یکی از ژانرهای مهم سینمای ایران، سینمای دفاع مقدس است که متاسفانه در سال‌های اخیر کمتر به تولید آثاری در این زمینه توجه شده است.

سینما خودش را از فرهنگ مقاومت محروم کرده است

حال سوال اینجاست که چرا در کشور ما، سرزمینی که آرامش و آسایش مردم آن مدیون خون جوانان دوران دفاع مقدس و رشادت های سرداران به نامی چون کاوه، سردار شوشتری،سردار سلیمانی و...است، پرده‌های سینمای نمایشی از دلاوری‌های آنان خالی است؟ علت چیست و پاسخ این سوال را باید در کجا یافت؟ این ها سئوالاتی است که در گفتگو با تنی چند از هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون جویا شده ایم که میخوانید:

امیر حسین شریفی - تهیه کننده/ مسئولین ما سطحی نگر شده اند

شاید چون مسئولین ما نگاه خوبی به این نوع از سینما و سریال سازی ندارند.هیچکدام از این افراد تمایلی به ساخت و نمایش اینگونه آثار ندارند.متاسفانه مدیران سینمایی ما متاسفانه سطحی نگر هستند و فقط خواستشان این است که مردم را با برخی فیلمها و سریالهای سخیف و بی ریشه سرگرم کنند. 
وی ادامه داد: البته نباید گفت تلویزیون و سینمای ما تا کنون برای این افراد کاری نکرده است ولی شاید با توجه به پتانسیل و موضوعات زیادی که در ۸سال دفاع مقدس ما وجود داشته و دارد حق مطلب ادا نشده و به اصطلاح می شود گفت هنوز می توانیم بگوییم کم کار شده است. 
امیر حسین شریفی ادامه داد: متأسفانه مشکل این است که مدیریت و مهندسی فرهنگی ما معیوب است .نمی‌دانند از سینمای دفاع مقدس چه می‌خواهند و همه چیز را لزوما در گیشه و فروش می‌بینند.
وی ادامه داد: درست است که رشادت های بزرگمردان تاریخ دفاع مقدس ما در هر صورتی از پیشانی  تاریخ پاک نمی شود با اینهمه اما این وظیفه ما است که با ساخت آثار مختلف نگذاریم خاطره این افراد در میان نسل جوان ما غریب‌واقع شود چون این قضیه می تواند به ضرر نسل جدید تمام شود.
این تهیه کننده افزود: نمونه این سرداران شهید که نسل جوان ما باید بیش از این ها که گفته شده از او بداند سردار سلیمانی است . تلویزیون ما در این یک سال گذشته می توانست کلی فیلم مستند و داستانی درباره ایشان بسازد ولی متاسفانه عملا هیچ اتفاقی دراین خصوص نیفتاده است.
امیر حسین شریفی در پاسخ به این سئوال که اگر قرار باشد درباره سردار سلیمانی فیلم یا سریالی بسازید به چه زاویه ای از زندگی این سردار شهید می پرداختید گفت: من از اخلاقیات ایشان زیاد شنیده ام .خیلی دوست دارم از اخلاقیات او بگویم و این بعد از شخصیت ایشان را به تصویر بکشم .خیلی دوست دارم صداقت و وفاداری این مرد بزرگ را بیش از پیش به مردم نشان بدهم.

مجتبی فراورده- تهیه کننده و کارگردان / امیدوارم کسی حالا حالا ها برای حاج قاسم فیلم یا سریالی نسازد

