اعضای باند سرقت مسلحانه طلا که چند ماه پیش در مشهد ۶ شمش طلا را با نشانه رفتن اسلحه کلت به سوی طعمه، سرقت کردند، برای آخرین بار در دادگاه حاضر و به جرایم آن‌ها رسیدگی شد.

سارقان مسلح شمش‌های طلا در دادگاه

سرقت شمش‌ها با کلت کمری

ماجرای سرقت این گونه آغاز شد که یکی از اتباع‌خارجه که در مشهد اقدام به خرید و فروش طلای آب‌ شده(شمش) می‌کرد، طبق روال همیشه قرار می‌شود برای عیارسنجی ۱۰ کیلو طلای آب شده که در قالب شمش بود، آن‌ها را تحویل یک کارگاه در  محدوده بولوار امامت بدهد. این کار صورت می‌گیرد و چند روز بعد طبق وعده داده شده مجدد به محل می‌رود و طلاها را از صاحب مغازه تحویل می‌گیرد و سوار پرایدش شده و مسیر پاساژ مرمر را در پیش می‌گیرد تا شمش‌های طلا را تحویل مشتری دهد.

این فرد خیابان‌ها را یکی، پس از دیگری پشت سرمی‌گذارد تا اینکه وارد خیابان جم شده و برای لحظاتی کنار خیابان متوقف می‌شود و در یک چشم به هم زدن یک خودرو سواری سفید با چهار سرنشین آینه به آینه خودرو طعمه متوقف می‌شود و از میان سرنشینان خودرو سواری، یکی از آن‌ها که لباس نظامی هم به تن داشت پیاده و در حالی که با اسلحه کلت دلال طلا را نشانه گرفته بود، از او می‌خواهد هر چه سریع‌تر از خودرو پراید پیاده شود. در حالی که تمامی این اقدام‌ها زیر یک دقیقه زمان برد، مردان مسلحی که صورت خود را با ماسک مشکی‌رنگ پوشانده بودند و تجهیزات نظامی هم همراه داشتند، طعمه را دستبند زده به داخل خودرو دیگر منتقل و  طلاها را هم برداشتند و به سرعت از محل دور شدند.

این افراد در حالی که خود را مأمور معرفی کرده و مدعی بودند طلاها قاچاق است و باید ماجرا را مورد بررسی قرار دهند، چند خیابان دورتر و در حوالی زیست‌خاور، طلافروش را از خودرو به بیرون پرت کردند و حدود ۱۰ کیلو طلا را سرقت کردند.

این فرد که در شوک قرار داشت، ماجرا را به پلیس اطلاع داد و با توجه به اهمیت موضوع پرونده‌ای در همین زمینه در عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان‌رضوی تشکیل و یک تیم از مأموران زبده، مأمور بررسی فوری ماجرا شدند.

با توجه به اینکه به موازات اقدام‌های انتظامی پرونده قضایی هم در دادسرای مشهد تشکیل و دستورات ویژه‌ای در این زمینه صادر شد، مأموران در مراحل اولیه تحقیقات پی بردند پلاک خودرو سارقان شمش‌های طلا، سرقتی بوده است.

شک مأموران به شاگرد مغازه و کشف خودرو سارقان

مأموران همچنین تمامی دوربین‌های مداربسته اطراف کارگاه طلاسازی و نقطه پایانی سرقت را چندین بار مورد بازبینی و رصد قرار داده و این سلسله اقدامات موجب شد رفتار یکی از کارگران مورد ظن قرار گرفته و مورد تحقیق قرار بگیرد. وقتی مأموران به این فرد شک بردند، استرس در چهره او هویدا شد، اما او تلاش می‌کرد آن‌ها را سردرگم کند.

برای آنکه مأموران  بتوانند رفتار متهم را بیشتر تحت نظر داشته باشند، او را بازداشت نکردند و تحرکاتش را تحت کنترل گرفتند. پس از چند روز مأموران اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی توانستند رد دقیق مالک خودرو سواری که در سرقت مسلحانه مورد استفاده قرار گرفته بود را در غرب مشهد بزنند.

مأموران به سرعت به محل اختفای خودرو چینی رفته و سرکرده باند را در آنجا دستگیر کردند. پس از آن خودرو مذکور به همراه یکی از متهمان پرونده سرقت مسلحانه به مقر پلیس آگاهی خراسان‌رضوی منتقل شد. وقتی شاکی پرونده  فرد دستگیرشده را مورد شناسایی قرار داد و دیگر ادله هم علیه او بود، متهم سه سرنشین دیگر خودرو را لو داد و همچنین مدعی شد طراح نقشه، کارگر کارگاه طلاسازی بوده است. از سوی دیگر محل نگهداری شمش‌های سرقت شده را به مأموران نشان داد و از آن‌ها خواست به خانه پدری‌اش در رحمانیه بروند. وقتی پلیس به محل مراجعه کرد ۱۰ کیلو طلا را از داخل کیف دستی روی پشت‌بام خانه پدری متهم کشف کرد.

دستگیری اعضای باند در بیمارستان

همچنین تحقیقات پلیسی حاکی از آن بود که سه سرنشین دیگر خودرو برای عیادت فردی به یک بیمارستان رفته‌اند که تمامی آن‌ها هم محاصره و دستگیر شدند. در آخرین اقدام، شاگرد کارگاه طلاسازی دستگیر شد و وقتی همه‌چیز را لو رفته دید اعتراف کرد که نقشه سرقت را او کشیده؛ چرا که از زمان انتقال طلاها اطلاع داشته است.

از سوی دیگر در اعترافات متهمان، محل نگهداری کلت کمری هم مشخص شد و مأموران موفق شدند سلاح جنگی را به همراه ۱۱ فشنگ، چهار دستگاه بیسیم، چهار رشته دستبند، افشانه فلفلی، یک دستگاه جی پی‌اس و یک شوکر کشف کنند. در ادامه پرونده پس از طی کردن مراحل بازپرسی و صدورکیفرخواست به شعبه ۱۴۴ دادگاه کیفری دو مجتمع امام‌خمینی به ریاست قاضی «مهدی ترابیان» که در رسیدگی به این دست پرونده‌های پیچیده سابقه طولانی دارد، ارجاع شد. از همین رو متهمان پرونده در چندین مرحله با دستور مقام‌قضایی از زندان به دادگاه منتقل و مراحل پایانی پرونده آن‌ها هم طی شد. در حالی سارقان مسلح انتظار صدور رأی دادگاه را می‌کشند که طبق قانون فقط مجازات آدم‌ربایی می‌تواند تا ۱۰ سال حبس را درپی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.