کارشناس امور دینی گفت: هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه سرمنشأ تحول اساسی در تاریخ اسلام شد زیرا تا پیش از آن اسلام آنگونه که باید جهانی نشده بود، اما پس از هجرت تحول و جهش بزرگی در جهت معرفی اسلام صورت گرفت.

ربیع الاول، ماه بهجت و سرور است/ هجرت پیامبر اکرم(ص) در ماه ربیع سرمنشأ تحول و جهش اساسی در تاریخ اسلام شد

 حجت الاسلام محمدحسین روحی یزدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول با اشاره به برکات و اتفاقات سرورآفرین این ماه تصریح کرد: ربیع به معنای بهار است و ربیع الاول بهار ماه های قمری است. این ماه در اذهان مسلمان ها و به ویژه ما شیعیان، ماه سرور و شادمانی است که دلیل عمده آن این است که در این ماه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله وسلم متولد شده اند و ولادت امام صادق(ع) را در پیش داریم.

حجت الاسلام روحی افزود: بدیهی است تولد پیامبری که گل سرسبد عالم و سبب خلقت هستند تا این حد سرورآفرین و موجب مسرت باشد. یعنی خداوند تبارک و تعالی عزیزترین، محبوب ترین و مقربترین مخلوق خود را در این ماه متولد کرده است؛ از طرفی دیگر چون دو ماه گذشته محرم و صفر ماه حزن و عزا و سراسر اندوه برای محبان اهل بیت علیهم السلام بوده است لذا خروج از این دو ماه نیز خود دلیلی برای شادی و سرور در ماه ربیع الاول است.

کارشناس امور دینی با بیان اینکه یکی از مهمترین اتفاقات ماه ربیع الاول هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) از مکه به مدینه است به بیان اهمیت این مسئله و موضوع هجرت در اسلام پرداخت و گفت: اساس هجرت در تاریخ اسلام و فرهنگ قرآن جایگاه ویژه ای دارد؛ از همین رو خداوند در آیه ۹۷ سوره مبارکه نساء در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ ۖ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا» آنان که فرشتگان، جانشان را در حالی که ظالم به خود بوده‌اند می‌گیرند، از آنها پرسند که در چه کار بودید؟ پاسخ دهند که ما در روی زمین مردمی ضعیف و ناتوان بودیم. فرشتگان گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید؟! اگر ما نمی‌توانیم در محلی که سکونت داریم دین و تقوای الهی را رعایت کنیم باید از آن محل هجرت کنیم تا از شرایط گناه دور شده، پاک شویم و رنگ الهی به خود بگیریم، این هم یک نوع هجرت است. کسی که هوا و هوس‌های نفسانی را زیرپا می‌گذارد و خواسته‌های نفسانی را نادیده می‌گیرد و از آن عبور می‌کند در واقع به سوی خداوند هجرت کرده است.

وی اضافه کرد:وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) در این ماه از مکه به مدینه هجرت کردند و این هجرت پیامبر(ص) سرمنشأ تحول اساسی در تاریخ اسلام شد. تا پیش از اینکه پیامبر گرامی اسلام از مکه به مدینه هجرت نکرده بودند، اسلام آنگونه که باید جهانی و شناخته  نشده بود، اما پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه یک تحول و جهش بزرگ در جهت معرفی اسلام صورت گرفت و لذا یکی از مهمترین و بزرگترین مناسبت‌های ماه ربیع الاول همین هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) از مکه به مدینه است.

حجت الاسلام روحی در ارتباط با اعمال، اذکار و ادعیه‌ای که برای بهره‌مندی بیشتر از ماه ربیع الاول وجود دارد نیز تصریح کرد: در دو روز ولادت پیامبر اکرم(ص) که به روایت اهل سنت روز دوازدهم و به روایت شیعه روز هفدهم این ماه است، روزه داری در این دو روز توصیه شده است، همچنین نمازها و ادعیه مخصوصی برای اول ماه، وسط ماه و آخر ماه وارد شده و در این ایام نیز به روزه داری سفارش شده است. تلاوت برخی سوره های خاص در مناسبت‌های مختلف نیز جزء مجموعه توصیه‌ها و آداب دینی است که در متون روایی و کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان بر مراعات آن تأکید شده است.

کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه ایام پربرکت ربیع الاول فرصت مناسبی برای دعا و تضرع به درگاه خدای تعالی است تا شر ویروس منحوس کرونا از سر ملت‌های دنیا کم شود، گفت: مقام معظم رهبری در ایام اربعین گفتند که مردم در خلوت خود بنشینند و به درگاه خدا و ائمه علیهم السلام التماس کنند تا این بلای عمومی از جامعه جهانی و جامعه مسلمین رخت بر بندد. نمی‌توان منکر آن بود که این بلای بزرگ معلول رفتار و اعمال ما مردم نباشد. یعنی ما مردم با اعمال خودمان زمینه ظهور چنین بلایی را فراهم کرده‌ایم، لذا باید سعی کنیم از فرصت‌های مبارک ماه ربیع الاول که بهترین فرصت برای درخواست رحمت الهی و درخواست عفو و گذشت پروردگار الهی است بهترین استفاده را ببریم و از خداوند بخواهیم تا رحمت و مهربانی و رأفت خود را بیشتر بر ما ارزانی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.