وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکل تأمین ارز برای واردات انسولین در حال رفع شدن است، می‌گوید به زودی کمبود این دارو برطرف خواهد شد.

انسولین به زودی تأمین می‌شود/ دارو تنها کالایی است که اجازه نداده‌ایم لجام گسیخته گران شود

قدس آنلاین: مشکل کمبود و نایاب شدن انسولین، داروی حیاتی برای افراد دیابتی‌ که با حیات آنها پیوند دارد مدتی است این بیماران را نه فقط با مشکلات فراوان در تهدیه این دارو مواجه کرده بلکه به لحاظ روانی هم این قشر را با فشار روحی مواجه کرده است.

کمبود انسولین تنها دغدغه از این داروخانه به آن داروخانه رفتن یا سرزدن به ناصر خسرو و متحمل هزینه‌های گزاف و ظالمانه دلالهای دارو نیست، استرس و نگرانی که نرسیدن دارو برای این بیماران بوجود می‌آورد و تلخی کمبود انسولین درکام دیابتی‌ها نه تنها آثار روحی و روانی دارد که بر شدت و عوارض بیماری آنها نیز تأثیر ملموس دارد.

همین چند هفته پیش بود که ۱۲۰ تن از پرزشگان متخصص به دنبال مشکلات پیش آمده در تأمین انسولین و نوار قند خون و در راستای حمایت از حقوق مبتلایان به دیابت، به رئیس جمهور نامه نوشتند و خواستار حل مشکل این دسته از بیماران شدند.

گویا مشکل اصلی در زمینه تأمین انسولین به ویژه انسولین قلمی موضوع تخصیص ارز برای واردات آن است.

مشکلی که با وجود پاسخ رئیس جمهور و ارجاع موضوع به وزیر بهداشت برای بررسی و رفع آن ظاهراً هنوز پابرجاست تا آنجا که بیماران دیابتی در شبکه‌های اجتماعی با هشتک #انسولین_نیست بر تداوم آن صحه می‌گذارند.

با این حال دکتر سعید نمکی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره این مشکل و مطالبه جامعه پزشکی و بیماران دیابتی برای حل آن گفت:  انسولین هم به ویژه انسولین قلمی هم تولیدش در داخل راه افتاده و هم وارداتش انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در مقطعی ما در تخصیص ارز برای این دارو کمبودی را داشتیم، تصریح کرد: الحمدلله این مشکل در حال مرتفع شدن است.

وی درباره گرانی دارو و افزایش چند برابری برخی اقللام دارویی که سبب بروز مشکلات جدی برای بیماران و نارضایتی و نگرانی آنها در مورد امکان تأمین برخی داروها شده، هم با بیان اینکه هیچ کس حق فروش خارج از نظام قیمت گذاری داروهایی که در داروخانه‌ها است، ندارد، تصریح کرد: دارو تنها کالایی است که علی رغم فشارها ما نگذاشته‌ایم در این چند سال اخیر افزایش قیمت لجام گسیخته پیدا کند.

دکتر نمکی تاکید کرد: اگر مردم عزیز دارویی را جایی گران می‌خرند حتماً با سامانه ۱۹۰ یا  با سازمان غذا و دارو تماس بگیرند. بطور حتم با هرگونه تخلفی برخورد محکم خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که حذف ارز حمایتی سبب گرانی شدید برخی اقلام دارویی در ماه های اخیر شده، گفت: ما برای داروهای اساسی از ارز نیمایی استفاده نکرده‌ایم و واردات این دسته از داروها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می دهیم و این حرف(گرانی دارو) اصلاً درست نیست.

دکتر نمکی در مورد تخصیص یک میلیارد یورو برداشت شده از صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیماری کرونا با اذن رهبری و گلایه‌هایی که در مورد عدم تخصیص کامل این مبلغ مطرح کرده بود هم گفت: روز چهارشنبه

در این باره با آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی رایزنی و صحبت کردیم و قرار شد از این پس انشاالله به صورت روزانه این پول تخصیص دهند.

وی در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت هفته قبل در برابرسوال خبرنگار ما در مورد دلنوشته شما و گلایه از عدم تخصیص کامل این مبلغ گفت ۵۰۰ میلیون یورو از این اعتبار تا کنون پرداخت شده، گفت: نه، ما این رقم را دریافت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.