فیلم اولی‌ها طی دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر با ساخت آثار قابل توجه چنان خوش درخشیدند که این سال‌ها بیش از گذشته حمایت و همراهی اهالی باتجربه‌ سینمایی را همراه خود دارند.

نگاهی به حضور تهیه‌کنندگان صاحب‌نام در کنار فیلم اولی‌ها در «فجر۳۹»

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، چند سالی است که علیرغم حضور پیشکسوتان در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، بسیاری اوقات فیلم اولی‌ها منتقدان، اهالی سینما و تماشاگرانشان را غافلگیر می‌کنند و طی این سال‌ها کنجکاوی برای تماشای آثار فیلم‌اولی‌ها، کم از تماشای تازه‌ترین ساخته یک فیلمساز قدیمی و محبوب ندارد و چه بسا که بارها آثار کارگردانان فیلم اولی، پدیده‌های جشنواره شدند و بسیاری از آنها پله‌های صعود و ترقی را به سرعت طی کردند.

شاید استعداد و شگفتی‌آفرینی همین فیلمسازان هم بیش از پیش مایه اعتماد سرمایه گذاران و تهیه کنندگان روی فیلمسازان جوان و مستعد شده است و نام تهیه کنندگان و اهالی سرشناس سینما بیشتر از قبل بر پیشانی این فیلم‌های تازه‌وارد خودنمایی می‌کند

در لیست ۶۲ فیلمی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده‌اند، ۲۳ اثر به فیلم اولی‌ها اختصاص دارد که از این تعداد برخی از آنها حضور تهیه‌کنندگان خوشنام و باسابقه‌ای را در خود جای داده‌اند. البته با اعلام اسامی فیلم‌های پذیرفته شده این دوره، برخی از این فیلم‌ها همچون «سم پاشی» به کارگردانی علی یاور و تهیه کنندگی محمدعلی سجادی و «روز مات» به کارگردانی محمود نوری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری و ... از حضور در این رقابت بازماندند اما با این حال حضور تهیه‌کنندگان بنام و مطرح که به فیلم اولی‌ها اعتماد کرده‌اند در این لیست کم نیست.

جواد نوروزبیگی

علیرغم این که نوروزبیگی از تهیه‌کنندگان فعال سینماست، امسال نیز با ۴ فیلم پرکارترین تهیه‌کننده این دوره جشنواره فجر است. فیلم‌های «روشن»، «بدون همه چیز»، «آهو» و «آهنگ دو نفره» چهار اثری است که به تهیه‌کنندگی نوروزبیگی متقاضی حضور در جشنواره این دوره بود و هر چهار اثر نیز در لیست فیلم‌های پذیرفته شده حضور دارند که از این تعداد، دو فیلم آخر به کارگردانان اولی اختصاص دارد که البته یکی از این فیلمسازان از منتقدان برجسته و قدیمی سینما، هوشنگ گلمکانی است که وارد عرصه فیلمسازی شده است.

تهیه‌کنندگی بیش از ۳۶ فیلم سینمایی در کارنامه کاری نوروزبیگی به چشم می‌خورد. او در چهار دوره جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بهترین فیلم بوده و در  سی و سومین دوره جشنواره نیز جایزه ویژه هیئت داوران را برای فیلم‌های «اعترافات ذهن خطرناک من»، «بهمن»، «من دیه گو مارادونا هستم» کسب کرده است.

از فیلم‌های مهم او می‌توان به «عنکبوت»، «خون شد»، «من دیه گو مارادونا هستم»، «ملبورن»، «خرس»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «پرسه در مه»، «سلام بمبئی»، «مارموز»، «طبقه هساث» و ... اشاره کرد.

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه «فیلم» پس از ۴۸ سال فعالیت مطبوعاتی و نقد فیلم، نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را ساخته است. «آهو» حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده است.

رضا کیانیان، علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی با معرفی سپیده آرمان  بازیگران این فیلم هستند.

