سال‌هاست که نیک‌اندیشان شهرمان برای همدلی با کودکان بی‌سرپرست و خانواده‌های نیازمند تحت عناوین پویش‌های همدلانه، یلدایی مهربانانه و همدلی یلدا را برگزار می‌کنند تا یلدا، برای همگان مهیا شود.

یلدای  امسال؛ دور از هم، به یاد هم

به سراغ چند تن از مدیران این پویش مهربانی می‌روم و می‌دانم شمار زیادی نیک‌اندیش، روزها و ساعت‌ها، گفتمان، تبادل نظر، برآورد هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌های بسیاری را انجام می‌دهند تا بتوانند با گرمای عشق و دوست داشتن‌های بسیار، طولانی‌ترین شب سال را برای بچه‌های بی‌سرپرست و خانواده‌های نیازمند پر از خاطره سازند تا تصویری زیبا از شب یلدا در قاب ذهن آن‌ها نیز ماندگار شود و این در حالی است که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا همدلی یلدای مهربانی، متفاوت‌ترین شکل خودش را رقم خواهد زد.

متفاوت‌ترین یلدا

مدیر عامل مؤسسه خیریه گلستان علی(ع) درباره یلدای متفاوت امسال می‌گوید: امسال نیز مانند سال‌های قبل برای بچه‌های گلستان علی(ع) مراسم شب یلدا برگزار خواهد شد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این یلدا متفاوت خواهد بود.

سیدحمید رضازاده می‌افزاید: اگر چه بسیاری از خیران مانند سال‌های گذشته، برای برگزاری و دعوت بچه‌های گلستان پیشقدم و علاقه‌مند بودند که در باغ‌های خودشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یلدا را کنار آن‌ها بگذرانند اما با توجه به شرایط بحرانی که وجود دارد، همه مدیران و همکاران توجیه شدند که با خیران صحبت شود که بهتر است همه بچه‌ها در مراکز خودشان بمانند.

وی با تأکید بر این نکته که امسال برگزاری مراسم فقط در مراکز خواهد بود، اظهار می‌دارد: خوشبختانه تاکنون کمک‌ها برای برگزاری مراسم شب یلدا از استقبال خوبی برخوردار بوده و با همت مردم در خوابگاه‌های بچه‌ها وسایل شادی یک شب به یاد ماندنی فراهم شده است.

 همدلانه‌های یلدایی با خانواده‌ها

مدیر عامل مؤسسه خیریه گلستان علی(ع) در ادامه تصریح می‌کند: اما از آنجایی که کارمان فقط در ارتباط با مراکز خودمان نیست و متعهد به تأمین بخشی از نیازهای نیازمندان‌ هم هستیم از این رو درصدد هستیم برای بیش از ۴۰۰ خانواده‌ای که زیر پوشش ما قرار دارند نیز اقلامی را برای مراسم شب یلدای آن‌ها تأمین کنیم.

رضازاده بیان می‌دارد: این خانواده‌ها نیز همانند سال‌های گذشته در مناسبت‌های مختلف، چشم انتظار همدلی هستند بنابراین به مدیران مراکز گلستان علی(ع) اعلام کرده‌ام از کمک‌هایی که از طرف خیران اهدا می‌شود، مقداری را که برای برگزاری مراسم شب یلدای بچه‌هایمان کفایت می‌کند برآورد کنند و مازاد آن تا پیش از شب یلدا به خانواده‌های زیر پوششمان مانند همیشه اهدا شود.

وی خاطرنشان می‌سازد: این اقلام همانند سایر مراسم‌ها در فراخوانی از محل خوابگاه محمدی تحویل این عزیزان خواهد شد تا خانواده‌های زیر پوششمان نیز در همدلی مهربانانه یلدا، این شب زیبا را با شادمانی در کنار هم‌ باشند.

مهربانی ادامه دارد

مدیر عامل مؤسسه خیریه گلستان علی(ع) با بیان این نکته که آمار کمک‌ها چشمگیر است، تصریح می‌کند: مردم و خیران، ضمن آنکه توجیه شده‌اند که بهتر است بچه‌ها در خوابگاه بمانند و جشن شب یلدا همان جا برگزار شود، هر آنچه از دستشان برآمده، انجام داده‌اند.

وی اظهار می‌دارد: امیدوارم کمک‌های نقدی و غیرنقدی بیشتری طی روزهای باقیمانده انجام شود تا ما نیز بتوانیم، کمک‌های همدلانه را در اختیار خانواده‌های زیر پوششمان قرار دهیم.

یلدای۹۹ دور از هم، به یاد هم

مدیر عامل بنیاد نیکوکاری ایرانیان نیز درباره طرح یلدای همدلی می‌گوید: رونمایی بنیاد در ۵ دی ۹۶ اتفاق افتاد و فعالیت‌های ما از همان زمان با توزیع سبد کالا آغاز شد و بر پایه برنامه هر ساله‌ای که تدوین شده است، این فعالیت‌ها ادامه دارد.دکتر محمدجعفر کروژدهی می‌افزاید: طرح یلدای همدلی، طرحی است که در سال ۹۷ اجرایی شد و امسال سومین سالی است که ما کمپین یلدای همدلی را برگزار خواهیم کرد. همچنین شعار امسال را «یلدای ۹۹ دور از هم، به یاد هم» نیز نام‌گذاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به این نکته که در سال‌های گذشته فقط تنقلات، میوه و شیرینی در بسته‌های یلدایی گذاشته می‌شد، اظهار می‌دارد: در واقع مواردی که برای یلدا مرسوم بود را در بسته‌ها قرار می‌دادیم‌ ولی امسال با توجه به وضعیت اقتصادی که تحت تأثیر بیماری کرونا برای مردممان رخ داده است، تصمیم گرفته شد که اقلام غذایی نیز در کنار سبد یلداییمان گذاشته شود.

