معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عملکرد آستان قدس رضوی از ابتدای شیوع ویروس کرونا بویژه در محرم و صفر و برگزاری مراسم مذهبی در حرم مطهر، بسیار مدبرانه بوده و قابل ستایش است.

عملکرد ستودنی آستان قدس رضوی در محرم و صفر/ بالاترین سطح اجرای پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی است

قدس آنلاین - وحید اکرمی: محرم و صفر، ایام اندوه خاندان عصمت و طهارت و پیروان ایشان است. بزرگترین مراسمات مذهبی شیعیان در این ایام صورت گرفته و مجالس متعددی در آن برپا می شود. حرم مطهر رضوی یکی ازمهمترین و شاید اصلی ترین کانون تجمعات مذهبی است. به ویژه آنکه امسال راه کربلا نیز بدلیل شیوع کرونا بسته شده و نگاه بسیاری از دلسوختگان حسینی(ع) به این نقطه معنوی ایران دوخته شده است و رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی به جهت جلوگیری از شیوع کرونا، اهمیت بسیارزیادی پیدا کرده است.

به همین دلیل گفتگویی با دکتر مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داده و نظر او را در خصوص رعایت پروتکل ها در محرم و صفر در حرم مطهر رضوی جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

بالاترین سطح اجرای پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی

دکتر مهدی قلیان اول در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص پایان ماه های محرم و صفر و ارزیابی عملکرد آستان قدس رضوی در رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کرد: عملکرد آستان قدس رضوی از ابتدای شیوع ویروس کرونا بویژه در محرم و صفر و برگزاری مراسم مذهبی در حرم مطهر، بسیار مدبرانه بوده و قابل ستایش است.

وی ادامه داد: تولیت محترم آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین مروی به موضوع مقابله با شیوع کرونا در حرم مطهر رضوی که به عنوان بزرگترین زیارتگاه کشور و بزرگترین شهر معنوی در جهان اسلام مطرح است، نگاه ویژه ای داشته و تصمیمات بسیار خوبی اخذ کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیمات نه تنها برای حفظ سلامت زوار بلکه برای خدام و تمامی پرسنلی که در حرم مطهر رضوی فعالیت می کنند نیز اتخاذ شده است. در داخل حرم هیچ مشکل و سهل انگاری از سوی مجریان صورت نگرفته است.

وی در ادامه به ذکر برخی از اقدامات آستان قدس رضوی پرداخت و اظهار کرد: آماده سازی امکانات لازم، تهیه و ارائه ماسک به زوار توسط خادمیاران سلامت، ضدعفونی پیاپی محیط و صحن ها، آگاهی بخشی و توصیه های بهداشتی توسط خدام به زوار، جداسازی مهرهای استفاده شده در حرم مطهر از دیگر مهرها، رعایت فاصله بین فرش های پهن شده در صحن های مطهر و کنترل این موضوع که در هنگام اقامه نماز جماعت حداکثر ۴ نفر روی یک فرش بایستند از مهمترین اقدامات آستان قدس رضوی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: از بابت اجرای پروتکل های بهداشتی توسط مجریان مشکلی وجود نداشت اما متاسفانه تعداد اندکی از زوار خودخواهانه و یا با توجیهات بی اساس از ماسک استفاده نمی کردند.  برخی از زائرین بویژه آنهایی که به رغم توصیه ها و تاکیدات فراوان، بازهم از دیگر نقاط کشور خود را به مشهد رسانده بودند، به توصیه های خدام گوش فرا نداده و بی دقتی کرده و باید گفت که در روزهای پایانی ماه صفر کمی مشکل بوجود آوردند.

وی افزود: گاهی اوقات خدام حرم مطهر رضوی، به زوار توصیه می کردند که از ماسک استفاده کرده و یا اگر نداشته آند به آنها ماسک اهدا می کردند، اما تعدادی از افراد: بازهم به این دستور بهداشتی عمل نکرده و از ماسک استفاده نمی کردند. باید گفت که این افراد باچنین روحیه و اخلاقی در جامعه پراکنده هستند و تنها مربوط به حرم نمی شود. به نظر من آنها حق الناس را رعایت نمی کنند و مدیون دیگران می شوند.

وی با بیان این موضوع که گروه های نامبرده تصور می کنند که باشهامت اند، اما در واقع در حق دیگران خیانت می کنند افزود: اگر خدای نکرده وضعیت کرونا وخیم تر شود و به اجبار تصمیمات سختگیرانه تری از جمله تعطیلی دوباره حرم مطهر گرفته شود، این اشخاص در آن دخیل خواهند بود. در واقع اقدامات خودخواهانه عده معدودی ممکن است خیل عظیم مشتاقان و عاشقان ثامن الحجج(ع) را از توفیق زیارت در حرم بازدارد.

دکتر قلیان با تاکید بر اینکه در حرم مطهر مشکلی از بابت اجرایی وجود نداشت افزود: متاسفانه پیرامون حرم مطهر در روزهای پایانی صفر برخی افراد با برپایی موکب؛ یکسری اقدامات خارج از پروتکل ها و بدون نظارت انجام دادند. در جلسات متعدد، تکرار کرده ام که شهرداری ثامن وفرمانداری مشهد جلوی اقدامات این افراد را بگیرند اما متاسفانه کنترل کافی روی آنها صورت نگرفته است.

وی در پایان از تمامی دین مدارانی که در ایام محرم و صفر و جلسات مذهبی، اهمیت ویژه ای در حفظ و رعایت پروتکل ها داشتند تشکر کرده و اذعان داشت: برپایی پروتکل ها، باعث کاهش شور و گرمی مراسم مذهبی می شود اما برای حفظ جان انسان ها لازم الاجرا هستند. از خیل عظیم پیروان و ولایت مداران که به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشیده و آنرا سرلوحه تصمیمات خود قرار دادند تقدیر و تشکر نموده و قدردان همه آنها هستم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.