبات قیمت منجر شود.

پیش بینی یک کارشناس از بازار مسکن در نیمه دوم سال

مهدی روانشادنیا،  کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی این بازار در نیمه دوم سال به ایسنا گفت: به نظر نمی رسد در نیمه دوم سال با افت شدید شاخص بورس مواجه باشیم و به همین دلیل سرمایه ها از بازار سهام به سمت مسکن نخواهد آمد. البته نوسانات همه بازارها ناشی از نرخ برابری ریال با سایر ارزها است که متاسفانه با افت مواجه شده است. به بیان دیگر عوامل طبیعی، تعیین کننده وضعیت فعلی بازارهای مسکن، طلا، ارز و بورس نیست بلکه رشد این بازارها از کاهش ارزش ریال  نشأت می گیرد.

وی افزود: مقایسه میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد ماه ۱۳۹۹ با مرداد ماه ۱۳۹۶ نشان می دهد که قیمت مسکن نسبت به سال قبل پنج برابر شده است. برای خرید یک واحد ۷۵ متری به طور متوسط باید ۱.۸ میلیارد تومان هزینه بپردازید که تامین این مبلغ از توان بسیاری از اقشار، خارج است. طبیعتاً باید منتظر باشیم تا در نیمه دوم سال تعداد معاملات نیز کاهش پیدا کند. با این حال نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت مسکن خوشبین بود.

روانشادنیا با بیان اینکه چشم انداز روشنی در خصوص ارزش ریال وجود ندارد گفت: در چنین شرایطی نمی‌توان با قطعیت از وضعیت آینده  بازارها صحبت کرد.

 این کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت معاملات مسکن در نیمه دوم سال جاری یادآور شد:  به طور سنتی در فصل تابستان بیشترین تعداد معاملات انجام می شود. رتبه دوم به فصل زمستان اختصاص دارد و پاییز و بهار در رده های آخر قرار دارند.  بنابراین می توان انتظار داشت که بازار مسکن از نظر تعداد معاملات در سه ماهه پاییز آرام باشد و خرید و فروش در زمستان افزایش پیدا کند.

معاملات نسبت به مردادماه نیز کاهش پیدا کرد

به گزارش ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.