بسیج مجموعه‌ای است که در ۴۱ سال گذشته کارآمدی آن به اثبات رسیده است. هرجا افراد با روحیه و تفکر بسیجی وارد عمل شده‌اند، توانسته‌اند دستاوردهای بزرگی کسب کنند و موانع را از سر راه بردارند.

اگر امروزه شاهد بروز مشکلات در برخی زمینه‌ها هستیم و مردم با سختی‌ها و تنگناها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، با اطمینان می‌توان گفت هنوز تفکر و روحیه بسیجی در آن حوزه‌ها ورود پیدا نکرده است یا مسئولان آن با روحیه بسیجی فاصله زیادی دارند. از زمان تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی در پنجم آذر سال ۵۸، کارآمدی آن از همان سال‌های آغازین و به‌ویژه در دوران دفاع مقدس مشاهده شد. این در حالی است که حضرت امام در پیام آبان ۶۷ خود خطاب به بسیجیان گفتند: «شما در جنگ تحمیلی نشان دادید با مدیریت صحیح می‌توان اسلام را فاتح جهان کرد و مسئولان به پشتوانه شماست که تمامی توطئه‌ها را با شکست مواجه می‌کنند».

همچنین پس از پایان جنگ تا زمان حال، در دوره‌هایی، اوضاعی پیش آمده که شاهد به صحنه آمدن بسیج مردمی بودیم و با ورود بسیج به عرصه‌های مختلف، مشکلات به‌راحتی حل و موانع از سر راه برداشته شده است. البته این موضوع هم به مختصات بسیج برمی‌گردد. بسیج همان مردم است، اساساً مردم هرگاه وارد عرصه‌ای شوند، موانع را به فرصت تبدیل می‌کنند. اگر کسی مردم را بشناسد، خواهد دید که نیروی مردمی یک نیروی متراکم و اثربخش است و تنها کافی است مسئولان زمینه را فراهم کنند تا مردم وارد صحنه شوند. هیچ بن‌بستی در برابر مردم معنا ندارد. امام خمینی(ره) با همین مردم، انقلاب را به پیروزی رساند و شاه و آمریکایی‌ها را از کشور بیرون کرد و موجب تأمین استقلال و عزت ملی آنان شد.

در برهه‌های حساس دیگر کشور همچون زمان سیل، زلزله و مصائب طبیعی، شاهد بودیم وقتی سیل مردم برای کمک‌رسانی به حرکت درمی‌آمد، اقدام‌های بزرگی رقم می‌خورد. مردم ظرفیت، استعداد و توانمندی‌های بالایی برای انجام اقدام‌های بزرگ دارند، بنابراین مسئولان باید با توجه به سال‌ها تجربه بسیج در دوره‌های مختلف، از این نیروی مردمی بیشترین بهره را ببرند و آن را از قوه به فعل دربیاورند.

در حال حاضر و در دوران بیماری کرونا نیز، اگر کمک‌های مؤمنانه مردم و به‌خصوص بسیجی‌ها نبود، قطعاً بخشی از جامعه دچار مشکل می‌شد. کافی است مسئولان و دولتمردان نیز جایگاه و اهمیت بسیج را همان‌گونه که امام(ره) شناختند، درک کنند و برای کارهای جهادی به بسیج میدان بدهند. آن افرادی که در خارج از کشور نسبت به نهادها و نیروهای انقلابی همانند بسیج هجمه وارد می کنند، کسانی هستند که در طول ۴۱ سال گذشته بسیج را مانعی اصلی  بر سر راه سلطه بر ایران دیدند. اگر آمریکا، منافقین، ضدانقلاب یا حتی صهیونیست‌ها به تخریب و هجمه علیه تفکر بسیج و نیروهای بسیجی می‌پردازند و رسانه‌هایشان شبانه‌روز در شبکه‌های مجازی دست به تخریب می‌زنند، به دلیل همان مقاومت ۴۱ ساله مردم و ایستادگی آنان در برابر سلطه و زورگویی غربی‌هاست.

طبیعی است دشمنان بیرونی به اشکال مختلف دست به تخریب بزنند، اما کسانی که در داخل دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند، عمدتاً نگاه غرب‌گرا دارند و اعتقادی به نیروی مردمی و توان داخلی ندارند. درواقع این افراد تصورشان این است که اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، لاجرم باید به سمت آمریکا و مذاکره با آن پیش برویم و از انقلابی‌گری دست برداریم؛ بنابراین چنین تفکری وقتی نیروهای بسیجی را ثابت‌قدم و مصّر بر ارزش‌های انقلابی می‌بیند، آن‌ها را به تندروی و افراطی‌گری متهم می‌کند. این در حالی است که بسیج، حافظ استقلال، امنیت و تأمین‌کننده منافع کشور در دهه‌های مختلف بوده است. اگر بسیجی‌ها در میان امواج سهمگین حوادث و توطئه‌های گذشته، غائله‌های تجزیه‌طلبی، بمب‌گذاری‌ها، جنگ هشت‌ساله یا فتنه ۸۸ نبودند، امروز کشورمان از استقلال و عزت کنونی برخوردار نبود.

آن‌هایی که شیطنت می‌کنند، درواقع به دنبال اهداف حزبی و گروهی خودشان هستند و بسیجی‌ها را مانع می‌بینند. گرچه برخی دم از بسیج می‌زنند، اما متأسفانه نگاهشان به جای دیگری است.  هر جایی که افراد با روحیه و تفکر بسیجی وارد شدند و نگاه تکلیف‌مدارانه به مسائل داشتند، کشور به پیشرفت‌های بزرگی دست یافت. در حوزه صنایع دفاع و تجهیزات نظامی تا حوزه کشاورزی و حتی در عرصه محرومیت‌زدایی توسط گروه‌های جهادی چنین موضوعی را شاهدیم. رسانه‌های داخلی رسالت سنگینی دارند تا این نیروهای مردمی را که بدون چشمداشت در حال کار و تلاش برای کشورند، معرفی کنند و به شناساندن فرهنگی که پشتوانه چنین اقدام‌هایی است، بپردازند. نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها باید فرهنگ ایثار، ازخودگذشتگی، کمک به محرومان، روحیه شهادت‌طلبی، تلاش برای عزت ملی و تأمین منافع کشور را تقویت کنند؛ زیرا اگر چنین ارزش‌هایی نبود، ملت ما نمی‌توانست ۴۱ سال مقاومت کند. هرچه تفکر و روحیه بسیجی در جامعه تبلیغ شود، طبیعی است که کشور از خطرات در امان خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.