سخنگوی دولت از نامه حسن روحانی به مجلس برای تامین کسری بودجه در مسیر اصلاح این لایحه از طریق فروش اوراق و صرفه جویی خبرداد و گفت خبری از اصلاحیه و لایحه جدید نیست.

طرح دولت برای تامین کسری بودجه با فروش اوراق و صرفه جویی/ از لایحه اصلاحیه بودجه خبری نیست

قدس آنلاین: علی ربیعی درباره نتیجه جلسات مشورتی دولت و مجلس و صحت و سقم گمانه اینکه قرار است دولت  لایحه اصلاحیه برای رفع ایرادات بودجه ۱۴۰۰ ارائه دهد، با اشاره به مسائل مزرح شده در جلسه دولت و مجلس و همچنین توافقات و بررسی‌های انجام گرفتهخ حول این لایحه در نشست دیشب سران قوا، اظهار داشت: هنوز در مرود برخی درآمدها و مصارف بودجه اختلاف‌هایی وجود دارد و ما معتقدیم باید در ادامه جلسات دیدگاه‌هایمان را نزدیک کنیم.  

وی افزود: یکی از موضوعات مهم که باید در ابتدای کار مورد توجه قرار گیرد شیوه تامین کسری هایی است که پس از دستور رهبری برای پرداخت سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه در صورت فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت و عدم برداشت از صندوق مذکور برای مصارف تبصره چهار و همچنین بازپرداخت بدهی به صندوق توسعه که ۵۰۰ میلیون یورو است، ما ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی بودجه داریم.

سخنگوی دولت گفت: امروز صبح برای اصلاح این ناترازی، ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت و رئیس جمهور نامه‌ای به مجلس ارسال کرد که برای حل این ناترازی ۵۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیزاز طریق صرفه جویی تامین شود. بدین ترتیب   سقف بودجه ۱۳هزار میلیارد تومان اضافه می‌شود

لایحه جدیدی در کار نیست

ربیعی با تاکید بر اینکه لایحه جدیدی در کار نیست، اظهار داشت: از نگاه ما تعامل با کمیسیئون تلفیق یکی از بهترین شیوه ها برای حل اختلافات و نزدیک کردن دیدگاه‌هاست و  وزیر نفت اقتصاد و رئیس برنامه و بودجه مهمترین وزرا هستند که باید تعامل کنند.

وی افزود: تغییر بودجه تا جایی که شاکله آن به هم نخورد ممکن است و دولت به سازمان برنامه و بودجه این اجازه را داده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دسته‌ای از پیشنهادات هم در مجلس برای تامین مالی مطرح شده که مورد بحث قرار گرفت ولی به نظر می‌رسد این طرح ها نیازمند مطالعه بیشتر و دیدن همه ابعاد اقتصادی است و شاید قابل اجرا نباشد.

حق ماست که ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم

وی در واکنش به انقاد ها از افزایش اتکای بودجه به نفت هم گفت:  ما به نظرات همه احترام قائلیم و ارائه پاسخ و مفاهمه را برای همگان لازم می دانیم. دولت همواره به دنبال تعامل و همفکری با سایر ارکان و قوای کشور است. اما به نظر می رسد که منقدان و مخالفان تلاش می کنند، نقاط قوت دولت در بودجه را به عنوان نقطه ضعف ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه و دقیق تدوین شده است، گفت: واقعیت امروز و تصویری قابل دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش بینی میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰مطرح می شود وجود دارد ضمن اینکه حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در اوپک دارد، حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و اولین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم. 

ربیعی گفت: نباید دچار اشتباه شویم، بودجه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست و آنچه که از طریق فروش بیشتر نفت به دست بیاید، صرف بنیه دفاعی و عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد. 

زمین سوخته توسط دولت را نشان بدهند

 وی در واکنش به سوال که  برخی معتقدند لایحه بودجه ۱۴۰۰ تحویل زمین سوخته به دولت بعد است گفت: کلیت مجلس این دیدگاه را ندارد که دولت بخواهد با بودجه زمین سوخته را تحویل دولت بدهد. این اتهامی ناجوانمردانه است و نه اخلاقی نه اسلامی است. ای کاش با مصداق بگویند دولت در کجا زمین سوخته ایجاد کرده است.

وی افزود: دولت وفادار به مردم است،  در سه سال گذشته دولت با تمام مشکلات و سختی ها ایستاد. سختی ها در برخی دهک ها زیاد بود و به این مساله واقفیم. طرح های اجرایی دولت برای توسعه زیرساختهای بخش کشاورزی و حمایت از تولید از طریق ممنوعیت واردات از اقدامات مهم دولت و نشانه اهتمام به مردم بوده است. 

