استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قدس آنلاین: در ماجرای فتنه ۸۸ برخی افراد می دانستند که بنیان اصلی جامعه باید حول محور ولایت برقرار باشد. اما انکار کردند و این موضوع باعث افول جامعه و جنایت هایی شد که در سال ۸۸ رخ داد.

حماسه ۹دی خاموش کننده آتشی بود که انکارکنندگان نعمت روشن کردند

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مافی نژاد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با توجه به همزمانی ۹دی امسال با ایام فاطمیه عنوان کرد: ماجرایی که برای حضرت حضرت فاطمه زهرا(س) پیش آمد و منجر به شهادت این بانوی بزرگ شد، از منظر ولایت پذیری می تواند بهترین نمونه و الگو برای آشوب های سال ۸۸ باشد که در ۹دی همان سال به پایان رسید.

وی ادامه داد: بی بی دوعالم در خطبه ای اشاره به افول و سقوط جامعه می کنند و یکی از مهمترین عوامل این سقوط را جریان نفاق معرفی می نمایند. یکی از دلایل مهم پدید آمدن نفاق را نیز کفران نعمت می دانند.

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه ۸۳ سوره مبارکه نحل که می فرماید: " یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها وَ أَکْثَرُهُمُ الْکافِرُونَ" بدین معنی که: "آنها نعمت خداوند را می‌شناسند، سپس آن را انکار می‌کنند وبیشتر آنان کافر و ناسپاسند" به نقل از پدران بزرگوار خود می فرمایند: قبل از این آیه، آیه شریفه ۵۵ سوره مبارکه مائده نازل شده بود. در آن خداوند به مسلمانان دستور اکید به تبعیت از فرامین خدا و رسول او و امیرالمومنین(ع) داده بود.

وی ادامه داد: عده ای که از این موضوع ناراحت بودند و توان حذف آیه و وحی الهی را نداشتند به خدمت پیامبر گرامی اسلام رفتند و گفتند که اطاعت از خدا و شما را می توانیم بپذیریم اما اطاعت از علی ابن ابی طالب(ع) را نه. پس از این صحبت ها بود که این آیه " یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها وَ أَکْثَرُهُمُ الْکافِرُونَ" نازل شد.

حجت الاسلام مافی نژاد خاطرنشان کرد: درواقع این آیه از افرادی سخن می گوید که نعمت خدا و ولایت را شناختند و فهمیدند که جامعه اسلامی به واسطه حفظ ولایت، استوار می شود اما بازهم آن را انکار کردند.  به همین دلیل حضرت فاطمه کبری(س) می فرمایند که انکار نعمت به نفاق می انجامد.

وی با بیان این جمله که گذر زمان تکرار تاریخ است، ابراز داشت: در ماجرای فتنه ۸۸ برخی افراد می دانستند که بنیان اصلی جامعه باید حول محور ولایت برقرار باشد. اما انکار کردند و تاکیدات ولایت را ناشنیده گرفتند و این موضوع باعث افول جامعه و جنایت هایی شد که در فتنه ۸۸ رخ داد.

این کارشناس امور دینی تصریح کرد: خداراشکر بصیرت عده ای در ۹دی ماه ۸۸ دوباره جامعه را به آرامش رساند. در عصر امیرالمومنین(ع) هم افرادی بودند که اهل بصیرت بوده و باعث نگه داشته شدن اصل ولایت و اصل مذهب شدند. افرادی بودند که اهل بصیرت بودند. هم مولایشان را شناختند و هم پذیرفتند و هم از او اطاعت کردند.

وی اضافه کرد: حتی اگر دستورات ولی شان خلاف سلیقه خود بود بازهم از دستورات او سرپیچی نکردند. حتی در زمان هتک حرمت به خانه بی بی دو عالم که با دستور صبر از حضرت علی(ع) روبرو شدند مطابق همان عمل نموده و باعث شد که مذهب و اسلام راستین دوام پیدا کند.

حجت الاسلام مافی نژاد بااشاره به این موضوع که در جامعه امروزی هم وظیفه ماست که پیرو خط ولی فقیه باشیم، تاکید کرد: قطعا این ولایت حاکم در جامعه ما با آن ولایت صدر اسلام و ولایت علوی فاصله زیادی دارد. اما با قاطعیت می توان گفت که ولایت امروزی ما ادامه خط ولایت مولا علی(ع) است.

وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند که من از خط مولایم امیرالمومنین(ع) پیروی می کنم. پس وظیفه ماست که مانیز در عصرغیبت از دستورات ایشان پیروی کنیم. حتی اگر خلاف سلیقه ما باشد.

وی یادآور شد: ۹دی به ما ثابت کرد با توجه به هجمه ها و انکارنعمت ها، عده ای با بصیرت و ولایت مدار توانستند جریان نفاق را خنثی کنند. پس از آن نیز خداوند متعال هدیه زیبایی به آنها داد. هدیه چیزی نبود جز تثبیت بصیرت در امتداد خط ولایت فقیه.

این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که راههای افزایش بصیرت چیست گفت: امیرالمومنین علی(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به امام حسن مجتبی(ع) به این مضمون می فرمایند: پسرم نیازی نیست راه گذشتگان را طی کنی، اما زندگی آنها را مطالعه و تحقیق کن.

وی اضافه کرد: برای ازدیاد بصیرت خوب است که تاریخ را بخوانیم و بدانیم و سرگذشت منافقان را مطالعه کنیم. سرگذشت افرادی که یار و همراه ولایت بودند را متوجه شویم. وقتی بارعلمی ما بالا رود مطمئنا بصیرت ما نیز افزایش پیدا می کند.

وی متذکر شد: راه دوم افزایش بصیرت تمرین کردن است. نباید تنها شعار داد. باعلی بودن بهتر از یاعلی گفتن است. اینکه بگوییم ولایت فقیه را قبول داریم کافی نیست. باید به دستورات ولایت نیز عمل کنیم.

وی اظهار داشت: اگر مسئولین و مدیرانی که در تمام ارکان حاکمیت مشغول به فعالیت هستند، همه منویات ولایت فقیه را قبول می کردند امروز این همه مشکل گریبان جامعه اسلامی را نمی گرفت. نباید برخی از مسئولان به زبان ادعای ولایت مداری نمایند اما در عمل خلاف توصیه ها و فرامین ولایت عمل نمایند. این موضوع پدید آورنده مشکلات بسیاری برای جامعه بوده و هست.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.