به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، از سال ۹۷ تاکنون ۱۴۷ عنوان مصحف شریف شامل قرآن، مفاتیح الجنان، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و منتخب ادعیه را چاپ و منتشر کرده است.

چاپ و انتشار ۱۴۷ عنوان مصحف شریف توسط به نشر / انتشار مصحف شریف قرآن به خط استاد نی ریزی پس از توصیه رهبر معظم انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، معاون تولید به نشر گفت: به نشر در راستای ترویج معارف قرآنی و بهره گیری هر چه بیشتر زائران بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) از مطالب دینی، موفق شده است ضمن تولید مصحف شریف قرآن و ادعیه برای عموم مخاطبان، مصاحف مورد نیاز حرم مطهر رضوی شامل مصحف شریف قرآن، مفاتیح الجنان، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و منتخب ادعیه و زیارات را با در نظرگرفتن تنوع متن، رنگ، جلد، قطع و ترجمه ویژه زائران بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) منتشر کند که برخی چون منتخب ادعیه و زیارات و ادعیه و اعمال شب های قدر به زبان های فارسی، اردو و عربی نیز عرضه شده است.

سید احمد میرزاده تصریح کرد: به نشر با در نظرگرفتن نیاز مخاطب در رده های سنی مختلف از نوجوان تا بزرگسال، اقدام به تولید مصحف شریف قرآن به خط عثمان طه و ترجمه استاد حسین انصاریان با تیراژ ۵ تا ۹۰ هزار نسخه کرده است. این مصاحف در قطع های رحلی، وزیری، جیبی و رقعی با جلد سلفون سخت و در قطع های وزیری، نیم جیبی وزیری و نیم جیبی رقعی با جلد چرم رنگی چاپ و عرضه شده است. این مصاحف به صورت ۱۳ سطر، ترجمه زیر، ۶۱۶ صفحه، متن دو رنگ(هرپنج جزء به رنگ متفاوت) در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفته که با استقبال عموم مخاطبان به ویژه جوانان همراه شده است.

کتابت استاد نی ریزی

وی با اشاره به اینکه مصحف شریف قرآن به کتابت استاد احمد نی ریزی به عنوان یکی دیگر از مصاحف ویژه به نشر، دی ماه ۹۸ در اختیار علاقه مندان به خط نسخ فارسی قرار گرفت، گفت: میرزا احمد نی ریزی ملقب به سلطانی از بزرگترین خوشنویسان خط نسخ و کاتبان قرآن سده دوازده هجری و بانی شیوه خاصی در خط نسخ است که مورد استقبال خوشنویسان پس از او قرار گرفته و به نسخ ایرانی شهرت یافته‌است. با توجه به این موضوع و نیز توصیه مقام معظم رهبری درباره خط این خوشنویس کشورمان، به نشر اقدام به تولید و آماده سازی مصحف شریف قرآن به کتابت استاد نی ریزی کرد و از کامل ترین نسخه وی به لحاظ اصالت خط استفاده کرد.

وی ساده و خوانابودن خط، مناسب برای آموزش و یادگیری عموم، بهره گیری از ترجمه روان و همه فهم استاد حسین انصاریان، استفاده از گرافیک ساده و رنگ مناسب در متن و رنگی بودن لفظ جلاله اللّه را از جمله ویژگی های این مصحف شریف قرآن اشاره کرد و افزود: بر اساس سبک کتابت استاد نی ریزی، انتخاب محل اعراب‌گذاری به گونه‌ای است که بیشتر در خدمت چشم خواننده و قاری است و بی اختیار چشم را به سمت کلمه‌ بعدی هدایت کرده، تلاوت را آسان می کند.

