با وجود محدودیت‌های کرونایی اعمال شده، مردم عراق با شرکت در راهپیمایی بزرگ، در گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت سنگ تمام گذاشتند.

سنگ تمام عراق برای سرداران مقاومت

مردم این همسایه غربی که از دو هفته پیش با برگزاری مراسم‌های مختلف ارادت خود را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان حشدالشعبی نشان داده بودند، روز گذشته هم با بر پا کردن تظاهراتی میلیونی ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های شهدا، انزجار خود از جنایت یانکی ها را اعلام کردند. «شهادت و حاکمیت» به عنوان شعار اصلی نخستین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید انتخاب شد تا بر ضرورت اخراج اشغالگران و بازپس‌گرفتن حاکمیت عراق تأکید شود.

تأکید بر قصاص عاملان جنایت

«فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد الشعبی عراق نخستین مقامی بود که در میدان التحریر سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه تظاهرات میلیونی پاسخ و انتقام خون فرماندهان شهید است، گفت: ما به شهدای خود وفاداریم و بر ضرورت قصاص تمام کسانی که در جنایت ترور فرماندهان پیروزی دست داشتند، تأکید داریم. رئیس سازمان حشد الشعبی افزود: تجمع ما در میدان التحریر بیانگر اراده ملی ماست. ما زیر پرچم عراق و تحت امر مرجعیت عالیقدر دینی با یکدیگر متحد هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه با عزت و حاکمیت از همه حقوق و منافع خود محافظت می‌کنیم، افزود: فتنه‌انگیزی، طائفه‌گری مذهبی و قومی‌گرایی موجب عقب رفت عراق در دهه‌های گذشته شد. مردم طرفدار حشد الشعبی، از خود این سازمان وسیع‌ترند و ما به‌واسطه شما با هرکس که فرزندان این ملت را هدف قرار می‌دهد، مقابله می‌کنیم. وی در بخش پایانی سخنانش گفت شتاب سازشکاران برای عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] نتیجه ضعف آنان است.

آغاز حقیقی برای بازپسگیری حاکمیت ملی عراقی‌ها

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق و رئیس سازمان بدر دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه باید برای اخراج اشغالگر آمریکایی از عراق تلاش کنیم، گفت: شهیدان سلیمانی و المهندس نقش اساسی در شکست داعش و تروریسم و رهایی عراق از شر آن‌ها داشتند. شهید سلیمانی شخصیتی بود که برای دفاع از بشریت، از همه مفاهیم نژادی، قومی‌گرایی و طائفه‌گری فراتر رفته بود. در مقابله با ظلم هرجا که شهید سلیمانی حضور داشت، شهید المهندس هم دیده می‌شد. هرجا که شهید المهندس حضور داشت، شهید سلیمانی هم دیده می‌شد. این شهیدان در پی کمک به همه ملت‌های مستضعف بودند.

فاضل جابر، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف پارلمانی الفتح نیز در سخنانی درباره تظاهرات سالگرد شهادت شهیدان مقاومت در میدان التحریر بغداد، گفت: این تظاهرات آغاز حقیقی برای بازپسگیری حاکمیت ملی است. وی در عین حال از دولت عراق خواست که تحقیقات مربوط به این اقدام تروریستی را اعلام و کسانی که در آن دست داشته اند را معرفی کند.