مین‌گذاری دوتت ترامپ در مسیر بازگشت به برجام

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره در مورد اتهام مقام های آمریکایی در مورد مسئول شناختن ایران در برابر هر اقدامی در منطقه و عراق علیه نیروهای آمریکایی هم با تاکید بر اینکه ما با هرگونه ماجراجویی درعراق مخالفیم و احترام به حاکمیت عراق همواره در دستور کار ما بوده، گفت: ما در برابر توهم‌های مقامات آمریکایی که مصرف داخلی دارد و برای منحرف کردن افکار عمومی در مورد شکست دولت آمریکادر مدیریت کرونا و سقوط اقتصادی بوده مسئول نیستیم.

ربیعی افزود: کسانی که سالها ردای مخالفت با برجام را به تن کردند، امروز هم از احیای برجام هراس دارند و می‌کوشند مسیر برگشت دولت بعدی آمریکا به برجام را مین گذاری کنند. این تفسیر می تواند برای ترور های اخیر مثل فخری زاده باشد.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌های مستقر در عراق و رهبرانشان به خوبی واقفند که در عراق گروه های زیادی هستند که مطالبات خودشان را دارند و اقدامات خودشان را انجام می‌دهند و کارهای آنها ربطی به ما ندارد ولی ما هم حساسیت خودمان را نسبت به کسانی که می‌خواهند منطقه دچار تنش باشد داریم.

دنیا بدون قتال سردار سلیمانی جای بهتری می‌شود

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست  با بیان اینکه ما از اینکه قاتل سردار سلیمانی به زودی از صحنه سیاست آمریکا کنار می‌رود خوشحالیم تصریح کرد: معتقدیم دنیا بدون قاتل سردار سلیمانی جای امن‌تری است.

ربیعی در ادامه با یادآوری اینکه شنبه آینده اولین سالگرد ترور غیرانسانی و وحشیانه و شهادت قهرمانانه سردار سلیمانی است، گفت: درد فقدان این مرد آسمانی هنوز مانند لحظه نخست شنیدن این خبر هولناک، آزار دهنده و طاقت فرساست. قاتلان سلیمانی، نه تنها قهرمان ملت ما را از ما نگرفتند بلکه او را به قهرمان ابدی ایران و همه ملت های آزاده جهان تبدیل کردند. سلیمانی امروز نماد تزلزل ناپذیری در ایمان، حریت در اعتقاد، شجاعت در میدان، اعتدال و انصاف در سیاست و ثبات قدم در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و نامش تا همیشه در این عرصه ها خواهد درخشید.

وی اضافه کرد: قاتلان سردار سلیمانی به بهانه ضربه زدن به سیاست ایران در دفاع از صلح عادلانه در سراسر منطقه دست به این جنایت زدند اما با گذشت همین یکسال کوتاه هم باید فهمیده باشند که نه تنها محروم کردن ملت های مظلوم منطقه از شهامت و درایت سلیمانی در نبرد با داعش و دیگر اشکال تروریسم، تاثیری بر اراده ملت های ما در این مسیر طولانی نداشته بلکه ثابت کرد که با وجود چنین اشرار بی رحم و سنگدلی، تداوم راه مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی و اشغال گری اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد :البته ما از اینکه قاتل سلیمانی بزودی از صحنه سیاست آمریکا کنار خواهد رفت خوشحالیم و اطمینان داریم که دنیا بدون قاتل سلیمانی، جای امن تری برای همه ملت های جهان است. یکبار دیگر شهادت این سردار بزرگ را به همه خانواده آن عزیز بزرگوار، مقام معظم رهبری و مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.

هیچ شهر قرمزی نداریم

سخنگوی دولت در ادامه به وضعیت کرونا در کشور پرداخت و با بیان اینکه در مورد بحث کرونا خوشبختانه امروز هیچ شهر قرمزی نداریم، افزود: با این وجود در حال حاضر ۱۰۸ شهر نارنجی و ۱۴۰ شهر در وضعیت زرد داریم. تاکنون ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران مشاهده نشده ولی وزارت بهداشت و درمان با هماهنگی سایر دستگاهها به ویژه وزارت راه و شهرسازی مراقبت لازم را برای پیشگیری را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: ابتلا ها به یک چهارم و در تعداد مرگ و میر در هر هفته به یک سوم کاهش یافته است. و ۷۵۰۰ مورد مرگ و میر کم شده است. البته این وضعیت کاملا شکننده است.  ما کماکان نیازمند رعایت پروتکل ها بهداشتی هستیم. مقداری تعلل و کوتاه آمدن ها ما را دوباره به وضعیت نگران کننده ای پیش خواهد برد.