همچنین فیلم سینمایی «آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش نیز دیگر فیلم حاضر در این دوره به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «چقدر مسیر زندگیمان با مسیر دود سیگار یکیست، هردو به سمتی می‌رود که دلمان نمی‌خواهد.»

احمد مهرانفر، بهاره کیان افشار، امیرحسین رستمی، فرزاد فرزین، علیرضا استادی، النا حیدری، سهی بانو ذوالقدر، شیرین آقا کاشی، حمیدرضا دشتی و علی برقی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

غلامرضا موسوی

غلامرضا موسوی از پیشکسوتان عرصه تهیه‌کنندگی است که بیش از ۲۲ فیلم را در این جایگاه در کارنامه خود دارد. موسوی دوبار در سیزدهمین و هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر کاندیدای سیمرغ بهترین فیلم بوده است.

«جنگ نفت کش»، «قرمز»، «مصائب دوشیزه»، «رخساره»، «من مادر هستم»، «پارک وی» و .. از فیلم‌های اوست. سال گذشته او با فیلم «قصیده گاو سفید» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. بسیاری از آثاری که او تهیه کرده از فیلم‌های مهم و جنجالی سینمای ایران بوده است.

او امسال با فیلم «تارا» و نام قبلی «لحظه‌ای و دیگر هیچ» به کارگردانی کاوه قهرمان در سی و نهمین دوره فجر حضور دارد.

کاوه قهرمان فارغ التحصیل دانشگاه هنر با مدرک کارشناسی ارشد است. او فیلمسازی را از سال ۱۳۸۰ با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و تاکنون ۲۸ فیلم کوتاه داستانی، تجربی و مستند ساخته است و «لحظه‌ای و دیگر هیچ» اولین فیلم بلند سینمایی اوست.

این فیلم سینمایی داستان زندگی یک زوج جوان در سه مقطع زمانی متفاوت است که همچون رؤیایی آشفته در هم تنیده‌اند. رویای زنی که در خوابش خود را زنی دیگر می‌بیند.

رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، سروش صحت، نازنین فراهانی، مجید نوروزی، معصومه بیگی، مهدی بزرگ زاده، سعید آجرلو، مهلا عرب بازیگران این فیلم هستند.

منوچهر محمدی

منوچهر محمدی از تهیه‌کنندگان بنام تلویزیون و سینماست که بیش از ۲۳ فیلم را طی سال‌های فعالیتش ساخته است که بسیاری از آنها از مهمترین فیلم‌های سینمای ایران هستند. «مسافر ری»، «زیر نور ماه»، «بازمانده»، «مارمولک»، «طلا و مس»، «میم مثل مادر»، «عصر روز دهم»، «ارتفاع پست»، «میهمان داریم» و ... تنها تعدادی از آثار قابل توجه محمدی در کسوت تهیه‌کنندگی است.

او امسال تهیه کنندگی فیلم سینمایی «خورشید آن ماه» به کارگردانی ستاره اسکندری را برعهده دارد. یک کارگردان فیلم اولی که سال‌هاست تجربه بازیگری داشته و از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون است و همچنین تجربه کارگردانی تله تئاتر و تهیه کنندگی را در کارنامه خود دارد.

«خورشید آن ماه» در ستایش فرهنگ بلوچستان است که با حضور اسحق بلوچ نسب و برکت برجان نگاهی نو به خود گرفته است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «تقدیر بعضی آدما اینه که مسافر باشن.»

نازنین فراهانی، پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی، بنفشه صمدی، روژین صدرزاد، صادق سهرابی، مهتاب جامی، نکیسا نوری، صادق بلوچی، روژناک شیرانی و مریم بوبانی بازیگران نخستین ساخته سینمایی ستاره اسکندری هستند.

مرتضی شایسته

اگر به فیلم‌های سه دهه اخیر سینمایی ایران نگاهی گذرا داشته باشید حتماً نام مرتضی شایسته را درچند اثر مهم، شاخص و جنجالی این سال‌ها به عنوان تهیه‌کننده خواهید دید. شایسته نیز از تهیه‌کنندگان قدیمی و مؤثر سینماست که بیش از ۳۶ فیلم در کارنامه کاریش به چشم می‌خورد.

