رئیس اتاق اصناف تهران گفت: در ایام شیوع کرونا تا همین سه چهار روز قبل که آقای رئیس جمهور دستوری را ابلاغ کردند که آنهایی که بدهی دارند یا مشکلات تأمین اجتماعی و بدهی‌های مالیاتی دارند تا آخر سال به آنها فرجه داده شود، عملاً حمایت و کمکی از اصناف نشد.

هیچ حمایتی از اصناف در ایام کرونا نشده است/ ستاد مقابله با کرونا پروتکلی برای بازگشایی اصناف تعطیل ابلاغ کند

«قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با شرایط اصناف در ایام شیوع کرونا و میزان تحقق یافتن حمایت‌هایی که دولت قول آن را به اصناف داده بود گفت: همان طور که مستحضرید از اوایل اسفند ماه درگیر این ماجرا هستیم در اویل کار با تعطیلاتی که به‌واسطه عید نوروز با آن مواجه بودیم،اصناف نیز تعطیل بودند و تا حدودی شرایط بهبود پیدا کرد. اما بعد از آن و با بازگشایی مجدد کسب و کارها اصناف نیز فعالیت خود را از سر گرفتند و شرایط رو به وخامت گذاشت.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا دولت و ستاد مقابله با کرونا در رابطه با پرسنل به صاحبان مشاغل قول دادند که می‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید که تعداد قابل توجهی نسبت به دریافت آن ثبت نام کردند اما متأسفانه به نتیجه نرسیدند. از طرفی اعلام کردند وام بانکی با سود ۱۲ درصد می‌دهیم که بر اساس آماری که از سراسر کشور به دست آمده است حدود ۱۱ درصد مردم از این وام استفاده کرده بودند و منتقدین، بوروکراسی اداری را عامل عدم استقبال از این طرح اعلام کردند.

هیچ حمایتی از اصناف در ایام کرونا نشده است

فراهانی تأکید کرد: درواقع می‌توان گفت که در ایام کرونا عملاً حمایت و کمکی از اصناف نشد تا همین سه چهار روز قبل که آقای رئیس جمهور دستوری را ابلاغ کردند که آنهایی که بدهی دارند یا مشکلات تأمین اجتماعی و بدهی‌های مالیاتی دارند تا آخر سال به آنها فرجه داده شود ؛ البته صحبتی از کم کردن بدهی، نگرفتن یا تخفیف دادن در کار نبود فقط فرجه‌ای برای پرداخت این بدهی‌ها داده شد.

وی تصریح کرد: صاحبان کسب و کارها با وجود تعطیلی‌ها با هزینه‌هایی مانند پول بیمه، حقوق کارگر و بسیار موارد دیگر دست به گریبان هستند که همچنان باید پرداخت شود. علاوه بر این هزینه زندگی خودشان نیز به مشکل خورده است.

ستاد مقابله با کرونا پروتکلی برای بازگشایی اصناف تعطیل ابلاغ کند

نوده فراهانی افزود: تا وقتی که خودمان را جای صاحبان این کسب وکارها و اصناف نگذاریم نمی‌توانیم بفهمیم که چه مشکلاتی دارند. آقایان به راحتی می‌گویند اصناف را ببندید؛ ببندیم اما چه کسی پاسخگوی هزینه زندگی آنها خواهد بود؟ از طرفی هیچ کمکی به اصناف نمی‌شود اما از طرف دیگر هم باید با این ویروس مبارزه کرد؛ در حال حاضر ما برخی اصناف را داریم که عملاً در طی ۹ ماه گذشته تعطیل بودند و تقریباً از پا درآمده‌اند مانند تالارها، آرایشگاه‌های زنانه و قهوه خانه‌ها که با توجه به هزینه‌هایی مانند اجاره ملک، توان ادامه دادن ندارند. درخواستی که ما اخیراً از ستاد مقابله با کرونا داشتیم این است که هر پروتکلی را که صلاح می‌دانید برای اجرا به اصناف ابلاغ کنید که این اصناف بتوانند کسب و کار خود را بر اساس آنها باز کنند و حداقل به این دلخوش باشند که مغازه و محل کسب شان را باز کرده‌اند.

انتظار اصناف این است که دولت به آنها در این وضعیت کمک کند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو شغل در میان اصناف همچنان تعطیل هستند گفت: این دو صنف یکی آرایشگاه‌های زنانه و دیگری تالارهای پذیرایی هستند که ما به ستاد کرونا گفتیم که خب بسیاری از آرایشگاه های زنانه در حال حاضر به صورت زیرزمینی مشغول کارشان هستند، بیاییم برای اینها پروتکلی تدوین کنیم تا حداقل فعالیت این بخش از اصناف زیرنظر ما باشد نه در مراکز زیر زمینی.

وی در پایان خاطرنشان کرد رعایت پروتکل‌ها باید همگانی باشد تا ما به نتیجه مطلوب برسیم؛ نمی‌توان که بالای سر هر فردی یک ناظر و بازرس گذاشت تا او را مجبور به رعایت پروتکل ها کرد؛ اصناف طبق روال گذشته مصوبات ستاد مقابله با کرونا را اجرا می‌کنند اما انتظار ما این است که دولت به آنها در این وضعیت کمک کند و در دریافت حق بیمه و مالیات تخفیفاتی به آنها بدهند و یا وام‌های کم بهره‌ای به اصناف تعلق بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.