همزمان با آغاز فصل سرما مردم در روستاهای خراسان رضوی به دنبال دریافت سوخت هستند، یک روز باید ثبت نام کنند و روز دیگر برای پیدا کردن سوخت روستا به روستا را بگردند و باز دست خالی به خانه برگردند.

سردرگمی روستائیان خراسان رضوی  برای دریافت سوخت/ شعب نفت تعطیل است

به گزارش قدس آنلاین، درد مردم در برخی از مناطق روستایی محروم و دور افتاده در خراسان رضوی که دسترسی به شبکه سراسری گازرسانی ندارند عدم دسترسی به شعب نفت فعال برای تأمین سوخت است.

تعطیلی و غیر فعال شدن شعب نفت، مشکل تهیه سوخت خانه‌های خارج از محدوده گازکشی مشکل افراد مستضعفی است که از طرفی پول گازکشی ندارند و از سوی دیگر سهمیه‌های نفت و کپسول گاز آنان قطع شده و باید مجدداً پیگیر ثبت نام باشند؛ زخم این مشکلات گاهی از سیستان و بلوچستان سر باز می‌کند و گاهی در خراسان رضوی.

روستاییان در اوج شیوع کرونا در صف دریافت نفت سرگردان شدند

در روزهای کرونایی که مسئولان، مردم را ترغیب می‌کنند برای پیشگیری از کرونا از خانه‌هایشان بیرون نروند و هر روز یک اطلاعیه جدید برای در امان ماندن از کرونا و جهت پیشگیری از آن صادر می‌کنند، روستائیانی هستند که در آستانه فصل سرد سال در صفوف نفت سفید و گاز مایع به دنبال سوخت هستند تا خانه‌هایشان را گرم نگه دارند که به گفته مرضیه احمدی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوشاب تمام رشته‌های ستاد مبارزه با کرونا را برای پیشگیری پنبه کرده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوشاب بیان کرد: تمام تلاش خودمان را برای پیشگیری از کرونا به کار گرفته‌ایم ولی خبر داده‌اند در روستای داراب صف‌های فشرده‌ای برای دریافت نفت سفید تشکیل شده که چنین ازدحام‌هایی تمام زحمات همکاران ما را برای پیشگیری از کرونا از بین می‌برد.

نودهی از اهالی شهر نوده انقلاب در شهرستان خوشاب  با بیان اینکه برای حل مشکل گازکشی منزل شخصی‌مان و حل مشکل سوخت به ادارات مختلفی سرزدیم ولی تاکنون مشکل ما حل نشده است، گفت: علی رغم ثبت نام در سامانه سدف اما مسئولان بیان می‌کنند باید آمار شما به ۶۰ نفر برسد تا سوخت به نوده انقلاب بدهیم. برای دریافت سهمیه گاز، کپسول گاز به یکی از توزیع کنندگان در نوده انقلاب می‌دهیم و بعد از حدود ۱۰ روز گاز مایع دریافت می‌کنیم.

روستا به روستا با غصه‌های مردم

حسین کاشکی از ساکنین روستای کاشک که سال‌ها در این منطقه ساکن است،نیز اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون منزل من در کنار جاده ساخته شده است اما مسئولان بیان می‌کنند خانه‌ام خارج از محدوده روستاست و در حالی که خانه‌ام با لوله گاز حدود یک متر فاصله دارد اما انشعاب گاز نمی‌دهند. برای تأمین سوخت سفید مجبوریم به روستاهای رباط جز با فاصله حدود ۲۰ کیلومتری سفر کنیم.

وی در حالی که از مسئولان شکوه و گلایه داشت، افزود: از سرمای شب گذشته نتوانستم بخوابم و با صرفه جویی در نفت از یک والر برای گرم کردن خانه استفاده می‌کنیم.

تماس‌های مکرر با مسئولان شرکت نفت از مردادماه سال جاری برای پیگیری حل مشکل سوخت سفید و مشکلات بعضاً کپسول گاز مایع روستانشینان و اهالی شهر نوده انقلاب در شهرستان خوشاب باعث نشد تا مردم نفس راحتی برای زمستان بکشند و هر بار که تماس می‌گیریم برایمان از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها سخن می‌گویند و یک غصه به غصه قبلی اضافه می‌شود.

مسئولان شرکت نفت سبزوار از یک طرف مدعی هستند به دلیل الکترونیکی شدن توزیع سوخت باید مردم در سامانه سدف ثبت نام کنند و از طرفی دیگر مردم کم اطلاع و پیرمردان بعضاً ناتوان در نبود امکانات در روستاها، در این سامانه ثبت نام نداشته‌اند.

محمد صادقی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار گفت: در مناطق گازکشی هر کجا شرکت گاز تأیید کند که مردم سوخت ندارند حتی علمک گاز بدون اتصال به گاز داشته باشد، ما موظف به تهیه سوخت مردم هستیم ولی با توجه به الکترونیکی شدن توزیع سوخت باید مردم در سامانه سدف ثبت نام کنند.

