حجت الاسلام سید مهدی رفیع پور با اشاره به اینکه تحریم کالاهای فرانسوی در جهان اسلام عامل بازدارنده ای برای اهانت های آنها به ساحت مقدس اسلام است گفت: ما باید گروه ها، تشکل‌ها و مجموعه‌هایی فرهنگی را داشته باشیم که کارهایی مشترک را در کشورهای مختلف اسلامی دنبال کنند.

تحریم متحدانه کالاهای فرانسوی عاملی بازدارنده برای دهن کجی‌هاست/صداوسیما هفته وحدت را نمایشی برگزار نکند

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی رفیع پور، فقیه و استاد حوزه در آستانه میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، امام صادق(ع) و به مناسب هفته وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تبیین موضوع وحدت پرداخت و گفت: هفته وحدت به این معناست که ما یک مسئله بسار مهم دنیای اسلام را برجسته و به یکدیگر یادآوری کنیم که آن مسئله اتحاد و وحدت اسلامی است. به هر حال در اسلام مذاهب مختلفی وجود دارد و طبیعی است که هر مذهبی خودش را حق و دیگری را باطل بداند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیع پور افزود: اما این مسئله اعتقادی و کلامی نباید در عمل و رفتار مسلمین موجب تنازع، اختلاف، تخریب و تضعیف یکدیگر شود؛ بلکه باید در مشترکات اسلامی که تعداد آن زیاد هم هست، بایکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. هفته وحدت به این منظور تعیین شد تا از آن نزاعات طائفه ای و مذهبی بکاهد و تا حدی تلاش کند شکاف های موجود را برطرف کند. طبیعی است که صرف این نامگذاری ها اگر با برنامه ای مدون، ایده، فعالیت و باور همراه نباشد هیچ وقت مسئله وحدت به نتیجه نمی‌رسد، مانند بسیاری از مناسبت‌های دیگر که ماحصل آن فقط به چند پوستر و جلسه بی فایده ختم می شود.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هفته وحدت نیز متاسفانه تا حدودی به همین وضعیت مبتلاست گفت: من اینجا به ویژه از صدا و سیما انتقاد می‌کنم که هفته وحدت را خیلی نمایشی برگزار می‌کند و خیال دارند اگر مثلاً یک سرودی را از اهل سنت پخش کنند دیگر هفته و مسئله وحدت محقق شده است، در حالیکه در هفته وحدت باید با کارشناسانی که در حوزه تقریب فعال هستند مصاحبه شود، میزگردهای عالمان برگزار شود، به مناطق مختلف سرکشی کنند و وضعیت وحدت را بررسی کنند. خلاصه اینکه باید یک فعالیت متناسبی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به عادی سازی روابط رژیم های عربی با رژیم صهیونیستی و نیز اهانت های اخیر در فرانسه علیه اسلام به ارزیابی سطح وحدت میان مسلمانان در شرایط کنونی پرداخت و تصریح کرد: اساس مشکلات امروز ما مسلمانان همین مسئله تفرقه‌ای است که بین کشورها، جریان‌ها و مذاهب مختلف وجود دارد و هر کسی راه خودش را می رود. به تعبیر قرآن کریم: «لاتنازعوا، فتفشلوا و تذهب ریحکم» نزاع نکنید؛ زیرا شکست می خورید و اقتدار و قدرت شما از بین خواهد رفت. الان دقیقا شاهد همین شرایط هستیم، به خاطر اینکه بایکدیگر همفکر و هم مسیر نیستیم و با هم تعامل درستی نداریم، به جریان‌ها و محورهای مختلفی تقسیم شده‌ایم و هرکه آنچه را که خود درست می‌داند دنبال می‌کند پس نتیجه همین می‌شود که یک روزی با دشمنان اسلام صلح می‌کنند، یک روز به ساحت مقدس پیامبر(ص) اهانت می‌کنند و روز دیگر به شکل‌های مختلف به اعتقادات و باورهای دنیای اسلام دهن کجی می‌کنند، در حالیکه اگر میان مسلمانان انسجام و وحدت وجود داشت این شرایط پیش نمی‌آمد.

حجت الاسلام رفیع پور در همین حین نقطه قوت وحدت اسلامی را وجود افراد خوش فکر و نخبگان با انرژی در دنیای اسلام معرفی کرد و گفت: این افراد باور دارند که ما مسیر وحدت را می‌توانیم و باید  طی کنیم و هیچ جایگزینی برای پروژه وحدت وجود ندارد. این که عده‌ای از علما و فضلا در مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی هستند که دغدغه وحدت دارند، جای امیدواری است و البته ضعف موجود این است که از همه ظرفیت ها در زمینه وحدت استفاده نکرده ایم و به اندازه کافی حساسیت نسبت به این مسئله ایجاد نشده است. در واقع گفتمان تقریب فراگیر نشده و بسیاری از افراد همچنان گمان می‌کنند که مسئله وحدت اسلامی به این معناست که همه مسلمان ها یک مذهب داشته باشند؛ مثلا برخی معتقدند که شیعه باید در اهل سنت هضم شود یا برخی شیعیان معتقدند که باید اهل سنت را دعوت کنیم تا شیعه شوند.