هزار سلیمانی و هزار ابومهدی خواهیم شد

در همین حال دبیرکل کتائب حزب‌الله عراق هم در بیانیه‌ای در نخستین سالروز شهادت فرماندهان مقاومت بر ضرورت حفظ سلاح مقاومت برای صیانت از سرزمین عراق تأکید کرد و گفت به یاری خداوند هزار سلیمانی و هزار ابومهدی خواهیم شد. «ابوحسین الحمیداوی» همراستا با تجمع گسترده مردم عراق اعلام کرد: «حضور مردم ما در میدان [التحریر] بیعت با خدا، رسول او و مؤمنان مقاوم است. ضمن اینکه حاوی این پیام است که برای انتقام خون این شهدا تعجیل کنید، زیرا خون ما هنوز در حال جوشیدن است». دبیرکل کتائب حزب‌الله عراق در ادامه با اشاره به سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد: «امروز به سفارت شر وارد نخواهیم شد و کاری به این دولت نخواهیم داشت. زیرا هنوز وقت هست». وی تأکید کرد: «سلاح ما از بهترین ارتش ها و نهادهای نظامی جهان در طول تاریخ، کنترل‌شده‌تر و سازماندهی شده‌تر است. از نظر عقلانی و مشروعیت نیز بالاتر از همه آن‌هاست.پس سلاح‌هایمان تا زمانی که خدا بخواهد، در دستان ما باقی خواهد ماند و به هیچ احدی ـ هر کس که می‌خواهد باشد ـ اجازه نخواهیم داد که به این سلاح مقدس که برای حفاظت از سرزمین، حیثیت و خون است، دست یازد». الحمیداوی در پایان تصریح کرد: «پیمان خود در مسیر عزت و سربلندی را با فرماندهان پیروزی حفظ خواهیم کرد و به یاری خداوند متعال هزار سلیمانی و هزار ابومهدی خواهیم شد که پیروزی عاقبت از آن پرهیزکاران است».

خون سلیمانی مانع تحقق اهداف شوم آمریکا شد

سید احمد سادات، مدیر سابق شبکه خبری العالم اما در گفت و گو با خبرنگار قدس درباره پیام‌های صادر شده از حضور میلیونی مردم عراق در مراسم سالگرد شهیدان سلیمانی و المهندس گفت: ایالات متحده آمریکا در چند سال گذشته و با هدف دور کردن این کشور از جمهوری اسلامی سرمایه گذاری هنگفتی در عراق انجام داده است. به‌ویژه بعد از قرار گرفتن «مصطفی الکاظمی» در منصب نخست وزیر واشنگتن سعی کرد به هر نحو ممکن رویکرد بغداد را تغییر داده و آن را به سمت تعارض با جمهوری اسلامی و یا در حالت حداقلی کاهش نفوذ ایران در این حوزه جغرافیایی بکشاند. استاد مطالعات غرب آسیا در دانشگاه تهران ادامه داد: این یک بعد قضیه بود. بعد دیگر انجام کار رسانه‌ای بود. به این معنی که با پول‌پاشی سعودی برخی رسانه‌های عراقی که بعضاً نزدیک به جریان‌های شیعه هم بودند فعال شده و به آتش بیار معرکه تبدیل شدند. همچنین آموزش و کادرسازی برای این رسانه ها هم مد نظر بود که در  شهرک رسانه ای دبی و لبنان انجام گرفت و به این طریق تلاش کردند با کار روی افکار عمومی و بمباران اطلاعاتی و رسانه ای، در نهایت یک دوگانگی و اختلاف میان تهران و بغداد ایجاد کنند. وی تصریح کرد: پس هم از لحاظ مالی اقدام شد و هم به لحاظ تربیت کادر و نیروی انسانی و تکنیکی و تجهیزاتی. در واقع با این اقدام‌های چهارگانه تلاش کردند تا علاوه بر بزک کردن چهره عربستان سعودی و احیای پان عربیسم، بین ایران و عراق اختلاف بیندازند. در این مسیر از همه خطوط قرمز هم عبور کردند. از سوی دیگر آمریکا و همپیمانان غربی اش ، دولت عراق را برای کاهش رابطه با ایران تحت فشار قرار داده و حتی به برقراری تحریم تهدید کردند. در بعد میدانی هم با ایجاد تجمعات پراکنده در برخی میادین، از همه جاذبه های غیر اخلاقی و ضد مذهبی برای جذب مردم و القای دوگانگی استفاده کردند، اما در نهایت خون شهید سلیمانی و یارانش مانع تحقق اهداف شوم و پلیدشان شد و پس از یک سال شاهد آن هستیم که همه توطئه های آن‌ها به ناکامی انجامیده و این مقاومت است که یکه‌تاز میدان تحولات منطقه است.