مشکل دوم برخی از روستانشینان حاشیه جاده سه راهی کاشک تا نوده انقلاب (شامل ۱۰ روستا)، گازکشی روستاها و قطع سهمیه سوخت روستاییان است. روستائیانی که برای دریافت سهمیه مجدد سوخت باید شرکت گاز و مسئولان شهرستان آنها را تأیید کنند.

یکی از اهالی نوده با گلایه از اینکه نیمه آبان تمام شده و هنوز مشکل نفت و مشکل کمبود کپسول گاز مایع در نوده انقلاب حل نشده، گفت: چند خانوار در سامانه سدف ثبت نام کردند ولی مسئولین بیان می‌کنند هنوز کسی ثبت نام نکرده است. مردم خیلی از طریق شوراها پیگیر هستند ولی جوابی نمی‌گیرند.

نودهی با اظهار اینکه بنده خدا همکارم روزی نیست که سردرد و حالت تهوع نداشته باشد، گفت: همکارم مجبور است برای گرم کردن خودشان تک شعله گاز را روشن کنند، می‌ترسم آخر اتفاقی برای خودش و سه کودکش بیفتد. گاهی اوقات هم نیمه‌های شب کپسولشان تمام شده و سرماخورده سر کار می‌آید.

حسن‌زاده، رئیس اداره گاز شهرستان خوشاب  با بیان اینکه بعد از نصب علمک گاز باید افراد برای دریافت اشتراک گاز از شرکت نفت نامه باطل کردن کوپن سوخت را دریافت کنند و اگر فردی کوپن ندارد، اشتراک پذیری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با گاز دار شدن یک منزل، سهمیه سوخت بقیه منازل قطع نمی‌شود ولی در صورتی که امکان گاز دار شدن منازل وجود دارد باید اقدام به لوله کشی گاز کنند تا از نعمت گاز بهره‌مند شوند چرا که دولت هزینه سنگینی برای گازرسانی به روستاها انجام داده است.

امیر عباس عباسی، بخشدار نوده انقلاب  گفت: ساخت و ساز در حریم جاده یکی از مشکلات روستاهای سه راهی کاشک تا نوده انقلاب است و در صورتی که ساکنین مناطق روستایی ادعایی دارند می‌توانند با دریافت مجوزهای لازم از ادارات مربوطه انشعاب موقت گاز بگیرند و با توجه به اتمام پروژه با هزینه خودشان گازکشی کنند ولی در برخی از روستاها به عنوان مثال دو خانوار بیشتر نیستند به همین دلیل با توجه به بالا بودن هزینه‌های گاز کشی برخی از خانواده‌ها تمایلی به لوله کشی گاز ندارند.

مردم گالن به دست به دنبال سوخت در روستاها

این صحبت‌های مسئولان در حالی است که مردم روستانشین و اهالی شهر تازه تأسیس نوده انقلاب، مشکل اصلی خود را بعد از موفقیت ثبت نام در سامانه سدف دانسته و بیان کردند که بعداز این مرحله، باید گالن به دست دنبال شعب نفت در روستاهایی باشیم که گازکشی نشده‌اند و باید با تحمل کرایه و هزینه‌های اضافی، نزدیکترین شعبه روستایی که سوخت دارد را پیدا کنیم!

رمضانعلی قارزی، مسئول روابط عمومی شرکت نفت سبزوار در این خصوص  بیان کرد: تمام شعب نفت روستاهای گازکشی شده تعطیل و یا غیر فعال شده‌اند و از نظر اقتصادی برای آنان توزیع نفت برای چند خانواده صرفه اقتصادی ندارد.

قارزی همچنین در رابطه با مشکلات نوده انقلاب پاسخ داد: پیگیری می‌کنیم تا در صورتی که سهمیه آمار افراد نوده انقلاب به ۱۴ هزار لیتر برسد، در اسرع وقت سوخت آنان را تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: در روستای برقبان که از شبکه گاز شهری بهرمند هستند و تأیید ساکنان این مناطق توسط اداره گاز انجام نمی‌گردد، دهیاران باید لیست خانوارهای ساکن در روستا را که به هر دلیل گازکشی منازل را انجام نداده‌اند با تهیه نقشه UTM محل مورد نظر را بعد از تأیید بخشداری و فرمانداری شهرستان مربوطه به ناحیه مرکزی تحویل بدهند تا در کمیته گاز رسانی استان بررسی و بعد از تأیید کارگروه استانی اسامی آنها در سامانه سدف ثبت شود، در این صورت می‌توانند نسبت به دریافت سهمیه سوخت نفت سفید و گاز مایع اقدام کنند که تحقق این موضوع به همت دهیاران محترم بستگی دارد.

آنچه که همه مسئولان و مردم بر آن یقین و تاکید دارند با فرا رسیدن فصل سرما و نزدیک شدن به زمستان مردم نیازمند سوخت رسانی هستند و بسیاری از روستاییان از قرائت هزاران بخشنامه دولتی و غیر دولتی در این سوز سرما هیچ سودی نمی‌برند و فقط یک چیز لازم دارند سوخت برای گرما و کپسول گاز مایع برای پخت غذا در منازلشان که باید هر چه زودتر به دادشان رسید.

منبع:مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.