دکتر کروژدهی تصریح می‌کند: امسال یک کیلو از هر میوه (سیب و پرتقال)، آجیل، اسنک ماکارونی دو عدد، سویا، رب، روغن و سیب‌زمینی به بسته‌های یلدایی اضافه خواهد شد که تنقلات شب یلدایی را نیز پوشش دهد.

حال خوب نیک‌اندیشان

مدیر عامل بنیاد نیکوکاری ایرانیان طرح یلدای همدلی را همراه با حال و هوای خوبی برای نیکوکاران اعلام می‌کند و می‌افزاید: با وجود محدودیت‌های کرونایی باز هم نیک‌اندیشان مرتبط با گروه ما در یک جلسه تبادل نظر اعلام کردند، خرید، بسته‌بندی و توزیع را خودشان داشته باشند تا این حس خوب را در شب یلدا با دیگران تقسیم کنند.

وی بیان می‌دارد: در برنامه امسال یک هزار بسته یلدایی بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیازمند حاشیه شهر (منطقه ۵ مشهد و منطقه آموزش و پرورش تبادکان) که در سال‌های پیش از طریق مدارس شناسایی شده‌اند توزیع می‌شود. دکتر کروژدهی در ادامه می‌افزاید: همچنین مددجویانی داریم که در کمپین‌های مداومی که برگزار می‌شود، به صورت ثابت نوشت‌افزار، مواد غذایی، بن خرید نان رایگان و حمایت‌های بنیاد را دریافت می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: امیدوارم با یادآوری شرایط حاضر و بحث کرونا هر خانواده‌ای جشن شب یلدا را با خانواده خود برگزار کند و بخشی از هزینه‌های هر ساله‌ای که در برگزاری میهمانی‌های شب یلدا انجام می‌شد برای ایجاد شادی در خانواده‌های نیازمند اهدا شود.

پویش خودجوش یلدایی

مشاور مالی نگارخانه حامی نیز گروه خودجوش طرح کمک به نیازمندان، کارتن‌خواب‌ها، خرید موبایل و تبلت برای دانش‌ آموزان نیازمند و... را در بین مردم و فضای هنری یادآور می‌شود و می‌گوید: به واسطه فضایی که در نگارخانه داریم و در روزهای کرونا که تعطیلی‌های اجباری وجود دارد، درصدد آن برآمدیم که با گروه‌های مختلف برای بسته‌بندی بسته‌های حمایتی برای امور خیریه همکاری داشته باشیم.

محمود صناعی می‌افزاید: یکی از این کمک‌ها به شب یلدا ختم می‌شود که پوستری را برای جمع‌آوری نذورات مردم برای تأمین مواد غذایی شب یلدای خانواده‌های نیازمندان طراحی شد تا غذای نذری پخته و توزیع شود.

یلدای کارتن‌خواب‌ها

وی توضیح می‌دهد: خوشبختانه با مرتبط شدن با گروه‌های خودجوش بیش از یک سال است هر هفته برای کارتن‌خواب‌های مشهد غذای نذری توزیع می‌شود و با همکاری همین گروه نیز ۱۰۰ بسته برای خانواده‌های نیازمند شهرمان در شب یلدا شامل ماکارونی، سویا، رب، برنج و چهار مدل میوه که هر کدام یک کیلو است، توزیع خواهیم داشت.صناعی خاطرنشان می‌سازد: متأسفانه در روزهای کرونا اقتصاد ضعیف شده و توان خرید پایین آمده است و چون بالا بودن روحیه در این شرایط قرنطینه مهم است بنابراین تصمیم گرفتیم که این کار را انجام بدهیم. متأسفانه بالا رفتن نرخ اقلام سبب شد در زمانی که پیشنهاد گذاشتن یک کیسه برنج را مطرح کردم، همه گفتن برنج گران‌ است و نمی‌توانیم. گفتم ما که حمایت مردم را پشت سرمان داریم اگر بگوییم نمی‌توانیم پس وای به حال خانواده‌های نیازمند که چگونه از عهده این خرید برآیند. وی تأکید می‌کند: نیت کردیم و به لطف مردم این نیت به عمل تبدیل خواهد شد و همچنان نیز هر هفته برای کارتن‌خواب‌ها برنامه تهیه غذا را داریم. همچنین در شب یلدا ۳۰۰ وعده غذا به همراه یک عدد موز برای کارتن‌خواب‌های شهرمان تدارک دیده شده است.

می‌دانم مهربانی در هر شرایطی می‌تواند ادامه داشته باشد. برای پیوستن به پویش یلدای مهربانی هنوز هم فرصت باقی است. می‌توان هر چند اندک، در این طولانی‌ترین شب و سردترین فصل سال در گرمای همدلی شریک شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.