دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس ارشد مسائل آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دکتر ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مهمان ویژه برنامه پایش با موضوع بررسی انتخابات ایالات متحده آمریکا بودند.

بایدن یک ماه پیش گفته بود من بهتر از ترامپ می‌­توانم بر ایران اعمال فشار کنم

به گزارش قدس آنلاین، در ابتدای برنامه دکتر ایزدی با اشاره به وجود شکاف­های اجتماعی و درگیری­های فرهنگی در جامعه آمریکا گفت: " رسانه­‌های غربی سعی بر کوچک‌­نمایی و متعادل کردن فضای دوقطبی در جامعه آمریکا دارند. آمریکا کشور رور به افولی است که به دلیل وضعیت اقتصادی نابسامان و کم شدن سرویس­هایی که بصورت سنتی به مردم داده شده است، دچار دوقطبی شده است و شخصی مانند ترامپ نیز از  این نابسامانی ها در جهت اهداف خود و دامن زدن به این دوقطبی استفاده می­‌کند. طبق مشاهدات ایالتی مانند آریزونا که پیش از این ایالتی جمهوری­خواه بوده، در حال حاضر دمکرات­ها در آن پیروز شده‌­اند و دلیل آن تغییر ترکیب جمعیتی می­باشد که طبق اعلام اداره آمار آمریکا، جمعیت سفیدپوست در آمریکا در ۲۵ سال آینده اقلیت خواهد شد."

در ادامه آقای عمویی ضمن تاکید بر دوقطبی بودن فضای سیاسی آمریکا و منازعه­های انتخاباتی در این کشور افزود: " از تخاطب دو نامزد انتخاباتی آمریکا و اردوکشی­های خیابانی حامیان آن­ها می‌­توان به عمق این دوقطبی پی برد که بخشی از آن ناشی از سیاست­های اقتصادی ایالات متحده ناظر به جهانی شدن و تاثیرگذاری بر مناسبات اقتصادی بین­‌المللی است که در داخل کشور برای آن­ها مشکل‌­ساز شده است. از جمله این ضررها حضور مهاجران و به تبع آن کاهش فرصت­های شغلی برای سفیدپوستان به دلیل سطح تحصیلات پایین­‌تر است که این بخش از جامعه نگران جایگاه اقتصادی و اجتماعی خود می­باشد. یعنی در جامعه‌­ای که جایگاه شما بر اساس شغل و درآمد تعیین می‌­شود، یک آمریکایی خود را در کنار یک مهاجر می‌­­بیند که یا به دلیل توانایی و یا به دلیل دستمزد پایین­تر حاضر به انجام یک کار شده و این فضای رقابتی حس ناخوشایندی به او می‌­دهد. این در حالی­ست که در بعضی ایالت­ها این مهاجرین حتی بصورت قانونی هم مهاجرت نکرده‌­اند و همچنان فرصت­های شغلی فراوانی پیش روی آن­هاست."

آقای ایزدی ضمن اشاره به جنگ داخلی آمریکا که در قرن ۱۹ رخ داد و در جریان آن ۶۲۰ هزار نفرکشته شدند گفت: " آمریکا در بسیاری از مشکلات اجتماعی رتبه ۱ را  دارد و درصد زیادی از مردم آن مسلح هستند. درگیری همیشه بوده و هست و اینکه کاخ سفید در این ایام سومین لایه امنیتی خود را از طریق فنس ایجاد می‌­کند، نشان از احتمال یک درگیری خیابانی و پوچی ادعای مردم­سالاری آمریکاست که از این طریق مردم را از مسئولین جدا می­کند. بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن مردم رأی می­‌دهند و رئیس­ جمهور انتخاب می­‌کنند، در آمریکایی که ادعای مردم­‌سالاری دارد، رئیس ­جمهور مستقیما از طریق رأی مردم انتخاب نمی‌­­شود."