ممکن است در عدم پرداخت به فعالیت ها و رشادت های سرداران شهید و مدافعات حرم سینما و تلویزیون تا حدی مقصر جلو کند ولی واقعیت امر این است این دو مدیوم هم تابع یک بخش بزرگ تر تحت عنوان فرهنگ هستند.و این فرهنگ ما است که متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجه است.
این تهیه کننده ادامه داد: فضای فرهنگی ما خموده و راکد است پس بدیهی است که با این وضعیت تولیدات فرهنگی در این جامعه در خصوص موضوعی مثل سینمای دفاع مقدس که باید  جهت گیری پیدا کند تولید نمی شود.و همین هم دلیل اصلی کمرنگ بودن تولیدات دفاع مقدسی است.
فراورده نیز درپاسخ به این سئوال که در صورتی که بخواهید فیلمی با موضوع سردار سلیمانی بسازید به کدام یک از بخش های رشادتهای ایشان می پردازرید افزود: من امیدوارم تا مدتهای زیادی هیچ فیلمساز و تهیه کننده ای به سمت ساخت سریال یا فیلمی از حاج قاسم سلیمانی نرود.آنهم به این دلیل که این کار هم ممکن است مثل برخی از کارهای دیگری که خیلی با عجله توسط مدیران کار نابلد که یکسری آدم کارنابلدتر از خودشان را از روی احساس برای اینکه بخواهند بیلان کار ارائه بدهند گرد هم می آورند بشود اینکه بیایند و یک کار بی محتوا و بی کیفیتی درباره فلان شخصیت بسازند. چون ساخت این گونه آثار که سفارش پذیر نیست باید فضای کار ایجاد شود و در درون سازنده اثر متبلور شده و ارائه شود برای این من امیدوارم فعلا هیچ کس دست به ساخت سریال یا فیلمی درباره حاج قاسم نزند.چون من معتقدم هنوز خیلی از ما با اینکه یکسالی از شهادت ایشان می گذرد نتوانسته ایم به وجه جدیدی از ایشان دست پیدا کنیم.عموما فقط دلی حاج قاسم را می شناسیم.

عبدالله باکیده – کارگردان/ ساخت سریال از سرداران شهید باید برای تلویزیون به یک اصل تبدیل شود

نمی توانیم بگوییم که درهمه این سالها سینما و تلویزیون ما در زمینه ساخت آثاری از سرداران شهید دفاع مقدس بیکار بوده و کاری نکرده است.درست است کم کار بوده ولی بی کار نبوده است .در واقع در همه این سالها تلویزیون آثاری را در وصف و تعریف این شهدا داشته است سریالهایی مانند سیمرغ ، شوق پرواز و...ولی بله باید این قضیه در برنامه ریزی های مدیران مربوطه لحاظ شود و سریال سازی در این مورد اصل و پایه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما باید هر ساله تولیداتی در زمینه دفاع مقدس داشته باشیم باید کاری کنیم که این قضیه برای نسل های آینده تازه بماند و از یاد نرود.که اگر سریال یا فیلم بشود می تواند طیف های مختلفی را نسبت به دیگر هنرها در بربگیرد و مطمئنا بازتاب بهتری هم خواهد داشت.
باکیده افزود: این اصل باید از طرف تلویزیون که طیف گسترده تری دارد مهم واقع شود و با انتخاب یک خط داستانی انها را در اختیار فیلمنامه نویسان خوب قرار دهد.اگر به این گونه طرح ها اهیمت داده شود و هنرمندان مورد حمایت و توجه مسئولین ذی ربط قرار بگیرند مطمئنا همه کارگردانان و تهیه کنندگان خوب و شناخته شده صداو سیما و تلویزیون برای ساخت یک چنین آثاری پیش قدم خواهند شد.
این کارگردان نیز در پاسخ به چگونگی پرداختن به اثری با موضوع سردار سلیمانی گفت: من در فیلم مستندی که در سوریه از حاج قاسم گرفته شده بود فقط در چند سکانس سردار سلیمانی را در کنار رزمندگان سوری دیدم آنجا متوجه شدم که ایشان چقدرمحبوبیت داشتند.سردار سلیمانی یک چهره بین المللی بود و یک محبوبیت جهانی داشت.در این فیلم چهره عجیبی از ایشان را در عین صمیمیت در بین رزمندگان دیدم.من اگر قرار باشد اثری با موضوع ایشان بسازم حتما به زندگی شخصی و اخلاقیاتشان خواهم پرداخت.

هادی حاجتمند- نویسنده و کارگردان/ حوزه مقاومت یکی از بزرگترین سرمایه ها و سوژه هایی است

