تامین ذخایر خونی در استان خراسان رضوی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون روزهای پرتلاطم و گاهی سخت و بحرانی را به خاطر کاهش مراجعه داوطلبان به پایگاههای اهدای خون سپری کرده است.

روزهای سخت تامین خون در خراسان رضوی همگام با شیوع کرونا

به گزارش قدس آنلاین، مسوولان انتقال خون خراسان رضوی می‌گویند میزان ذخایر خونی و اهدای خون توسط داوطلبان در شرایط شیوع کرونا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است.
آنان معتقدند ترس از ابتلای به کرونا، مراجعه اهداکنندگان به پایگاههای انتقال خون را کاهش داده و در این میان سرمای هوا نیز بر این شرایط تاثیرگذار بوده است.  
این در حالی است که طی این مدت متولیان تامین خون خراسان رضوی ضمن استمداد از مردم برای کمک به بیماران نیازمند خون با صدور اطلاعیه های مختلف تاکید کرده اند که کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی شود و از سوی دیگر دریافت خون از داوطلبان با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی انجام می‌شود.
در روزهای اخیر انتقال خون خراسان رضوی با اعلام هشدار مبنی بر کاهش قابل ملاحظه ذخایر خونی در استان از تمامی گروههای خونی برای دریافت خون دعوت کرده است.
برپایی پویش های مختلف با موضوع فرهنگ سازی اهدای خون و دعوت از کارکنان دستگاههای اجرایی برای اهدای خون گروهی از جمله اقدامات انتقال خون استان برای تامین خون مورد نیاز بیماران در شرایط کرونایی بوده است.
این در حالی است که بحران منابع مالی و کمبود نیروی انسانی در انتقال خون خراسان رضوی که سومین تولید کننده خون در کشور به شمار می رود، به گفته متولیان این نهاد اکنون به اوج خود رسیده به طوریکه تامین هزینه کیک و آب میوه برای پذیرایی از اهداکنندگان خون مقدور نیست.

کاهش‌ مراجعه داوطلبان به دلیل ترس از کرونا 

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: هرسال تامین خون در زمستان یکی از دغدغه های این سازمان بوده است که امسال، شیوع کرونا بر این چالش افزوده است.
دکتر مجید عبداللهی با اشاره به کاهش ذخایر خونی به دلیل برودت هوا و شیوع کرونا افزود: در حال حاضر ذخایر خونی موجود سیر نزولی یافته است که با ادامه این روند در روزهای آتی پاسخگویی به بیماران نیازمند خون و مراکز درمانی با مشکل مواجه خواهد شد.  
وی با اشاره به فراگیری بیماری کووید ۱۹ ادامه داد: در حال حاضر کاهش ۱۲ درصدی تعداد مراجعه کنندگان و همچنین کاهش ۱۱ درصدی اهداکنندگان خون را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خراسان رضوی شاهد هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: این نهاد تامین خون ۶۱ بیمارستان و درمانگاه را بر عهده  دارد و از مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) درخواست می شود با حضور در پایگاههای اهدای خون به یاری بیماران نیازمند به خون بشتابند.
وی با اشاره به ضرورت اهدای خون در شرایط کرونایی و کاهش مراجعه مردم به پایگاهها به دلیل سرما افزود: دستورالعمل های پیشگیری از ویروس کرونا در پایگاه های انتقال خون رعایت می شود و هیچ گونه نگرانی بابت سرایت ویروس کرونا برای اهداکنندگان وجود ندارد.
عبداللهی ادامه داد: پایگاههای اهدای خون استان هر روز از ساعت هفت و ۴۵ دقیقه تا ۱۳ آماده پذیرش داوطلبان هستند.
وی گفت: خراسان رضوی شرایط خاصی دارد به طوریکه علاوه‌ بر تامین خون مورد نیاز ۶ دانشکده و دانشگاه علوم‌ پزشکی مستقر در این استان برای استان های همجوار نیز فرآورده های خونی تولید می کند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی افزود: برپایی پویش های مختلف با هدف ترغیب و فرهنگ سازی اهدای خون و همچنین استمداد از گروهها و دستگاههای اجرایی برای مشارکت در این امر نقش مهمی در تامین ذخایر خونی داشته است.
وی با اشاره به تازه ترین پویش اهدای خون برای جلوگیری از کاهش ذخایر خونی و فرآورده های آن در خراسان رضوی ادامه داد: در قالب  پویش "اهدای خون از یلدا تا نوروز"،  اولین مرحله آن از شب یلدا آغاز  شد و انتظار داریم مردم برای تامین ذخایر خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی، با حضور در مراکز اهدای خون به کمک ما بشتابند.

