۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۷
کد خبر: 728342

امام صادق(ع) در حدیثی معتبر به خوبی تبیین فرموده‌اند که اگر آموزه‌های قرآنی و دینی در ذات و گوهر وجودی جوان قرار گیرد، آن گونه نهادینه و تثبیت می‌شود که با گوشت و خون او آمیخته می‌شود؛ آمیختگی که به دنبال آن، ثبات در دین و پایداری در ایمان را به‌دنبال دارد.

زیارت، پیونددهنده امت و امامت 


قدس آنلاین: امام صادق(ع) در حدیثی معتبر به خوبی تبیین فرموده‌اند که اگر آموزه‌های قرآنی و دینی در ذات و گوهر وجودی جوان قرار گیرد، آن گونه نهادینه و تثبیت می‌شود که با گوشت و خون او آمیخته می‌شود؛ آمیختگی که به دنبال آن، ثبات در دین و پایداری در ایمان را به‌دنبال دارد. جوانی دوره نشاط و رشد نیروهای فکری، معنوی و مادی انسان است و جوان باید حداکثر استفاده را در شکل‌دهی شخصیت خود در این دوران داشته باشد. بهترین استفاده از اعجاز جوانی، تصمیم‌گیری‌های قاطعانه، سرنوشت‌ساز و خلل‌ناپذیر است و جوان در مراحل زندگی می‌تواند تصمیم بگیرد که عمرش را در تحصیل علم و کمال و تقویت جنبه‌های معنوی صرف کند، تصمیم بگیرد از بدی‌ها و هوس‌های ناپاک و رذایل اخلاقی به دور بماند، تصمیم بگیرد مرز انسانیت را از گودال حیوانیت جدا کرده و خواست و اراده خود را تابع اراده حق قرار دهد.

زیارت، وسیله‌ای برای آراستگی به اوصاف الهی

جوانان متعهد جوامع اسلامی باید به قرآن مراجعه کنند؛ قرآن ما را به اطاعت و پیوند با پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) توصیه و آن‌ها را پاک و طاهر معرفی کرده است. اگر بخواهیم در برابر تهاجم فکری بیگانگان و ایجاد شبهه از سوی برخی گروه‌ها و حلقه‌های انحرافی ایستادگی کنیم، باید نسل جوان ما با آموزه‌های ائمه(ع) آشنایی داشته باشد که یکی از راه‌های آن زیارت و توسل است؛ اینکه جریان‌های سلفی و تکفیری به مؤمنان در موضوع شفاعت ایراد می‌گیرند نیز بی‌دلیل نیست، زیرا این توسلات، زیارت‌ها و اعتقاد به شفاعت است که جامعه اسلامی را زنده، فعال و امیدوار نگه داشته است.

زیارت فرهنگ‌ساز است؛ فرهنگ تبعیت و ادای احترام به مقام اهل بیت(ع). از طرفی زیارت محبت و شناخت می‌آورد و از این جهت سازنده و تربیت‌کننده است. زائر وقتی به حرم معصومین(ع) وارد می‌شود، خود را در حضور امامش می‌بیند و کسی که خود را در محضر امامش ببیند از گناه پرهیز می‌کند؛ به همین سبب زیارت پیونددهنده امت و امامت بوده و حس حضوری که در حرم به زائر دست می‌دهد در حقیقت تجدید عهد و میثاق با معصوم در راستای تبعیت از سیره و فرمایشات آن بزرگواران محسوب می‌شود.

زیارت امام، وسیله نزدیک شدن به خداوند و آراسته شدن به اوصاف الهی و اخلاقیات معصومین(ع) است و در این قرب الهی، کمال وجودی انسان نهفته است. جامعه‌ای که سایه امام رضا(ع) بر سر آن است باید تحرک و پویایی معنوی داشته و گفتار و توصیه‌های حضرت در لایه‌لایه زندگانی آن جامعه جریان داشته باشد. بلوغ فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی نشانه بارز جامعه برآمده از دریای علم و معارف رضوی است.

زیارت، عاملی برای تحکیم ریشه‌های فرهنگی و عقیدتی

ابوسعید ابوالخیر از شیخ‌الرئیس بوعلی سینا درباره تشرف به زیارت، پرسشی می‌کند؛ او در پاسخ می‌گوید: هنگام تشرف به زیارت اذهان، صفای زیادتری پیدا کرده، خاطره‌ها با تمرکز شدیدتری جلوه نموده و موجب نزدیکی به خداوند می‌گردد. برای ما مسلمانان که ریشه‌های عقیدتی، فرهنگی و معنویمان به عترت پیامبر(ص) بازمی‌گردد، زیارت، عاملی برای تحکیم این پیوند است. زائری که به دیدار ولی خدا می‌رود و با ادب و احترام در پیش روی مرقد معصومین، صالحین، صدیقین و شهدا می‌ایستد، به یاد گذشته فرهنگی، میراث فکری و ریشه‌های معنوی خویش می‌افتد و اهل صلاح و سداد می‌شود.

جامعه رضوی باید برای معرفی فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) بدون توجه به مرزبندی‌های جغرافیایی و مذهبی تلاش کند و مبادا مباحث اعتقادی را به منافع سیاسی آلوده کند. بدون شک مشارکت فرهیختگان تمام مذاهب اسلامی در راستای ارج گذاشتن و تقویت ارزش‌های دینی، با تکیه بر منابع و دیدگاه بزرگان همه مذاهب در مباحثی چون شفاعت و توسل، یعنی واسطه قرار دادن انبیا، امامان و صالحان به پیشگاه خداوند، هم‌اندیشی دینی و همبستگی میان امت اسلامی را تقویت می‌کند؛ به‌ویژه در شرایطی که دشمنان مشترک‌ همه مذاهب علیه جهان اسلام توطئه می‌کنند، این اتحاد نیازی مبرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.