همچنین آقای عمویی افزود: " می‌­توان گفت که آقای ترامپ نماینده سفیدپوستان آمریکا و آقای بایدن نیز نماینده مهاجران و سیاه­پوستان آمریکا هستند، چرا که سیاست­های دمکرات­ها به نفع رنگین ­پوست­ها طراحی شده و از ابتدا مخالف برده­ داری در آمریکا و قائل به روندهای مبتنی بر تنوع زیستی بوده­‌اند. اما در حال حاضر طبقه فرودست و حاشیه­‌نشین عمدتا طرفدار ترامپ می­‌باشند که در اینجا نکته‌­ای که باید در تحلیل‌­ها مورد توجه قرار گیرد این است که آرای کنونی ترامپ از آنچه در نظرسنجی­ها پیش­بینی شده بود بیشتر بود؛ چرا که این طبقه فرودست در رسانه­‌ها و نظرسنجی‌­ها نادیده گرفته می‌­شود."

 آقای دکتر ایزدی ضمن اشاره به فرهنگ مصرف ­گرایی در جامعه آمریکایی و نظام سرمایه ­داری آن گفت: " جنس مطالبات کسانی که در انتخابات آمریکا شرکت کرده‌­اند عمدتا اقتصادی است. مجموع بدهی کنونی دولت و مردم آمریکا چیزی حدود ۶۰ تریلیون دلار می‌­باشد که طبق گفته اقتصاددانان، این رقم از کل ثروتی که در دنیا وجود دارد بیشتر است. پس طبیعی است که در کشوری که در حال افول است، مدیریت نیز سخت می­‌شود و درگیری­ها بالا می­گیرد. بخش زیادی از مردم آمریکا تحت پوشش هیچ بیمه‌­ای نیستند و آن بخش مشمول نیز بطور ضعیفی ­تحت پوشش می­‌باشند. حال سؤال این است که چرا کشوری که ادعای ابرقدرت بودن را دارد، در این مساله هنوز نتوانسته مردم خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد؟ یکی از دلایل محبوبیت ترامپ در بین طبقه فرودست، وارد جنگ شدن با شرکت­های داروسازی و شرکت­هایی که عقبه­ بیمارستان­های خصوصی را دارند، می­‌باشد. ترامپ خود را ضد جنگ و ضد وال استریت می­‌داند و در مقابل جریان دموکرات را متهم به دریافت پول از شرکت­های دارویی و وابسته به وال­استریت می‌­داند که این خود متناقض با سابقه جمهوری­خواهان و دموکرات­ها است."

 در ادامه آقای عمویی با ذکر این نکته که تحریم به یک کالا و ابزار استراتژیک علیه ایران برای آمریکا تبدیل شده گفت: " با بررسی­‌هایی که از اندیشکده‌­های آمریکایی به عمل آمده می‌­توان دریافت که تفاوت چندانی بین این دو نامزد انتخاباتی از منظر بازگشت به برجام و اتخاذ سیاست خارجه در قبال با ایران دیده نمی‌­شود. بایدن در مقاله‌­ای که یک ماه پیش منتشر شده بود گفته بود که من بهتر از ترامپ می‌­توانم بر ایران اعمال فشار کنم و من کسی هستم که ائتلافات فراآتلانتیکی را بازسازی کنم و از آن طریق فشارهای بیشتر و قوی­تری به ایران وارد کنم."

در پایان برنامه نیز آقای دکتر ایزدی ضمن اشاره به آغاز روند نزولی و شکست هژمونی آمریکا گفت: پس از این تنش­ها در سطح بالای مملکتی، آمریکا به یک کشور معمولی تبدیل خواهد شد و رابطه ما با آن نیز مانند دیگر کشورهای معمولی مثل پرتقال و اسپانیا خواهد بود."

همچنین آقای عمویی نیز ضمن تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازارهای داخلی و مقاوم­سازی در برابر تحریم افزود: رابطه ما با کشورهای همسایه باید بصورت دوجانبه و از طریق پول ملی دو کشور باشد و به ظرفیت تجارت تهاتری نیز توجه ویژه ای نمود. طبق گزارشات کارشناسی می­‌توان گفت که زیر ۱۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور ما وابسته به انتخابات آمریکا می­باشد و مساله "خودتحریمی" بسیار امری جدی می­باشد. طرح اقدام متقابل که در مجلس تصویب شد، در واکنش به تحریم‌­های اخیر بود و پیامی برای طرف مقابل مخابره می­‌کرد که در اقدامات راهبردی خود تجدیدنظر کرده و یک نگرانی برای آن­ها ایجاد کند."

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.