نگاه دولت در اجرای مصوبه هسته‌ای مجلس

ربیعی با اشاره به مصوبات هیئت دولت در هفته گذشته یکی از مهمترین این مصوبات را  آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران عنوان کرد که در ۱۱ ماده تدوین شده و اظهار داشت: با توجه به عنوان قانون که برای رفع تحریم ها است و نظر نمایندگان محترم نیز معطوف به رفع تحریم ها بوده است، دولت هم در اجرای این قانون، حساسیت های زمانی، منافع ملی ایران و چگونگی و اجرای اثربخش برای رفع تحریم را با نگاهی به آینده کشور را مدنظر قرار داد.

 نظامی شدن خلیج فارس را به سود هیچ کشوری نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره امکان ایجاد پایگاه نظامی مشترک میان ایران با روسیه و یا چین در منطقه خلیج فارس هم با یادآوری اینکه مناسبات ما با روسیه و چین در اوج خود پیش می‌رود و ما محدودیتی برای توسعه آن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی نداریم، تاکید کرد:  ما در طرح صلح هرمز اعلام کردیم امنیت در خلیج فارس باید توسط کشورهای ساحلی انجام شود تا صلح و امنیت درازمدت و پایدار حاصل شود.

وی افزود: ما نظامی شدن منطقه خلیج فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی‌دانیم و امیدواریم  آمریکا هم با کنار گذاشتن سیاست مداخله و تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه، دست از ماجراجویی‌های فرا مرزی خود بردارد.

دستیار رئیس جمهور با تاکید بر اینکه: ایران و روسیه در حوزه های مختلفی از جمله امور دفاعی همکاری های خوبی دارند و  این همکاری ها علاوه بر سطح دوجانبه در سطوح منطقه‌ای نیز در جریان است که نمونه آن در سوریه بود، گفت: مواضع همسوی دو کشور در خصوص مبارزه با ترویسم و افراط گرائی زمینه مشترکی را برای همکاری‌های منطقه‌ای فراهم کرده است.

هر دوز واکسن کرونا شناسنامه خواهد داشت

ربیعی درباره اینکه دولت چه تدابری برای توزیععادلانه واکسن کرونا و جلوگیری از شکل گیری سلطانهای واکسن دارد نیز با اشاره به اینکه مسئولیت اولویت بندی و توزیع واکسن با وزارت بهداشت است و حتی بخش خصوصی هم که واکسن وارد کند تحت نظارت و کنترل وزارت بهداشت توزیع می شود، گفت: به نحوی اقدام خواهد شد که هر دوز واکسن شناسنامه دار خواهد بود.

وی افزود: قرارگاه عملیاتی هم با استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و دهداری ها همکاری خواهند داشت چون واکسیناسیون تا دل روستاها باید انجام شود لذا برنامه همه جانبه‌ای داریم که نیروی انتظامی و وزارت کشور و وزارت بهداشت همه باید در خدمت واکسیناسیون باشند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با انتقاد تعابیری مثل سلطان واکسن و امثالهم که این روزها بکار برده می شود، اظهار داشت: ما خورمان را گرفتار قطب سازی های خرید واکسن یا تولید آن که چند وقتی است به راه افتاده نمی‌کنیم.  بعضی می گویند چه نیازی به خرید داریمو بعضی می‌گویند چرا تولید کنیم؟، اولین اشکال اینست که هر دو طرف مسائل را نادارست مطرح می کنند. ما از هر فرصتی برای خرید واکسن استفاده می کنیم. مگر نا در جنگ تحمیلی ایستادیم تا خودمان سلاح تولید کنیم و بعد بجنگیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خوشحالم اعلام کنم ما در هر دو عرصه گام های موثری را برداشته‌ایم.

خرید ۴۲ میلیون دوز واکسن در برنامه دولت

وی تاکید کرد: واکسن کرونا آزمون کارامدیو عدالت برای دولت خواهد  بود. از کانال هایم مختلف خرید واکسن را دنبال کرده‌ام از جمله مسیر کواکس  که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریداری، همچنین  شده ۵ و نیم میلیون دوز هم در قالب تولید مشترک با یک شرکت خارجی قرار دادبسته شده و ۲۰ میلون دوز دیگر هم خرید از  شرکت دیگری دنبال شده که اگر لازم باشد وزیر بهداشت جزئیات بیشتری را اعلام خواهند کرد و در مجموع و ما برای درصد قابل توجهی از جامعه در این مرحله دنبال تهییه واکسن بوده ایم.

