دولت ترامپ در فرصت باقیمانده از عمر خود تلاش دارد سیاست فشار حداکثری و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را با سرعت بیشتری دنبال کند. بسیاری از تحلیلگران داخلی بر این باورند تحریم‌های جدید ترامپ، در واقع تکمیل پازل دشمنی آمریکا با ایران و هموار کردن مسیر بایدن برای پیگیری مذاکره با ایران و امتیازگیری بیشتر از طریق آن است.

معاون تحریم‌ها

دولت ترامپ در فرصت باقیمانده از عمر خود تلاش دارد سیاست فشار حداکثری و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را با سرعت بیشتری دنبال کند. در این‌باره، رسانه‌های غربی خبر داده‌اند الیوت آبرامز، مسئول امور ایران در دولت آمریکا، به رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در منطقه سفر می‌کند تا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران‌ را در این دو ماه ‌و نیم پایانی کار دولت ترامپ، هماهنگ کند و حتی  مایک پمپئو، وزیر امور خارجه را نیز هفته دیگر به سرزمین‌های اشغالی خواهد رفت.

از سوی دیگر به ادعای آنان، دولت ترامپ درصدد است با اعمال و به راه انداختن تحریم‌های متعدد علیه ایران آن‌هم در هفته‌های متوالی، بازگشت دولت بعدی یعنی دولت جو بایدن را به برجام دشوار کند و پیروزی احتمالی وی را در مذاکره و توافق با ایران ناکام بگذارد.

احتمال لغو تحریم‌ها از سوی بایدن کم است

بنابر گزارش سایت اکسیوس، این تحریم‌های جدید عمدتاً غیرهسته‌ای هستند و احتمال برداشتن آن‌ها از سوی دولت بایدن کمتر است. همین موضوع نیز نشان می‌دهد بین ترامپ جمهوری‌خواه با بایدن دموکرات در اعمال تحریم‌های اقتصادی و گروکشی از آن برای وادار کردن ایران به کوتاه آمدن از مواضع خود، تفاوتی نیست.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران داخلی براین باورند تحریم‌های جدید ترامپ در واقع تکمیل پازل دشمنی آمریکا با ایران و هموارکردن مسیر بایدن برای پیگیری مذاکره با ایران و امتیازگیری بیشتر از طریق آن است. چنان‌که مسعود براتی، تحلیلگر اقتصاد سیاسی نیز در این باره گفته است: ‌احتمالاً هفته‌های تحریمی را پیش رو داشته باشیم و صنعت خودرو هدف جدید تحریم‌ها باشد. تحریمی که اثر واقعی ندارد و هدف از آن گرفتن امتیاز از کشورمان در دور جدید مذاکرات احتمالی است. در حقیقت این کار وزارت خزانه‌داری، اخلال در مسیر بایدن نیست، پر کردن دست بایدن است!

اتحاد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دشمنی با ایران

در همین باره، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با قدس درباره رفتار سیاسی دموکرات‌ها در قبال ایران گفت: سخن از مذاکره که برخی‌ها زود هنگام شروع کرده‌اند، به دور از دیدگاه‌های دیپلماتیک است و وقتی بایدن مستقر نشده و مواضع خودش را اعلام نکرده، فرستادن چنین پالس‌هایی منجر به تضعیف موقعیت ایران خواهد شد. نظر جمهوری اسلامی ایران، همان دیدگاه‌های رهبر انقلاب است که بر اساس آن تنظیم می‌شود. ما همواره بر اساس اصول نظام اسلامی، عزت و استقلال کشور و با رهنمودهای رهبری در حوزه‌های حساس موضع‌گیری می‌کنیم و اکنون هم جای طرح مذاکره نیست.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: گرچه رفتار دموکرات‌ها در برخی زمینه‌ها و نحوه کنش سیاسی تفاوت‌هایی با جمهوری‌خواهان دارد، اما هر دو در دشمنی با ایران متحدند و از این‌جهت فرقی با هم ندارند. ما اقدام‌های ضد ایرانی دموکرات‌ها را در دوران کارتر و جمهوری‌خواهان را در دوران جورج بوش پدر و پسر دیده‌ایم و اقدام‌های خصمانه آنان علیه ایران تفاوت چندانی با هم نداشته است. هر یک از این‌ها در دوره خودشان با ایران مقابله و تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان وضع کرده‌اند و حتی تحریم‌ها را به عنوان میراث دولت قبلی ادامه داده‌اند؛ بنابراین راهبرد رؤسای جمهوری آمریکا یکی است.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: گرچه جمهوری‌خواهان شمشیر دشمنی با ایران را از رو بسته‌اند، اما دموکرات‌ها با برنامه و پیچیده عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، جمهوری‌خواهان با دست چدنی به ایران ضربه می‌زنند و دموکرات‌ها روی همان دست چدنی، دستکش مخملی می‌پوشند و آن را به سوی ایران دراز می‌کنند.

وی معتقد است: در حقیقت مقامات آمریکا اقدام‌های ضد ایرانی و تقابل با کشورمان را به یکدیگر پاس می‌دهند. بدین جهت ما باید برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای برای اقدام‌های بعدی دولت بایدن داشته باشیم. سیاست اصلی ما در مقابله با آمریکا روشن است؛ زیرا آمریکا با منافع ایران و مردم  همیشه مخالفت کرده است، در نتیجه باید باتوجه به برنامه‌های آن‌ها اقدام‌های احتمالی خود را پیش ببریم.