میرزاده اظهار کرد: در میان عناوین موضوعی منتخب ادعیه و زیارات برگرفته از مفاتیح الجنان تألیف مرحوم شیخ عباس قمی(ره) دو مجموعه «ارتباط با خدا» به صورت تفکیک موضوعی شامل نمازها، ادعیه، مناجات و زیارات در پنج مجلد و مجموعه «مناجات با خدا» در بیست و هشت جلد برای عموم مخاطبان تولید و عرضه شده است. در این مجموعه ها، سعی شده است با ساده سازی عبارات منقول در مفاتیح-الجنان، تفکیک موضوعی مناسب، ترجمه روان، استفاده از فونت رایانه ای خوانا و درشت و رنگ های کرم رنگ برای متن -که باعث خستگی چشم نمی شود- و نیز تنوع قطع، نیاز مخاطب تا حد زیادی تأمین شود که خوشبختانه این توفیق حاصل و تاکنون با استقبال خوب علاقه مندان مواجه شده است.

ادعیه و اعمال ماه های قمری

میرزاده، مجموعه هفت جلدی «ادعیه و اعمال ماه های قمری» را از دیگر تولیدات ویژه گروه متون دینی به نشر عنوان کرد و افزود: از این مجموعه تاکنون عناوین «ادعیه و اعمال ماه های محرم و صفر»، «ادعیه و اعمال ماه های جمادی الأول و جمادی الثانی»، «ادعیه و اعمال ماه مبارک رجب»، «ادعیه و اعمال ماه مبارک شعبان» و «ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان» در قطع های وزیری و جیبی منتشر شده است و دو عنوان «ادعیه و اعمال ماه های ربیع الأول و ربیع الثّانی» و «ادعیه و اعمال ماه های شوال، ذی القعده و ذی الحجه» آماده ارسال برای چاپ و عرضه به علاقه مندان است.

آماده سازی مصحف شریف قرآن به کتابت مرحوم رنانی اصفهانی

معاون تولید به نشر با اشاره به تولید سالانه یک مصحف شریف قرآن به صورت ویژه، از تولید و آماده سازی مصحف شریف قرآن به کتابت مرحوم عبداللّه رِنانی اصفهانی، از مشاهیر خطاط قرن دوازدهم و سیزدهم هجری خبر داد و افزود: این مصحف شریف قرآن که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری از نظر زیبایی، خوانایی خط و چینش صفحه آرایی و مورد سفارش تولیت معزز آستان قدس رضوی قرار گرفته است، به صورت ترجمه مقابل، در دست اقدام است که به برکت وجود ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از مصاحف ارزشمند در اختیار علاقه مندان به خطوط نسخ فارسی قرار خواهد گرفت.

میرزاده همچنین با اشاره به اینکه به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با همکاری مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در راستای تسهیل آموزش قرآن کریم و فهم مطلوب‌تر مفاهیم قرآنی به فراگیران مهدالرضا(ع) آثاری را منتشر کرده است، افزود: از بین عناوین تولید شده می توان کتاب «قرآن دوست مهربان؛ کتاب کار آموزش قرآن به خردسالان» و «چهارده معصوم نورانی(ع)؛ کتاب کار آشنایی با سیره ائمه-چهارده معصوم (ع)» نام برد که برای گروه سنی خردسال در سه نوبت چاپ با تیراژ حدود ۴۰ هزار نسخه به قرآن آموزان مهدالرضا(ع)، عرضه شده است.

معاون تولید به نشر همچنین از انتشار پنج عنوان دیگر شامل مجموعه شکوفه های رضوی و کتاب کار کودک خبر داد و افزود: مجموعه شکوفه های رضوی در ۴جلد در موضوعات آیات و روایات کاربردی، آشنایی با چهارده معصوم(ع)، مناسبت های ملی و مذهبی و آشنایی با مفاهیم آموزشی پیش دبستانی در قالب شعر، نقاشی، رنگ آمیزی و ... ویژه قرآن آموزان مهدالرضا(ع) و مجموعه کتاب کار کودک ۱ و ۲ نیز با همکاری استاد محسنی تولید خواهد شد.

میرزاده در پایان از تولید کتابی با عنوان مجموعه ادعیه، زیارات، نمازها، صلوات، اذکار، حرزها و نیایش های امام رضا(ع) خبر داد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.