۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 735851

وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، توجه اکثر ما معطوف هوای آلوده شهرها می‌شود. در این میان بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر در روزهای آلوده، در خانه بمانند و درها و پنجره‌ها را ببندند، مشکل کاملا حل خواهد شداما متاسفانه اینگونه نیست!

۵ راه ساده تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا

هوای داخل خانه هم می‌تواند به اندازه هوای بیرون و حتی در برخی از مواقع بیشتر از آن آلوده باشد! بنابراین خانه ماندن به تنهایی، کافی نیست. با این حال ما بیشتر ساعات روز را در محیط‌های داخلی سپری می‌کنیم و اگر هوای این فضاها را پاکسازی کنیم، بخش بزرگی از این مشکل حل خواهد شد.

اما چه راه‌هایی برای تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا وجود دارد؟ بهترین راه پاکسازی آلاینده‌ها در خانه چیست؟

تصفیه هوای خانه

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را به صورت کامل بررسی کنیم.

۵ راه ساده برای کاهش آلاینده‌ها در روزهای آلوده

راه‌های متنوعی برای تصفیه هوای خانه وجود دارد. اما شناسایی راه‌هایی که ساده و کاربردی باشد، کمی چالش برانگیز است. در ادامه سعی می‌کنیم کاربردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های پاکسازی آلاینده‌ها را معرفی کنیم:

‎رطوبت هوای خانه را کنترل کنید

رطوبت زیاد یا بسیار کم هوای خانه می‌تواند خطر برخی آلاینده‌های موجود در محیط، از جمله آلرژن‌ها را بیش از پیش کند. سعی کنید رطوبت هوای خانه را همیشه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید. برای کنترل بهتر اوضاع می‌توانید یک رطوبت‌سنج دیجیتال تهیه کنید.

همچنین برای اینکه میزان رطوبت خانه بیش از حد زیاد یا کم نشود، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هنگام پخت و پز یا حمام کردن حتما به وسیله فن و سیستم تهویه هوای آشپزخانه جریان هوای خانه را از حالت ساکن خارج کنید.

  • بیش از اندازه به گیاهان آپارتمانی خود آب ندهید.

  • لباس‌های شسته شده را خارج از خانه خشک کنید.

  • اگر لوله‌ای نشتی دارد، در اولین فرصت مشکلش را حل کنید.

از گیاهان تصفیه کننده هوا استفاده کنید

بر اساس تحقیقات انجمن علوم باغبانی آمریکا، گیاهان علاوه بر زیبایی به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک کرده و  آلاینده‌هایی مانند آمونیاک، فرمالدئید و بنزن را جذب و هوا را تصفیه می‌کنند. البته استفاده از گیاهان تصفیه‌کننده هوا به تنهایی کافی نیست و یک راهکار مکمل به شمار می‌رود. برای کمک به پاکسازی آلاینده‌ها، به ازای هر سی‌متر مربع، دست کم استفاده از سه گیاه حداقل بیست و پنج سانتی‌متری توصیه می‌شود.

در ادامه برخی از گیاهان تصفیه‌کننده معروف را معرفی کردیم:

  • گیاه عنکبوت به خاطر وجود برگ‌های زیادش با جذب بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن به تصفیه هوای خانه کمک می‌کند.

  • آلوئه‌ورا فضای خانه را از موادی مثل فرمالدئید و بنزن، پاک می‌کند. علاوه بر تصفیه‌ی هوا، ژل داخل برگ‌های آلوئه‌ورا هم مفید است و زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌کند.

  • گل‌های داودی فقط به‌درد زیباکردن اتاق کار یا پذیرایی خانه نمی‌خورند. گل‌های داودی می‌توانند بنزن را تصفیه کنند؛ بنزن در چسب، رنگ، پلاستیک، و مواد شوینده وجود دارد.

  • در فهرست گیاهانی که می‌توانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را تصفیه کنند، نخل بامبو در صدر قرار دارد.

دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید

یکی از راهکارهای مقرون به صروفه و مناسب برای تصفیه هوای خانه، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. یک دستگاه تصفیه کننده هوا مناسب و باکیفیت می‌تواند تا ۹۹% از آلاینده‌های موجود در هوا را جذب خود کند.