«روز واقعه»، «جهان پهلوان تختی»، «بوی کافور عطر یاس»، «سربازهای جمعه»، «بوتیک»، «صدسال به این سال‌ها»،  و .. از فیلم‌های مهم اوست. این در حالی است که شایسته در گیشه سینما و ساخت فیلم‌های پرفروش نیز دستی بر آتش داشته است.

«آبی»، «شیش و بش»، «آتیش بازی»، «مکس»، «سام» و «نرگس» و ... در کنار دیگر آثار او در زمان اکران خود از فیلم‌های پرفروش بوده‌اند. او تاکنون موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم در ادوار مختلف فجر شده است.

وی سال گذشته با « بی‌صدا حلزون» در جشنواره حاضر بود و امسال تهیه کننده «ورود خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی است. امید آقایی یک فیلمساز روحانی است که اولین فیلم خود را در فضایی طنز ساخته است. این فیلم درباره یک روحانی است که مسئول عقیدتی یک زندان است و در این بین اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که باعث می‌شود درس عبرتی برای دیگران باشد.

هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، نعیمه نظام دوست، یاسر جعفری و نیوشا ضیغمی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

علی قائم مقامی

او را بیشتر در کسوت مدیر تولید و مجری طرح می‌شناسیم و در بسیاری از آثار مهم سینمای ایران حضور داشته است. او همچنین ۵ فیلم را به عنوان تهیه‌کننده ساخته که از این تعداد دو اثر در جشنواره امسال حاضر خواهند بود.

حمید همتی با فیلم سینمایی «سیاه باز» به سی و نهمین جشنواره فیلم فجر می‌آید. همتی برای نخستین فیلم سینمایی خود به سراغ موضوعی اجتماعی رفته و ماجراهای اجتماعی مربوط به بیت کوین را به عنوان خط اصلی قصه فیلم «سیاه باز» در نظر گرفته است.

سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی و آتیلا پسیانی در «سیاه باز» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

همچنین فیلم سینمایی «گُل به خودی» به کارگردانی احمد تجری، دیگر فیلمی است که قائم مقامی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

این فیلم در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و گروه پازل علاوه بر حضور علی رهبری و آرین بهاری به عنوان بازیگران فیلم، ساخت موسیقی متن را نیز بر عهده دارند. فیلمنامه این اثر نوشته مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است و فضایی عروسکی موزیکال دارد. داستان «گُل به خودی» قصه آمال و آرزوهای تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی و جذاب می‌شوند.

ابوالفضل رجبی، رایان سرلک، ال آی بشارت، آرینا تجری و محمدرضا علی‌نیا به عنوان بازیگران کودک حضور دارند و شقایق فراهانی، نسیم ادبی، علی استادی، ستاره حسینی، مهسا ایرانیان، پانته آ خادمی و غزاله اکرمی از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

غلامرضا آزادی

تهیه کننده، کارگردان و فیلمبردار سینمای ایران است. او در پروژه‌های مهم سینمایی به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته است و بیش از ده فیلم را تهیه‌کنندگی کرده است و امسال تهیه کننده فیلم «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی است.

«طبقه یک و نیم» یک فیلم یک کمدی اجتماعی با فضایی خاص است که اولین اثر سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان محسوب می‌شود و داستان آن در یک کارخانه می‌گذرد که مدیر مالی آن یک روز با ورود به محل کار، متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می‌شود که همین سرآغاز ماجراهای مختلف فیلم است.