استاد دانشگاه در ارتباط با دهن کجی های اخیر فرانسه به ساحت مقدس اسلام و حمایت امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور از آن نیز توضیح داد: خوشبختانه آقای ماکرون اخیرا در یک مصاحبه و توئیت از موضع خود عقب نشینی کرد و این برداشت را سوء تفاهم دانست که ما این را به فال نیک می گیریم. او متوجه شد که تداوم این وضعیت می‌تواند آسیب های جدی را دامن گیر فرانسه کند آنچه ماکرون و دیگر سران غرب باید متوجه باشند این است که اگر بخواهد سیاست رسمی آنها حمایت از اهانت باشد، منافع آنها در کشورهای مختلف به خطر خواهد افتاد و این آتش اختلافات مذهبی گریبانگیر آنها هم خواهد شد؛ به گونه‌ای که اقتصاد، امنیت و آرامش آنها هم به هم خواهد ریخت. ما به هیچ وجه طرفدار خشونت، تروریسم، اقدامات داعشی و... نیستیم اما معتقدیم که باید حرمت بزرگان و مقدسات ما حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به کمپین تحریم کالاهای فرانسوی و کارکرد آن در شرایط کنونی پرداخت و گفت: اگر ما گروه‌ها، تشکل ها و مجموعه‌هایی فرهنگی داشته باشیم که کارهایی مشترک را  در کشورهای مختلف اسلامی دنبال کنند، از جمله همین پروژه اتحاد و وحدت اگر فعال عمل شود، طبیعتا امثال این فراخوانی که برای تحریم کالاهای فرانسوی داده شد و داده می‌شود می‌تواند بازدارندگی خوبی را ایجاد کند. زیرا اگر مردم کالاهای فرانسوی را در این شرایط بد اقتصاد جهانی تحریم کنند مسلماً سیاستمداران فرانسه را به بازنگری و تأمل مجدد در رفتارهای خودشان وا می‌دارد و باعث می‌شود تا افرادی را که در این زمینه کارهای زشت انجام می‌دهند، کنترل کنند.

حجت الاسلام رفییع پور افزود: این نکته را یادآور شوم اینکه یک فرد بی ادب و غیرقابل اعتنایی در گوشه و کنار حرکت زشتی را انجام میدهد نمی توان جلوی آن را گرفت و هر قدر ما آن را رسانه ای کنیم به نشر آن کار زشت کمک کرده ایم و قباحت آن را کم می کنیم؛ لذا آنچه که مارا در این راستا حساس می کند این است که سیاستی پشت این داستان باشد و توسط دولت فرانسه یا دولت های دیگر حمایت شود که واکنش متناسب با آن را می طلبد. خوشبختانه دنیای اسلام در این زمینه خوب عمل کرده و اتحاد داشته‌اند که ظاهراً ایشان را متنبه کرده‌اند، البته این گلایه را هم داشته باشیم که در کشور ما آنطور که باید سریع اقدام نشد و ما جزء آخرین کشورهای اسلامی بودیم که واکنش نشان داده و پیام دادیم، در حالی که ما باید پیشتار باشیم. پیامبر(ص) برای همه هستند و نباید فقط منتظر بود تا از حوزه ها و مؤسسات دینی کاری انجام شود. در دیگر کشورها همه اقشار اعم از سلبریتی ها، ورزشکارها، هنرمندان و.... پای کار آمدند. لذا این انتقاد وارد است که چرا در کشور ما در اقشار دیگر این مسئله بازتابی نداشته است.

استاد دانشگاه، با توجه به اینکه همزمان با سالروز ولادت پیامبر(ص)، سالروز ولادت امام جعفر صادق(ع) را نیز درپیش داریم، در پایان به بیان فضایل و مناقب این امام همام پرداخت و گفت: امام صادق علیه السلام همانطور که ما شیعیان ایشان را در فقه خود پیشوا و امام می دانیم و اکثر روایات فقهی ما از وجود نازنین امام صادق(ع) نقل شده است، در مذاهب اسلامی هم موقعیت بسیار بالا و برجسته ای را دارد و ائمه و رجال اهل سنت، در مدح، منزلت و جایگاه بلند ایشان و نیز در موضوع فقه و علوم دینی مطالب زیادی را نوشته اند و همین بس که در مذاهب اسلامی مختلف از شاگردان و اردتمندان ایشان روایات و گزراشات متعددی نقل شده و مورد استفاده مسلمانان قرار گرفته است.

 وی تصریح کرد: خوشبختانه در بین ما کار بسیار خوبی که انجام گرفته نگارش کتاب مسند امام صادق(ع) به دست مرحوم آقای عطاری است که مجموعه روایات امام(ع) در آن جمع آوری شده و با مقایسه این مسند با مسند دیگر ائمه علیهم السلام متوجه شدیم که چه اندازه، در دینداری و حوزه معارف، فقه و اخلاق اسلامی مدیون امام صادق(ع) هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.