سابقه خصومت بایدن علیه مردم ایران

از سوی دیگر، سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره پیشینه اقدام‌های خصمانه دموکرات‌ها و تداوم سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن در دوره ریاست جمهوری بایدن اظهار کرد: در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، بایدن معاون وی بود و فشار حداکثری امروز آمریکا در واقع در دوره اوباما شروع شد. بدین صورت که اوباما پس از آشوب‌های سال ۸۸ از شرایط پیش‌آمده سوء استفاده کرد و توانست بستری فراهم کند تا مجموعه‌ای از قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شود. در آن‌زمان روسیه و چین در موقعیت ضعیف‌تری از جایگاه کنونی‌شان قرار داشتند، در حالی که آمریکا قوی‌تر بود. علاوه بر آن، شرایط داخلی ایران هم کمک کرد تا تحریم‌ها به تصویب برسد.

مرندی افزود: از سوی دیگر، آمریکا در زمان ریاست جمهوری اوباما و معاونت بایدن، تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه‌ای علیه ایران اعمال کرد که همین موضوع نیز زیربنای فشار حداکثری ترامپ بر کشورمان شد. درحقیقت ترامپ این تحریم‌ها را احیا و حتی تقویت کرد. سابقه خصومت بایدن علیه مردم ایران روشن است. همچنین باید درنظر داشته باشیم که ترامپ قاتل شهید سلیمانی است، در حالی که از همان ابتدا، جنگ سوریه را اوباما و بایدن با حمایت سعودی‌ها، اردوغان و اسرائیلی‌ها به وجود آوردند و رهبری کردند. آمریکایی‌ها با سیاست‌هایی که در پیش گرفتند، بسیاری از سربازان و نیروهای شهید سلیمانی را به شهادت رساندند؛ بنابراین ماهیت اوباما و بایدن در زمینه دشمنی با ایران هیچ تفاوتی با ترامپ ندارد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا همچنین افزود: علاوه بر این‌ها، نباید فراموش کرد زمانی که برجام امضا شد، اوباما و بایدن هیچ‌یک از تعهدات مربوط به آمریکا را کامل اجرا نکردند، در حالی که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد. نباید نسبت به نیت خصمانه بایدن تردید کرد، زیرا وی قطعاً به دنبال این نیست که با ایران خوش‌رفتاری کند.

وی گفت: البته شرایط داخلی آمریکا کاملاً با گذشته متفاوت است و باید دید روند اقدام‌هایشان به چه سمت می‌رود. در حال حاضر آمریکا با تنش‌های داخلی مواجه است و ترامپ و طرفدارانش هم به نتیجه انتخابات معترض‌اند، در نتیجه اقتدار داخلی گذشته را ندارند. همچنین بحران اقتصادی، کرونا و هزینه‌های هنگفت آمریکا برای تداوم اشغالگری‌ها و جنگ‌افروزی در سایر نقاط دنیا نیز بر شرایط نابسامان این کشور تأثیر گذاشته و بحران هویتی که به نوعی در این دوره از انتخابات شاهد آن هستیم، همگی شرایط را برای آمریکا دشوار کرده است. بایدن نیاز دارد تا هزینه‌های دولت آمریکا را پایین بیاورد، در غیر این‌صورت چالش‌ها عمیق‌تر و جدی‌تر خواهد شد.

استفاده بایدن از تحریم‌ها برای افزایش قدرت چانه‌زنی

مرندی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه اعمال تحریم‌های جدید از سوی ترامپ به نوعی کار بایدن را برای مذاکره با ایران و رسیدن به توافق سخت‌تر خواهد کرد، اظهار کرد: بایدن می‌تواند تمامی دستورات رئیس‌جمهور قبلی را یک‌جا لغو کند؛ بنابراین هر تحریمی که ترامپ با حکم شخصی خودش اعمال می‌کند، قابل لغوشدن است. جدای از آن، اگر مصوبه کنگره و سنا هم برای لغو تحریم‌ها نباشد و تنها فرمان رئیس‌جمهوری باشد، رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند کار خودش را بکند. ممکن است بایدن از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای فشار به ایران و افزایش قدرت چانه‌زنی خود استفاده کند، به همین دلیل ایران تحت هیچ شرایطی نباید تا زمانی که آمریکایی‌ها برجام را به‌طور کامل اجرا نکرده‌اند، آن را به‌طور کامل اجرا کند. همچنین خسارت اجرانشدن برجام در این مدت را هم باید پیگیری کرد؛ زیرا اگر آمریکایی‌ها خسارت ندهند، برای عهدشکنی مجدد انگیزه پیدا می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران باید به همان نسبت حرکت آمریکا در مسیر اجرای برجام، به تعهدات خود عمل کند. موضوع مذاکره مستقیم با آمریکا تنها منوط به اجرای کامل برجام، پرداخت خسارت ناشی از اجرانشدن برجام و بحث ترور سردار سلیمانی و جبران صدمه ناشی از آن از سوی آمریکاست. تا این‌ها صورت نگیرد، مذاکره ایران و آمریکا نباید مطرح شود. اجرای کامل برجام توسط ایران باید منوط به پرداخت خسارات توسط آمریکا باشد، یعنی باید علاوه بر اینکه آمریکا تعهدات را کامل اجرا می‌کند، خسارت مادی و غیرمادی اجرانشدن و خروج از آن را هم بپردازد تا انگیزه تکرار چنین اقدام‌هایی را نداشته باشد. همچنین باید تحریم‌ها لغو شود تا ایران بتواند به‌طور کامل و متقابلاً برجام را اجرا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.