ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) اعلام کرد که معیارها برای برقراری آتش‌بس در منطقه قره باغ را بررسی می‌کند.

تاکید فرانسه بر لزوم احترام به منافع ارمنستان در مناقشه قره‌باغ

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اسپوتنیک، ریاست جمهوری فرانسه امروز (سه شنبه) با اعلام این که معیارها برای آتش‌بس در منطقه قره باغ را بررسی می‌کند اما تاکید کرد که هر گونه توافق دائمی باید منافع ارمنستان را مد نظر قرار دهد.

الیزه در بیانیه‌ای همچنین اعلام کرد که ترکیه باید به اقدامات تحریک آمیز خود در این منطقه پایان دهد و از انجام هر اقدامی که به توافق در آینده آسیب می‌رساند، امتناع ورزد.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود که رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان بیانیه‌ای را مورد آتش بس در قره باغ امضا کرده‌اند.

بر اساس توافق جدید، آذربایجان مناطقی از قره باغ را که در طول درگیری تحت کنترل خود درآورده است، حفظ خواهد کرد. ارمنستان اما توافق کرده است که طی چند هفته آینده از چندین منطقه عقب نشینی کند.

در متن منتشر شده این توافق ارمنستان توافق کرده است که از همه مناطقی که طی درگیری تصرف کرده بود تا ۱۰ روز دیگر، یعنی بیستم نوامبر، عقب‌نشینی کند.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروهای حافظ صلح به منطقه قره‌باغ اعزام می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرد نیروهای حافظ صلح شامل ۱۹۶۰ نظامی به همراه ۹۰ خودروی زرهی و ۳۸۰ تجهیزات نظامی دیگر خواهند بود.

این نیروها در ایست‌های بازرسی در امتداد خط مرزی در قره باغ مستقر خواهند شد و مرکزی فرماندهی را برای نظارت بر آتش بس ایجاد خواهند کرد.

بر اساس توافق صورت گرفته کنترل منطقه آغدم تا ۲۰ نوامبر در کنترل نیروهای آذربایجان قرار می‌گیرد.

هم‌چنین ارمنستان منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر (پنج روز دیگر) و منطقه لاچین را تا اول دسامبر با استفاده از مسیر عبوری لاچین - به عرض ۵ کیلومتر - که اتصال میان قره باغ با ارمنستان است، ترک می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.