مدیر مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس گفت: سالانه بیش از یک میلیون زائر در این مکان حضور پیدا کرده و از فعالیت های مختلف و متنوع فرهنگی ، رفاهی و اقامتی در این مکان بهره مند می شوند.

 حضور سالانه یک میلیون زائر در آرامگاه آقای شهید /تشریح برنامه های هشتاد و سومین سالگرد شهید مدرس

محمد یعقوبی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد:۱۰ آذر، سالروز شهادت  انسانی است که به عنوان شاخص ترین نماینده مجلس پس از انقلاب مشروطه در مدت پنج دوره حضور در مجلس توانست نقشی مهمی را در مقابله  و افشاگری حکومت ظالم وقت  و پیگیری حقوق مستضعفان ایفا کند.

وی تصریح کرد: در ۱۶ مهر ۱۳۰۷ آیت الله سید حسن مدرس  ، مبارز دوران سیاه استبداد قاجار و پهلوی توسط رئیس شهربانی تهران و با تحریک رضا خان شبانه از تهران به خواف تبعید و مدت ۹ سال در داخل قلعه ای ساکن   و سرانجام در مهرماه ۱۳۱۶به کاشمر منتقل و در ده آذر همان سال  و همزمان با  شب ۲۷ ماه مبارک رمضان به دست رژیم پهلوی به  شهادت رسید و مخفیانه به خاک سپرده شد.

مدیر مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس  ادامه داد: مردم کاشمر خیلی زود از جریان شهادت این عالم وارسته  آگاه شدند و از همان ابتدا تلاش کردند که ظاهر قبر را حفظ کنند و آن را « قبر آقای شهید » نامیدند. ولی مأمورین حکومت رضا شاه با تخریب قبر از حضور مردم  بر مزار شهید مدرس جلوگیری می کردند تا اینکه پس از خارج شدن رضاخان  در شهریور ۱۳۲۰ در زمان جنگ جهانی دوم از کشور   به جزیره ای  دور افتاده و بد آب هوای موریس در آفریقای جنوبی، مردم توانستند آزادانه تر بر مزار شهید مدرس جمع شوند و ظاهر قبر را تا ارتفاع یک متر از زمین بالا آوردند و به یاد زندگی ساده و بی آلایش شهید مدرس روزهای چهارشنبه در کنار قبر شهید نان ماست نذر می کردند .

یعقوبی افزود:  در سال ۱۳۳۰ هیئت امنایی تشکیل شد و زمینهای اطراف مزار شهید مدرس خریداری  و بنایی که دارای یک ایوان ورودی بود بر مزار  ساخته شد که این بنا تا پیروزی انقلاب اسلامی موجود بود . اما همزمان با  سالهای اول پیروزی انقلاب ابتدا ساختمان ساده و با ستونهای مرتفع ساخته شد که این موضوع مورد قبول مردم کاشمر قرار نگرفت و با درخواست های مکرر مردم ، امام خمینی (ره) ،سرانجام در ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ به تولیت وقت آستان قدس رضوی دستور دادند  که زیارتگاه شهید آیت ا... مدرس(ره) به نحو شایسته ساخته شود ، همچنین رهبر معظم انقلاب نیز در تاریخ   ۴ تیر ۱۳۷۳ تولیت مرقد مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در طبس و آرامگاه شهید آیت ا... مدرس (ره) در کاشمر را به آستان قدس رضوی سپردند،  به دنبال  این موضوع  اجرای طرح جامع زیارتگاه شهید آیت ا... مدرس(ره) آغاز و مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس تاسیس شد. 

وی با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون زائر مرقد مطهر شهید مدرس در کاشمر را زیارت می کنند، ادامه داد:  در این مجتمع با نگاه ویژه ای که تولیت های وقت آستان قدس رضوی به شهید مدرس داشته اند، فعالیت های  مختلف و متنوع  فرهنگی ، رفاهی و اقامتی برای  زائران  و مجاوران آقای شهید برگزار  شده است   و برنامه های مختلف فرهنگی در حوزه قرآن و معارف اسلامی ، نماز و دعا ، تبلیغات و انتشارات مذهبی ، فرهنگی و هنری را در دستورکار خود قرار داده است. همچنین این مجموعه با دارا بودن زیاتگاه ، فرهنگسرا و کتابخانه ، موزه ، آشپزخانه عمومی ، پارک ، مجموعه بازی کودکان و مهد الرضا با وجود فضای اسکان موقت  توانسته است همه ساله زائران و گردشگران زیادی  را جذب  نماید .