افزایش مطالبه برای خروج آمریکا

سید احمد سادات در مورد آینده حضور آمریکا در منطقه و عراق هم معتقد است با توجه به اقدام‌های اخیر ترامپ در عفو چهار نیروی شرکت «بلک واتر» که ۱۴ عراقی را درسال ۲۰۰۷ میلادی به قتل رساندند، روز به روز شاهد افزایش مطالبات مردمی برای اخراج اشغالگران آمریکایی از منطقه خواهیم بود. از سوی دیگر درخواست برای اجرای مصوبه پارلمان عراق در اخراج نظامیان آمریکایی از عراق هم هر روز رو به تزاید خواهد گذاشت. استاد مطالعات غرب آسیا در دانشگاه تهران با بیان اینکه حتی مطالبه برای اینکه بغداد در منطقه خنثی نباشد هم در حال افزایش هست، تأکید کرد: موضع‌گیری اخیر نخست‌وزیر سابق عراق گواه این موضوع است. ما شاهد بودیم روز گذشته حیدرالعبادی که خود به نحوی تلاش داشت این کشور به محلی برای رویارویی ایران و آمریکا تبدیل نشود، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز نخستین سالگرد حادثه خونین بغداد است که در پی آن فرماندهانی به شهادت رسیدند که همراه ما برای شکست داعش جنگیدند و حاکمیت عراق و امنیت آن نقض شد.این نشان می دهد حتی افرادی که به نحوی تحت فشار آمریکا هستند، امروز به صراحت از نقض حاکمیت عراق توسط آمریکایی‌ها انتقاد کرده و از نقش برجسته شهید سلیمانی و یارانش در مقابله با تکفیری‌های داعش به نیکی یاد می‌کنند.

پیش درآمدی بر انتقام بزرگ

حسن هانی زاده، دیگر تحلیلگر سیاست خارجی هم درباره اهمیت راهپیمایی بزرگ روز گذشته مردم عراق گفت: این تجمع دو پیام مهم داشت؛ نخست درخواست اخراج اشغالگران آمریکایی در یک فرایند زمانی کوتاه و دوم هم تأکید بر مشخص و صریح بودن موضع دولت مصطفی الکاظمی در قبال جنایات آمریکاست. هانی زاده ادامه داد: مردم عراق در طول یک ماه گذشته مراسم‌های زیادی برای تجلیل از حاج قاسم و همرزمانش برگزار کردند. اوج این مراسم‌های خودجوش روز گذشته بود. این تجمع پیام بزرگی برای آمریکا داشت و آن هم این بود که این جمعیت بزرگ خود را دنباله رو و جزئی از مکتب حاج قاسم می‌دانند. وی با بیان اینکه طبیعی است آمریکا با داشتن عواملی در عراق تحرکات مردمی و واکنش‌ها را رصد و تجزیه و تحلیل می‌کند، افزود: راهپیمایی «شهادت و حاکمیت» در حقیقت یک پاسخ کاملاً خشمگینانه نسبت به حماقت سال گذشته آمریکا بود. این حرکتی است که به عنوان پیش درآمدی بر انتقام بزرگ در عراق و منطقه محسوب می‌شود. هانی‌زاده با بیان اینکه مردم عراق با این نمایش قدرت به شدت دولت، پارلمان و جریان‌های سیاسی را تحت فشار قرار داده‌اند تا اجرای مصوبه پارلمان این کشور در اخراج اشغالگران را هرچه سریع‌تر اجرایی کنند، عنوان کرد: دولت عراق نباید در مقابل متجاوزان سکوت کند. اگر الکاظمی به بی اعتنایی در اجرای مصوبه پارلمان ادامه دهد، احتمال شورش دوباره مردم وجود دارد؛ چرا که آن‌ها از اقدام‌های خودسر یانکی ها در خاک کشورشان به تنگ آمده و خواستار موضع گیری در برابر آن‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.