ربیعی گفت: گام اول ورود واکسن با اولویت سنی خواهد بود بر اساس سالمندی، بیماران در معرض آسیب و کادر پزشکی که در خط مقدم هستند. معاون اول هم چندی پیش اعلام کرد که هیچ مقام دولتی و خانواده انها خارج از اولویت بندی وزارت بهداشت حق استفاده از واکسن نخواهند داشت. باید به نحوی عمل کنیم که به اعتماد ملی خدشه ای وارد نشود.

لیست سیاه FATF به تاثیرگذاری تحریم های آمریکا کمک کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رسانه‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است، این اتفاق را یک پرونده جنایی مربوط به یکی از کارمندان وزارت خارجه روسیه عنوان کرد و گفت: پول ذکر شده هم عواید سفارت روسیه در ایران بایت خدمات کنسولی بوده و نه پولربطی به جمهوری اسلامی ایراندارد نه متهم و پرونده در دستگاه قضایی روسیه در جریان است.

وی همچنین درمورد نقش پیوستن به FATF در تسهیل مبادلات تجاری کشورو جلوگیری از تخلفات و مفاسد با اشاره به اینکه من بارها گفته‌ام این موضوع مستقیم و غیر مستقیم در تمام مبادلات مالی و تجاری ما می‌تواند تاثیر داشته باشد به انتقادها از اظهارات وی در مورد مشکلات خرید واکسن و ارتباط ان با FATF مطرح شده بود پرداخت و گفت: من در مورد واکسن گفتم تحریم بر مبادلات تجاری ما اثر دارد و متوجه نشدم چرا چنین هجمه ای شکالگرفت.

ربیعی با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، ادامه داد: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است.اما او در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانکهای جهان بر می گردد. این ها که دائمادروغ می گویند و نمی خواهم به انها استناد کنم اما بطور واضح از FATF بهانه ای برای اهداف غیرانسانی خود می سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: لذا من به طور مشخص به بهانه ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می‌شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می شود.من مشخصا لفظ «بهانه»را به کار برده و گفته بودم در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه مرجع «بهانه» مشخص است که کیست، گفت: اگر منتقدین محترم سخن من، کمترین تردیدی در توسل امریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می توانند به بیانات مامورین و بازیگران امریکایی تحریمها، مراجعه کنند و ببینند که امریکایی ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم ها کم می آورند به حربه FATF متوسل می شوند.

ربیعی تصریح کرد: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می گیرند و ان شاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.

اختلال جی‌پی‌اس ربطی به حادثه برای کوهنوردان ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بروز اختلال در جی‌پی‌اس کشور و امکان ارتباط ان با حادثه برای کوهنوردان که منجر به فوت برخی از انها شد هم با اشاره به اینکه موضوع فوق در دولت نیز بحث و بررسی شده، اظهار داشت: شخصاً با رییس فدراسیون کوهنوردی درباره احتمال تأثیر اختلال در عملکرد سیستم جی‌پی‌اس و ارتباط آن با راه‌گم‌کردن کوهنوردان صحبت کردم که تأکید شد هیچ چیزی در این زمینه اثبات نشده است. من حتی این موضوع را از وزیر ارتباطات نیز پیگیری کردم که آنجا هم تاکید شد این میان این دو موضوع ارتباطی وجود نداشته است.

وی افزود:  به هرحال اصل موضوع اختلال جی‌پی‌اس صحت دارد اما روز جمعه اختلالی نبوده است.درباره موضوع اختلال جی‌پی‌اس البته رییس‌ جمهوری از مدت‌ها قبل دستور داده بود که در شورای‌عالی امنیت ملی به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.

ربیعی با یادآوری زاینکه از اواسط هفته گذشته از سوی هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی هشدارها در مورد احتمال ریزش بهمن اعلام شده بودف گفت: ساعت ۱۱ صبح روز جمعه بادی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در دمای منفی ۳۰ درجه آمده که هم دما را به منفی ۷۰ رسانده و هم باعث شده باد شدید برخی افراد را جابجا کند. اولین تماسهای مردمی به هلال احمر ساعت ۱۳ واصل شده است. بنابراین شرایط بد جوی عامل این حادثه بوده است.

وی اضافه رد: رییس جمهور در خصوص این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.