تنها چالش به کارگیری این راهکار، بازار بسیار متنوع دستگاه‌های تصفیه هوا است. احتمالا اگر تصمیم به خرید یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید، ابتدا به دلیل تنوع بالای محصولات، کمی سردرگم شوید. با این حال با دانستن چند نکته ساده می‌توانید دستگاه تصفیه هوای مناسبی را انتخاب کنید.

دستگاه تصفیه هوا نوجان

نکات مهم برای خرید دستگاه تصفیه هوا را بشناسید

برای خرید دستگاه تصفیه هوا چند نکته زیر را حتما بررسی کنید:

  • حتما از دستگاهی استفاده کنید که با فیلترهای هپا و کربن اکتیو آلاینده‌های محیط را جذب خود می‌کند. دستگاه‌های خانگی که از لامپ UV و یا فیلترهای مشابه آن استفاده می‌کنند، ممکن است عوارضی را برای سلامتی بدن در بلند مدت ایجاد کنند. (عوارض دستگاه تصفیه هوا) در دستگاه‌های تصفیه هوای برندهای بزرگ و صاحب نام مانند IQ Air هم از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. در محصولات برندهای متخصص ایرانی مثل نوجان مهر هم تصفیه هوا با فیلتر هپا انجام می‌شود که در این روش هیچ گونه ضرری به سلامتی نمیرسد و فقط کیفیت هوا بهتر میشود.

  • حتما اندازه دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. دستگاه‌های بسیار کوچک معمولا از فیلترهای بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که ظرفیت پایینی دارند.

  • دقت کنید که دستگاه تصفیه هوایی که انتخاب می‌کنید از فن باکیفیت و در عین حال کم صدا بهره ببرد.

از روغن‌های گیاهی استفاده کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما روغن‌های گیاهی که اتفاقا این روزها محبوبیتشان روز به روز بیشتر می‌شود، اثر بخشی بسیار خوبی دارند. آن‌ها در درمان بیماری‌های مثل آنفولانزا هم کاربرد دارند. روغن‌هایی مثل:

  • روغن رزماری

  • روغن دارچین

  • روغن لیمو

  • روغن درخت چای

 خواص آنتی باکتریال و ضد ویروس دارند و می‌توانند در تصفیه هوا به ما کمک کنند. برای استفاده از این روغن‌های عصاره‌ای به عنوان تصفیه‌کننده هوا، کافی است چند قطره از آن‌ها را به کاسه‌ آب ولرم اضافه کنید و در جایی که وقت می‌گذرانید قرار دهید تا از خواص آنتی باکتریال آن استفاده کنید.

 استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل برسانید

ما در بخش‌های مختلف زندگی خود از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنیم. مواد شیمیایی که یکی از بزرگترین منابع آلودگی هوا در محیط‌های داخلی به شمار می‌روند. استفاده از رنگ‌ها و مصنوعاتی که مواد شیمیایی، استفاده از شوینده‌های مختلف و خوشبوکننده‌ها تنها بخشی از این مواد شیمیایی هستند.

سعی کنید استفاده از این مواد را به حداقل برسانید. برای مثال می‌توانید به جای پاک‌کننده‌های شیمیایی از جوش‌شیرین یا سرکه استفاده کنید. سعی کنید هوای محیط را با مواد طبیعی به جای خوشبوکننده‌ها، معطر کنید. استفاده از وسایل تزئینی که گازهای شیمیایی تولید می‌کنند را هم به حداقل برسانید.

جمع بندی

هوایی که نفس می‌کشیم، به اندازه غذایی که می‌خوریم یا آبی که می‌نوشیم، اهمیت دارد. متاسفانه هوایی که امروز وارد بدن ما می‌شود، به شدت آلوده است و این آلودگی در فصول سرد سال به اوج خود می‌رسد. دست روی دست گذاشتن هم اوضاع را بدتر و ما را با خطرات این مشکل مواجه خواهد کرد. در این بین خوشبختانه ما بیشتر ساعت‌های روز را در محیط‌های بسته مانند خانه سپری می‌کنیم.

با استفاده از راهکارهای مختلفی که در این مقاله هم گفته شد، می‌توانیم هوای خانه را تصفیه کنیم. اما شاید یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های پیش‌روی ما استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت، بخش بزرگی از این مشکل را حل خواهد کرد. بنابراین استفاده از آن را جدی بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.