محدودیتهای شدید مالی  

عبداللهی گفت: در حالی که مصرف خون در بیمارستانها در حال افزایش است، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی یکی از چالشهای گریبانگیر این نهاد می‌باشد.
وی افزود: با افزایش مصرف خون پاسخگوی بیماران نخواهیم بود و در انتقال خون با بحران مواجه خواهیم شد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی ادامه داد: انتقال خون خراسان رضوی طی سال گذشته ۱۴۳ هزار و ۵۵۰  کیسه خون و فراورده خونی را با داشتن ۲۵۲ نیروی انسانی تولید کرده است.
وی گفت: این در حالی است که طی ۹ ماه سال جاری با ۲۴۶ نیروی انسانی ۹۹ هزار و  ۶۸۶ کیسه خون  در خراسان رضوی تولید شده است.
عبداللهی افزود: در حالی که این اداره کل باید به دنبال برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی باشد و در توسعه یافته های علمی تلاش کند، جای تاسف دارد که درگیر مشکلات پیش پا افتاده ای از قبیل تهیه کیک و آبمیوه برای اهداکنندگان خون باشد.
وی ادامه داد: اکنون به دلیل محدودیت شدید مالی در تهیه اقلام مصرفی دچار مشکل هستیم و دیگر حتی کیک و آبمیوه هم نمی‌توانیم به اهداکنندگان خون‌ بدهیم.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: کمک های اندک مردم هم نتوانسته است گرهی از مشکلات این مرکز حیاتی باز کند.

برپایی ۶ پویش اهدای خون

کارشناس حوزه روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی نیز گفت: طی سالهای اخیر ۶ پویش ویژه اهدای خون برای فرهنگ سازی و مشارکت مردم در امر کمک به بیماران نیازمند خون از سوی این نهاد راه اندازی شده است.
مهدی قدیمی افزود: پویش اهدای خون از یلدا تا نوروز که سومین سال برپایی آن را در خراسان رَضوی شاهد هستیم، در سال جاری با توجه به بحران کرونا اهمیت خاصی داشته و از شب یلدا آغاز شده که تا نوروز ادامه دارد.
وی ادامه داد: این پویش ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و ترغیب مردم به اهدای خون داشته است وگرنه با توجه به بحران کرونا تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی میسر نبود.

این کارشناس سایر عناوین پویش های ویژه اهدای خون در خراسان رضوی را شامل "اهدای کریمانه و کرامت رضوی" ویژه ماه مبار رمضان، "نذر خون علوی" ویژه عید قربان تا غدیر، پویش "اهدای خون رضوی" از سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع)،  پویش "اهدای خون و کتابخوان" به مناسبت هفته کتاب عنوان کرد.
خراسان رضوی پس از استانهای تهران و فارس رتبه سوم کشور را از نظر حجم تولید خون دارد.
اداره ‌کل انتقال خون خراسان رضوی نیاز ۶۱ بیمارستان فعال در این استان را به خون و انواع فرآورده های خونی تامین می‌کند.
۱۲ پایگاه اهدای خون در استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی فعالیت دارند که ۶ پایگاه از این تعداد در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مستقر است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.