عضو مجلس خبرگان گفت: سختی‌هایی که حضرت زهرا(س) متحمل شدند باب هدایتی برای استمرار امامت و هدایت امت اسلامی از طریق امامت شد و همه امت اسلامی مدیون هدایت‌های صدیقه طاهره(س) هستند.

 حضرت زهرا(س) برای دفاع از حریم امامت و ولایت جهاد کرد

به گزارش قدس آنلاین ، حضرت فاطمه زهرا (س) بانویی تمام‌عیاری هستند که در تمام ابعاد الگوی بی‌نظیری برای بانوان جامعه است.

حضرت زهرا (س) در همه زمینه‌ها پشتیبان امیرالمؤمنین (ع) بودند و در ابعاد اجتماعی و سیاسی در کنار امام علی (ع) بودند و متناسب با جایگاه و نقش بانوان به نقش‌آفرینی پرداخت.

حضرت صدیقه طاهره(س) در عمر پربرکت خود در میدان مبارزه با دشمنان اسلام یکه‌تاز و میدان‌دار بود و برای دفاع از حریم امامت و ولایت جهاد کرد؛، هنگامی‌ که مشاهده کرد که قصد دارند صحنه را به‌گونه‌ای ترتیب دهند تا اسلام ولایتی را حذف و اسلام خلافتی را جایگزین کنند وارد مبارزه بی‌امان و مستمری شد که نتیجه آن شهادت خود و فرزندانش شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز در گفت‌وگو با تسنیم ، با اشاره به فرارسیدن سال روز شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حضرت زهرا(س) بنا بر روایت مشهور پنج سال پس از بعثت به دنیا آمدند و در دنیای کودکی با رنج و سختی بزرگ شدند و در ابتدای تولد در شعب ابی‌طالب که چندین سال مسلمانان در وضعیت سخت اجتماعی و اقتصادی به سر می‌برند زندگی کردند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در سال دهم بعثت مادرشان را از دست دادند و این‌که دختر 5 ساله مادرش را از دست بدهد بسیار سخت است، حضرت فاطمه زهرا(س) به مدینه مهاجرت کردند و در 9 سالگی ازدواج کردند و 9 سال با امام علی(ع) زندگی مشترک داشتند و در 18 سالگی شهید شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) در خطبه نهج‌البلاغه به آن اشاره کردند حضرت صدیقه طاهره(س) نخستین کسی از خاندان رسول خدا بودند که پس از ارتحال پیامبر(ص) به نبی اکرم ملحق شدند، حضرت زهرا(س) سفارش کردند که اگر مادری از دنیا برود و فرزندان خردسال داشته باشد دلواپس فرزندان خواهد بود و این موضوع را به امیرالمؤمنین(س) سفارش کردند.

حضرت فاطمه زهرا(س) بابت استمرار امامت هستند

رئیس دانشگاه قم با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی حضرت صدیقه(س) عنوان کرد: موضوعی که در زندگی اجتماعی و دینی حضرت زهرا(س) اهمیت دارد فضائل بی‌بی دوعالم است که در آیه تطهیر به آن‌ها اشاره‌ شده است و پاکی و عصمت و طهارت بی‌بی دوعالم مورد تأکید قرارگرفته و این‌که حضرت زهرا(س) "معصومه" و دارای ملکه عصمت هستند و اینکه باب استمرار امامت هستند وامام علی(ع) که به دستور خدا جانشینی رسول‌الله شدند و این جانشینی و امام و حجت خدا از طریق فاطمه زهرا(س)  تداوم پیدا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سختی‌هایی که حضرت زهرا(س) متحمل شدند باب هدایتی برای استمرار امامت و هدایت امت اسلامی از طریق امامت شد و همه امت اسلامی مدیون هدایت‌های صدیقه طاهره(س) هستند.

دیرباز گفت: امر مهمی که باید به آن اشاره شود خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) است که در مسجد نبوی قرائت کردند و بخش‌های مختلفی دارد که حمد و ثنای الهی و اشاره به فضائل امیرالمؤمنین(ع) دارد و فلسفه احکام را بیام می‌کند و به آیات متعدد استشهاد می‌کند و احاطه حضرت زهرا(س) بر قرآن است که قرآن در آن مجسم شده و تجسم قرآن است.

وی افزود: همه عزیزان در روز شهادت فاطمه(س) خطبه فدکیه را مطالعه کنند، این خطبه در کتاب‌های اهل سنت به‌صورت کامل آمده و شرح‌های متعددی برای آن نوشته‌شده است که اهل سنت و شیعیان این خطبه را شرح کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اقداماتی که حضرت زهرا(س) پس از وفات رسول خدا انجام دادند بسیار مهم است، یکی اینکه به درب خانه مهاجر و انصار می‌رفتند و این کاری بود که حضرت صدیقه طاهره(س) در آن جایگاه می‌توانستند انجام دادند و امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ایشان را همراهی کردند، حضرت صدیقه طاهره(س) به‌عنوان اینکه این جایگاه والا را داشتند بزرگان مکه و مهاجریان و بزرگان انصار را به یاری امام علی(ع) دعوت می‌کردند.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات حضرت زهرا(س) این بود که وصیت کرد شبانه دفن شود و اگر در روز دفن می‌کردند افرادی شرکت می‌کردند و می‌گفتند که در تشییع و دفن حضرت فاطمه (س) شرکت کردیم؛ ولی حضرت زهرا (س) با این وصیت نشان دادند که آزار و اذیت دیدند و این موضوع همیشه برای آیندگان سؤال است که چرا این‌گونه وصیت کردند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قبر شریف بی‌بی دوعالم مشخص نیست و اگرچه ائمه(ع) فرمودند در کنار خانه خودشان بوده و در توسعه مسجد به مسجدالنبی ملحق شده و نزدیک قبر رسول خدا است ولی جای آن مشخص نیست و این موضوع مسئله‌ای است که چرا قبر حضرت زهرا(س) تنها یادگار رسول خدا مشخص نیست.

تربیت فرزند و همسر داری حضرت زهرا(س) برای بانوان کل تاریخ الگو است

دیرباز خاطرنشان کرد: تربیت فرزند و همسرداری حضرت زهرا(س) برای همه بانوان کل تاریخ الگو است، حضرت صدیقه طاهره(س) نه‌تنها برای خانم‌ها بلکه برای آقایان به‌عنوان اینکه مظهر عبادت و عبودیت پروردگار بودند الگو است، این بانوی پاک‌دامن مظهر و مقید بودند که همه دستورات الهی را موبه‌مو اجرا کنند و ازاین‌جهت الگو و نمونه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.