مهدی هاشمی، صحرا اسدالهی، سیروس همتی، خسرو احمدی، قاسم زارع، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، مهران رجبی، امیرمحمد متقیان، اسدالله یکتا، اصغر حیدری، مهدی موسوی، مریم فرجی و رامتین پورقاسمیان همراه با مانی سقاباشی به‌عنوان بازیگر خردسال، ترکیب بازیگران این فیلم هستند

ایرج محمدی

او از تهیه‌کنندگان پرکار و قدیمی تلویزیون است و سال ۹۵ تجربه ساخت فیلم «شکلاتی» در سینما را داشته است و امسال بار دیگر سینما را با یک فیلم اولی قدیمی در حوزه تلویزیون به نام حسین سهیلی‌زاده تجربه خواهد کرد. دو چهره شاخص تلویزیونی که قدم به عرصه سینما گذاشته‌اند. سهیلی‌زاده و محمدی پیش از این سابقه همکاری در ساخت سریال «مانکن» برای شبکه نمایش خانگی را نیز با یکدیگر داشته‌اند.

«نیلگون» اولین ساخته سهیلی‌زاده در سینماست که به قلم بابک کایدان نوشته شده است. قصه فیلم درباره دختری به نام نیلگون است که یک پسر پولدار و یک پسر فقیر عاشق او هستند، اما خودش به شهاب پسر فقیر که همبازی دوران کودکی اوست تمایل دارد. شهاب متواری و تحت تعقیب است و پدر نیلگون و دوستش سامره با این رابطه و وصلت مخالفند و او را به سمت دیگری سوق می‌دهند.

محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی، آناهیتا درگاهی و سام درخشانی  در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

روح الله برادری

او در سال ۱۳۶۰ با فیلم «پرچمدار» به کارگردانی شهریار بحرانی به عنوان تهیه کننده، مدیر تولید و بازیگر وارد سینما شد. پس از آن سال‌ها در سینمای حرفه‌ای و سینمای دفاع مقدس به عنوان مدیر تولید و تهیه کننده، آثاری به یادماندنی چون «حمله به اچ ۳» و«سجاده آتش» را به کارنامهٔ کاری‌اش افزود.

او تهیه‌کنندگی ۱۵ فیلم را در کارنامه خود ثبت کرده و در کنار آن مجری طرح و مدیر تولید بسیاری از فیلم‌های سینمایی نیز بوده است. در جشنواره سی و نهم با فیلم «زاوالا» ساخته ارسلان امیری حضور دارد. امیری امسال نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را کارگردانی کرده است.

نوید پورفرج، هدی زین العابدین، پوریا رحیمی سام، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی و ... از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

جلیل شعبانی

تهیه‌کننده، مجری طرح و مدیر تولید ایرانی است. «قسم»، «سوءتفاهم» و «روایت‌های ناتمام» از فیلم‌هایی است که او تهیه‌کنندگی کرده و در چندین فیلم به عنوان مدیر تولید و مجری طرح حضور داشته است.

او امسال با «منصور» و نام قبلی اوج «۱۱۰» به جشنواره آمده است. آخرین فیلم او «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده بود که مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

فیلم سینمایی «اوج ۱۱۰» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی تیمسار ستاری و ساخت اولین جنگنده کاملا ایرانی است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می‌کند ...

سیاوش سرمدی که پیش از این مستندهای «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «۸۰ سال مقاومت»، «داوطلب مرگ» را روی پرده نقره‌ای برده، ساخت اولین فیلم سینمایی داستانی خود را تجربه می‌کند.

عبدالله اسکندری

او بی‌شک از بهترین‌های حرفه خودش است و نام او به عنوان طراح چهره پردازی یا چهره پرداز در قریب به اتفاق سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی به چشم می‌خورد اما علاوه بر این دستی هم بر تهیه‌کنندگی در سینما دارد و نخستین فیلم خود یعنی «زرد قناری» را سال ۶۷ تهیه کرد. «خوب، بد، جلف» و «روزی روزگاری آبادان» از دیگر فیلم‌هایی است که او تهیه‌کنندگی کرده که امسال با «روزی روزگاری» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نویسنده و بازیگر سینما نام آشنای تئاتر  در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

 در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛ خانواده پنج نفری مصیب چرخیده در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند، اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است کشمکشی میان آن‌ها در می‌گیرد و در اوج تلاش خیری مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آن‌ها را غافلگیر می‌کند ...

فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ بازیگران «روزی روزگاری آبادان» هستند.

مجید برزگر

وی تاکنون چهار فیلم بلند سینمایی را کارگردانی و بیش از ده‌ها فیلم بلند سینمایی و کوتاه را تهیه‌کنندگی کرده است. فیلم‌های او تا به حال جوایز بسیاری را در جشنواره جهانی دریافت کرده‌اند. او امسال با دو فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی و همکاری با آرش انیسی به عنوان فیلم اولی در ساخت فیلم «مامان» در جشنواره حضور دارد.

آرش انیسی از جمله کارگردانان جوان سینمای کشور است که پیش از این در عرصه سینمای مستند و همچنین ساخت فیلم کوتاه آثاری را ارائه کرده و در خلاصه فیلم آمده است: «مامان» که با وجود جدایی از شوهرش برای خواهر و برادرهای او هنوز همان نانسی دختر آبادانیِ با کلاس و دوست‌داشتنی است، برای پسرهایش یک پیرزن بداخلاق و غرغرو است که با  تاکسی خود مسافر جابه‌جا می‌کند و در ظاهر بزرگترین مانع خوشبختی آن‌ها در زندگی است.

ایفای نقش مامان در این فیلم برعهده رویا افشار است و از دیگر بازیگران این فیلم می توان به امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس، شقایق شوریان، اسماعیل شفیعی، ندا اسدی، پونه پارسایی و مرتضی علی عباس میرزایی اشاره کرد. گفتنی است این فیلم با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.

علی شاه حاتمی

او را بیشتر در مقام کارگردان و نویسنده دیده‌ایم، هرچند تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی نیز در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد، امسال شاه حاتمی با تهیه فیلم «حرف آخر» اولین ساخته سینمایی ابراهیم شفیعی در جشنواره حضور خواهد داشت.

شفیعی پیش از این چندین فیلم کوتاه و مستند ساخته است. وی پیش از این دستیاری کارگردان‌هایی همچون رسول صدرعاملی، جمال شورجه و علی شاه‌حاتمی را برعهده داشته و چندین فیلم کوتاه ساخته است.

«حرف آخر» درامی است اجتماعی که سوژه‌ای متفاوت دارد. داستان این فیلم درباره قضاوت، عشق و تردید است. ایوب آقاخانی، شبنم قلی خانی، ثریا قاسمی، علی استادی، علی باقری، مونا کرمی، وندا جعفری و حسن نجاریان، محمد علی تقوی، هیلا اکرامی، آذین احرامی، مریم کاظمی و سهیل محبی بازیگران فیلم سینمایی «حرف آخر» هستند.

سعید خانی

تهیه کننده جوانی که در کارنامه خود ۴ فیلم را ثبت کرده که هرکدام از آنها فیلم‌های مهمی محسوب می‌شوند. البته در این لیست «ارادتمند؛ نازنین بهاره، تینا» توقیف است و تاکنون امکان اکران نداشته است. «من» و «دوزیست» و «لونه زنبور» از دیگر آثار اوست. خانی سال گذشته با «دوزیست» در جشنواره سی و هشتم حضور داشت که مورد توجه قرار گرفت.

امسال با «لیپار» اولین فیلم بلند داستانی حسین ریگی در جشنواره فجر حضور دارد و فیلمنامه این اثر توسط خود ریگی و حسام فرهمندجو به نگارش درآمده است. فیلم «لیپار» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و حمایت استانداری سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار ساخته شده است و تصویرگر چهره‌ای متفاوت و با طراوت از استان سیستان و بلوچستان است.

مهران احمدی، بهناز جعفری، هومن برق‌نورد، امین میری، آرزو تاجدینی، یگانه سروری مقدم، فرشته انصاری، نصیر برهان‌زهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان «لیپار» آمده است: «می‌خوام قبل از مرگم یک بار دیگه همه فیلم‌هایی که دوست دارم رو ببینم!»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.