متاسفانه واقعیتی که باید آن را بپذیریم این است که جریان مدیریتی فرهنگی ما جریان حرفه ای نیست و چیزی به اسم استراتژی فرهنگی در ساختار فرهنگیمان معنا ندارد . آن چیزی که در این چهل سال واقعیت پیدا کرده است این است که درهر زمان مدیری که بر سر کارمی آید سلیقه خودش را اعمال می کند.
وی ادامه داد: ما استراتژی فرهنگی واحدی نداریم .هدف گذاری فرهنگی نداریم مخاطب ما برای این سینما پرورش داده نشده است در این زمینه موفق نبوده ایم بارها و بارها شنیده ام که فیلمهای جنگی نمی فروشد؟ در حالیکه هنوز پر فروش ترین فیلمهای سینما همان فیلمهای جنگی سینمای ما است نمونه اش آژانس شیشه ای، دیده بان، دوئل و...
هاجتمند افزود: متاسفانه در همه این سالها مخاطب ما درست هدایت نشده است ما ذائقه مخاطب را به سمتی برده ایم که حوصله ی دیدن و شنیدن خیلی از حرف ها را ندارد. اصلا سینما برو های ما کم شده اند. چرا باید از هشتاد میلیون جمعیت فقط سه میلیون نفر به سینما بروند؟ متاسفانه مخاطب ما به دلیل نداشتن استراتژی فرهنگی گمراه شده است.
این کارگردان اضافه کرد: ما در این زمینه اتاق فرمان نداریم ونتیجه اش هم این است که داریم  یکی یکی سرمایه های اجتماعیمان را از دست می دهیم و بعد مجبوریم فیلمهایی بسازیم که فیلمهای دفاع مقدسی یا بعضا حتی فیلم ایرانی هم نیستند .این در حالی است که حوزه دفاع مقدس و حوزه مقاومت یکی از بزرگترین سرمایه ها و سوژه هایی است که سینما می تواند از آن بهره مند شود اما من این را در نگاه کارگردانان و فیلمنامه نویسان نمی بینم . این چیزی است که سینما خودش را از این قضیه محروم کرده است.
هادی هاجتمند در پاسخ به این سئوال که اگر قرار باید فیلمی درباره سردار سلیمانی بسازد به کدام یک از زوایای زندگی و شخصیتی ایشان می پردازد گفت: مطمئنا به نگاه پدرانه ایشان به جریانهای مقاومت جهان می پردازم.به تعامل ایشان با آدمهای مختلف جهان در دنیا کسانی که در مقابل استکبار ایستاده و می جنگند.البته امیدوارم این اتفاق زمانی بیفتد که من سینما را خوب آموخته باشم تا بتوانم یک قصه خوب را تعریف کنم قطعا به دوران فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس و پدرانگی ایشان برای آزادی خواهان جهان خواهم پرداخت.

حبیب الله بهمنی- کارگردان، تهیه کننده و نویسنده/ ساخت آثار دفاع مقدس دغدغه مدیران ما نیست

معمولا تلویزیون و سینما برای تولیداتشان در یکسال یک سری اولویت بندی هایی دارند که متاسفانه همانطور که شاهد هستیم ظاهرا موضوع دفاع مقدس در اولویت بندی های این دو هنوز نتوانسته جایگاه خودش را پیدا کند. بخصوص رسانه تلویزیون که  یک نهاد دولتی است و وظیفه مستقیم تری در این ماجرا دارد حداقل باید این اولویت بندی را در تقسیم بودجه ها برای تولیداتی از این دست قائل بشود که اگر این تقسیم بندی ها درست انجام شود قاعدتا باید نتیجه اش را در طول سال شاهد باشیم که نیستیم.
وی ادامه داد:هنرمندان کماکان و مانند گذشته آمادگی و انگیزه لازم برای پرداختن به این موضعات را دارند ولی آن چیزی که این اتفاق نیفتد جهت گیری سیاست گذاریهای کلی است که در رسانه دارد اتفاق بیفتد.
بهمنی اضافه کرد: مدیران ما اینقدر که حاضر هستند برای ساخت مثلا برای سریال پایتخت های ۶ و ۷سرمایه گذاری کنند برای پرداختن به یک چنین موضوعاتی دغدغه ندارند که اگر داشتند قدمی برمی داشتند و یک حرکت جدی صورت می گرفت.
این کارگردان ادامه داد: متاسفانه این روندی که منجر به تصمیم گیری می شود دچار اخلال است حتی اگر در راس سازمان مدیران و معاونین یک چنین دغدغه ها یی را داشته باشند اما می بینید که به مکانیزم اجرایی که می رسد این دغدغه ها عملا ذوب شده و از بین می روند.
وی در توضیح ساخت احتمالی اثری با موضوع سردار سلیمانی بیان کرد: سردار سلیمانی یک چهره ملی و بین المللی است و حق بزرگی بر گردن امت اسلامی دارد که اگر بشود این حق را از این زاویه دید و  این چهره را به جهان مستضعفان معرفی کرد مطمئنا به خواست خودشان هم نزدیک تر شده ایم ایشان فدای آزادی مستضعفان از بند مستکبران شدند.و این حق ایشان است که به جهان مستضعفان بیش از پیش معرفی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.