مسوول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، نوع ساخت و ساز و تراکم جمعیت "هسته‌های حرارتی گرمایی و سرمایی" متناسب با شرایط زمانی و مکانی در این کلانشهر تشکیل می‌شود.

کلانشهر مشهد متاثر از پدیده تشکیل هسته‌های حرارتی است

به گزارش قدس آنلاین، رضا اسماعیلی  افزود: طبق یک پژوهش دانشگاهی انجام شده به منظور آشکارسازی و نمایش "جزیره دمایی" در شهر، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای میانگین دمای روزانه و شبانه سطح شهر و محیط پیرامون آن به تفکیک برای دوره گرم و سرد محاسبه و ارائه شده است.
وی ادامه داد: نتایج این پژوهش نشان داد میانگین تفاوت دمایی شبانه مشهد با محیط پیرامونی آن بسیار چشمگیر است به طوری که هسته مرکزی شهر دارای دمای بالاتر است و همین امر منجر به تشکیل "جزیره گرمایی" در مشهد می‌شود.

این متخصص آب و هواشناسی و پژوهشگر محیط زیست شهری گفت: بر اساس این پژوهش، مشخص شد که تفاوت دمایی داخل مشهد با پیرامون این شهر هنگام شب به ۴.۲ درجه سانتیگراد می‌رسد.
اسماعیلی تفاوت دمای روزانه مشهد را با محیط پیرامون این شهر متعادل‌تر ذکر و بیان کرد: از این وضعیت می‌توان به عنوان "جزیره سرمایی" نام برد.
وی افزود: در اقلیم‌های گرم و خشک، محیط‌های شهری به دلیل برخورداری از فضای سبز و بوستان‌ها دارای رطوبت بیشتر و دمایی به نسبت کمتر از زمین‌های غالباً خشک و برهنه پیرامون شهر است.
مسوول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: طبق نتایج پژوهش انجام شده، جزیره حرارتی گرمایی (دمای بیشتر از محیط پیرامونی) در شب‌ها به خصوص فصل سرد سال در سطح شهر مشهد تشکیل می‌شود و روزها نیز به ویژه در نیمه گرم سال، جزیره سرمایی (دمای کمتر از محیط پیرامونی) بیشتر تشکیل می‌شود.
اسماعیلی با بیان اینکه شرایط ثابت جوی پایدار منجر به افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها می‌شود افزود: سالانه در مشهد، ۲۴۵ هزار تن آلاینده‌های مختلف در جو منتشر می‌شود.
روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر ۳۵۰ کیلومتر مربعی مشهد رفت و آمد می کنند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.