یعقوبی تصریح کرد:  برگزاری همایش و کارگاه‌هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی باهدف راه‌های رسیدن به اقدام و عمل ، توجه ویژه و مساعدت به نیازمندان و خانواده‌های کم‌درآمد  ، برنامه­ ریزی مناسب جهت اردوهای زیارتی دانش‌آموزی و برگزاری نشست‌های صمیمی پرسش و پاسخ پیرامون مسائل متنوع مذهبی با حضور روحانی مستقر در زیارتگاه ، برگزاری جلسات مشاوره‌ای و آموزشی در موضوعات مختلف جهت خانواده‌های کم‌بضاعت از جمله موارد دیگری است که در این مجتمع برگزار می شود.

وی در تشریح بخشی از فعالیتهای عمرانی  و فرهنگی آستان قدس رضوی در زیارتگاه شهید مدرس نیز افزود:   بازسازی گلزار پاک شهیدان این مکان،  برگزاری مراسم  عزاداری  توسط عزاداران حسینی در ایام محرم  با حضور بیش از ۶۰ هیئت مذهبی از شهرستانهای کاشمر و خلیل آباد در زیارتگاه شهید آیت ا... مدرس(ره)،  تربیت و آموزش نونهالان با محوریت  آموزش معارف  قرآنی و اسلامی در مراکز پیش دبستانی مهد الرضا در زیارتگاه شهید مدرس(ره)،  موزه آثار و اسنادشهید آیت الله مدرس(ره) که مجموعه ای شامل اسناد، تصاویر و وسایل شخصی این شهید  از جمله قرآن ، عصا، پیراهن ، چراغ ، قلم ، سجاده و پارچ سفالی می باشد ،  احداث سالن اجتماعات جهت برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی و همچنین کتابخانه مجتمع فرهنگی شهید آیت الله مدرس (ره) با عنوان غنی ترین مجموعه فرهنگی و علمی منطقه که دارای تالارهای مجزای مطالعه خواهران و برادران ، منابع دیجیتال ، نشریات و مجلات علمی ادواری و بخشهای سمعی و بصری در خدمت مراجعان و پژوهشگران اشاره کرد.

مدیر مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس  اظهار کرد: همچنین در خصوص نشر افکار شهید آیت ا...مدرس(ره)در این مجتمع اقداماتی نظیر    دعوت از محققین و پژوهشگران جهت انجام طرح های پژوهشی  با موضوع شهید آیت ا...مدرس (ره)که تاکنون  ۷۰ اثر در این خصوص ارائه شده است ،  چاپ ۱۱کتاب با موضوع شهید مدرس برای کودکان ،  همکاری با مؤسسات و مراکز مختلف از جمله مؤسسه کتاب شناسی شیعه در قم و  چاپ کتاب جامع سرگذشت افکار و آثار شهید آیت ا... مدرس(ره) در ۱۰۴۰ صفحه،  همکاری با بنیاد فرهنگی مهدی موعود در قم و تهران و برپایی نمایشگاه منتظر بصیر در مجلس شورای اسلامی جهت آشنایی  نمایندگان و پرسنل مجلس با این شهید بزرگوار و نمایشگاه نماینده جاودان ملت در شهرستان کاشمر، برپایی نمایشگاه جهت معرفی شهید آیت ا... مدرس در روستای سرابه و شهر اردستان محل تولد این شهید ،  همکاری با آموزش و پرورش جهت اردوهای دانش آموزی که سالانه بیش از ۴۰۰ اردو از موزه این مجموعه فرهنگی بازدید می کنند .

یعقوبی در مورد برنامه های هشتاد و سومین سالگرد شهادت آیت الله مدرس نیز گفت:با توجه به محدودیت های کرونایی محور برنامه های امسال بر فضای مجازی است که از جمله آنها می توان به  تهیه فلش کارت با تصویر و سخنی از شهید مدرس(ره) جهت شبکه های مجازی مختلف، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی برای کودکان، نوجوانان و جوانان به صورت استانی و کشوری و انجام مکاتبات لازم جهت اطلاع رسانی به دانش آموزان و شرکت در مسابقات به صورت مجازی،تهیه بسته فرهنگی شامل کتاب های منتشر شده و گزارش تصویری اقدامات آستان قدس ضوی و ارسال برای آشنایی نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی با شخصیت و افکار شهید آیت ا... مدرس(ره) و همچنین خدمات آستان­ قدس ­رضوی در زیارتگاه ایشان، قرائت دعای روحبخش کمیل به صورت مجازی، محفل انس با قرآن کریم به صورت مجازی، شب شعر با حضور شعرای مطرح شهرستان به صورت مجازی، ، ویژه برنامه شب شهادت آیت ا... مدرس(ره) به صورت مجازی، ادای احترام اعضای شورای اداری شهرستان به شهید مدرس(ره) و نثار گل به مرقد مطهر این عالم برجسته با رعایت دستور العمل های بهداشتی در ۱۰آذر و پخش مستقیم  دعای ندبه از شبکه اول سیما بدون حضور مردم در ۱۴آذر ماه اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.