حجت الاسلام شهامت گفت: زیارت معصومین در مرتبه اول، زیارت خدا و توجه به معرفت اوست و وقتی عظمت خداوند درک شود، عظمت امام معصوم نیز درک می‌شود.

زیارت معصوم، زیارت خدا و توجه به اوست/۱۰ ویژگی انسان کامل و زائر واقعی در بیان امام رضا(ع)

حجت الاسلام حسین شهامت کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت روز زیارتی امام رضا علیه السلام به بیان اهمیت موضوع زیارت پرداخت و گفت: در روایات متعدد از ائمه علیهم السلام بر زیارت حجت خدا تاکید شده و طبیعتا این سفارشات علت و حکمت دارد و به گونه‌ای نیست که مثلاً فقط یک عبادت شخصی برای آخرت باشد، بلکه مسئله زیارت مسئله انسان سازی و شخصیت سازی است.

حجت الاسلام شهامت افزود: وقتی انسان به زیارت معصومین می رود، اول موضوعی که به ذهن او خطور می‌کند اینکه چه کسی را زیارت می‌کند و او از طرف کیست؟ در این لحظه معرفت و توجه به پروردگار متعال در ذهن انسان تجلی می کند. بنابراین زیارت معصومین در مرتبه اول، زیارت خدا و توجه به معرفت اوست و وقتی عظمت خداوند درک شود، عظمت امام معصوم نیز درک می‌شود.

کارشناس امور دینی ادامه داد: امام رضا در بیان جایگاه رفیع امامت فرموده‌اند: الامام الامین العام امام امانتدار خداست، الامام الانیس الرفیق امام همدم و رفیق انسان‌هاست، الوالد الشفیق و الاخ الشقیق، امام آن پدر دلسوز بشریت و مانند برادر تنی آنهاست. این خیلی مهم است، امام از پدر و برادر انسان بر او مهربانتر، دلسوزتر و همراه تر باشد، از همه همدم‌هایی که برای خودمان انتخاب می‌کنیم، برتر است. الامام الام البرة للولد الصغیر امام مانند یک مادر مهربان برای بچه‌های کوچک است. امام در حیات و ممات پناهگاه بندگان است.

معرفت امام، انسان را به کمال می رساند

وی گفت: بنابراین ما اگر معرفتی اینچنینی نسبت به امام داشته باشیم، هم به آن ذات مقدس الهی که آنها را برگزیده و هم به جایگاه و اهمیت زیارت ایشان پی می‌بریم. امام صادق علیه السلام در مورد اینکه بتوانیم این معرفت را در زیارت امام کسب کنیم می فرماید : یعلم انه مفترض الطاعة باید بدانیم امامی که به زیارت و خدمت او می‌رویم، واجب الطاعة است و هر آنچه را که اراده اوست باید انجام دهیم، آنوقت است که خیر دنیا و آخرت را خواهیم برد. پیامبر اکرم(ص) فرموده اند که خداوند اگر بخواهد خیر دنیا و آخرت را به کسی بدهد، شناخت و معرفت نسبت به اولاد و اهل بیت مرا به او عطا می کند. وقتی این معرفت حاصل شود، ظاهر و زندگی انسان اصلاح می شود و روحیه و عبادت او در مسیر درست قرار می‌گیرد زیرا جایگاه امامت جایگاه کاملی است که شناخت آن انسان را به کمال می‌رساند.

حقیقت معرفت امام، دائم الحضور بودن است

حجت الاسلام شهامت در مورد اینکه چگونه باید این معرفت را کسب کنیم توضیح داد: حقیقت معرفت امام، دائم الحضور بودن است، یعنی اینکه انسان خودش را همواره در محضر امام ببیند و یقین داشته باشد که امام او را می‌بیند و حاضر و ناظر است. ممکن است برخی در حرم باشند اما اون اعتقاد قلبی مبنی بر حضور در محضر امام را نداشته باشند، اما افزادی هستند که کیلومترها از حرم دورند اما همیشه در محضر امام هستند. شهید سلیمانی در بیابان‌های جهاد آواره بود اما همیشه در حرم و کنار ضریح امام رئوف بود، چون روح خود را به معرفت امام همراه کرده بود و همه حرکات او انسان را به یاد خدا می انداخت. این ویژگی شاخص زائر واقعی امام است.

ویژگی‌های انسان کامل در بیان امام رضا(ع)

کارشناس امور دینی در ادامه به بیان ویژگی‌های یک انسان کامل از زبان امام رضا علیه السلام پرداخت و گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند که انسان به کمال نمی‌رسد مگر آنکه این ده ویژگی را داشته باشد: الخیر عنه مأمول والشر منه مأمون زائر امام رضا(ع) یعنی اینکه همیشه از او انتظار خیر می رود و مردم از شر او در امان هستند. یستکثر قلیل الخیر من غیره و یستقل کثیر الخیر من نفسه، کارهای خیر دیگران اگر کم هم باشد، زیاد می بیند و کارهای خیر خود را زیاد هم که باشد کم می بیند و دچار عجب و خودپسندی نیست. لایسئم من طلب الحوائج الیه، از اینکه مردم مدام از او خواسته و حاجتی داشته باشند خسته نمی‌شود، لایمل من طلب العلم طول دهره، کسی که امام رضایی است، دنبال دانستن و علم بیشتر است. علت اینکه امروز شاهد مشکلات متعدد در خانواده ها هستیم و طلاق روبه افزایش است، به دلیل ناآگاهی است. مردان ما زن داری بلد نیستند، زنان ما شوهر داری نمی دانند و پدرومادر ها در تربیت فرزند ضعف دارند.

وی در شرح بیان امام رضا علیه السلام افزود: در بیان امام رئوف، انسان کامل کس است که الفقر الی الله احب له من الغنا اینکه در مسیر خدا باشد وزندگی فقیرانه داشته باشد، برای او محبوب تر از این است که غنی بوده اما غافل باشد، الذل فی الله احب الیه من العز فی عدوه، اینکه در منتهای گمنامی در راه خدا و محبت اهل بیت باشد، برایش بهتر است از اینکه با عزت و نام و نسب در محضر دشمن خدا باشد. والخمول اشهی الیه من الشهرة گمنامی برای او از شهرت بهتر است. یک انسان کامل برای رسیدن به مقام ها و پست های دنیایی با دیگران مسابقه نمی دهد، برای فخر فروشی و گرفتن عنوانی که او را به خدا نزدیک نمی‌کند، مسابقه نمی‌دهد. ولا یری احدا الا قال هو خیر و اتقی، هرکس را که می‌بیند می‌گوید او از من بهتر و با تقواتر است. شاید فردی را ببینیم که ظاهری ندارد، اما خیر او پنهان و ناشناخته است.

حجت الاسلام شهامت در پایان گفت: یک زیارت واقعی با داشتن این ویژگی‌ها حاصل می‌شود و زائر واقعی کسی که است که همیشه تابلویی از این مطالبه‌های رضوی را پیش چشم خود داشته باشد و خود را مزین و ملزم به اجرای آن کند که البته حصول این مهم نیاز به تمرین و ممارست دارد؛ باید خودمان را به زحمت بیندازیم تا آرام آرام، مانند قطرات بارانی که بر سنگ سخت نفوذ می‌کند، دلهایمان نرم شود و به ساحت قدسی ملکوتیان نزدیک شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.