عطا بهرامی گفت: مشخص است وزیری که دارای ثروت نجومی وشرکت‌های اقتصادی است قانونی را اجرا نمی‌کند که خود نیز موظف به پرداخت مالیات‌های سنگین باشد به این دلیل تضاد منافع پیش می‌آید.

مجریان قانون، دست قانون را قطع کرده‌اند/ دلیل عدم اخذ مالیات درایران بیشتر سیاسی است

عطا بهرامی اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص فرار مالیاتی در ایران و چرایی عدم اصلاح ساختار مالیاتی دراقتصاد کشور گفت: کسانی که عنوان می کنند در ایران ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد قطعاً ساختار اقتصاد ایران را نمی‌شناسند چرا که فرار مالیاتی ما بیشتر از این عددهاست.

وی درباره میزان دریافت مالیات در ایران گفت: در حال حاضر ما ۴ درصد تولید ناخالص داخلی را مالیات می‌گیریم در حالی که در کشورهای توسعه یافته بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی مالیات گرفته می شود یعنی اگر تولید ناخالص داخلی ما ۵۰۰ میلیارد دلار باشد نزدیک به ۱۳۰میلیارد دلار باید مالیات ستانده شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا ظرفیت بزرگ اخذ مالیات درایران دهه‌هاست جدی گرفته نمی‌شود، گفت: به دلیل تضاد منافع در حالی که ما الگوهای بسیاری خوبی از اجرای مالیات و اخذ مالیات در کشورهای توسعه یافته دایم مثلا کشور آلمان یکی از بهترین کشورها در قواعد مالیاتی و اخذ مالیات است که می‌توانیم کار را از آنها کپی کنیم اما این موضوع به درستی در ایران انجام نمی‌شود چرا که کسانی که خود باید قوانین را اجرا کنند در رأس دولت قرار دارند و صاحب شرکت های بزرگ و بخش بزرگ اقتصاد کشور در دست آنهاست.

بهرامی توضیح داد: مشخص است وزیری که دارای ثروت نجومی وشرکت‌های اقتصادی است قانونی را اجرا نمی کند که خود نیز موظف به پرداخت مالیات های سنگین باشد به این دلیل تضاد منافع پیش می آید و وزرایی که باید قانون را اجرا کنند خود دست قانون را قطع می‌کنند تا بخش خصوصی خارج از دولت که خود مدیر آن بخش‌ها به شمار می‌روند درگیر پرداخت مالیات نشود یعنی قوانین به گونه ای اجرا می‌شود که به زیان خودشان تمام نشود بنابراین ما دهه هاست با موضوعی به نام تعارض منافع مواجهیم که اقتصاد ما را به شدت تخریب و دچار زیان کرده است.

کارشناس مسائل اقتصادی دراین باره بیان داشت: تا زمانی که مسوولین صاحب شرکت‌های بزرگ باشند و خود از اقتصاد منفعت ببرند تضاد منافع وجود دارد لذا هیچ گاه به دنبال نهادینه سازی شفافیت و دریافت مالیات نخواهند بود چرا که منافع خود را ترجیح می دهند و برای گرفتن مالیات قدمی بر نمی دارند و تاکید و تلاشی برای گسترش دادن پایه های مالیاتی ندارند و این موضوع را با مسائل اخلاقی سرپوش می گذارند که نباید به حساب های مردم سرک کشید چرا که نگران سرک کشیدن به حساب های خود هستند در حالی که می‌دانند بین حساب‌های آن‌ها و مردم زمین تا آسمان فاصله است.

عطا بهرامی درباره این موضوع که گفته می‌شود با اجرای مالیات بر سپرده های بانکی پولها از بانک بیرون کشیده می‌شود گفت: این یک مغلطه بیش نیست چرا که مردم عادی حسابی  وحساب های آنها به لحاظ ریالی وزنی در نظام بانکی ندارد از سوی دیرگ آنهایی که حساب‌های بزرگ دارند در صورت خارج کردن پول از بانک طلا و.. می خرند این پول باز هم به بانک برمی گردد البته برای این موضوع هم راهکار وجود دارد تا پول ها از بانک بیرون نیاید و خرج سفته بازی نشود و آن هم مالیات بر سفته بازی و دلالی است.

وی دراین باره افزود: برای حل هر کدام از این موارد دنیا سالهاست تجربه‌های مثبت داشته اما مساله این است که مسوولان دولتی تمایلی به اجرای این تجربیات و فرمول ها ندارند چرا که منافع آنها به خطر می افتد.

عطا بهرامی در خصوص اهمیت اخذ مالیات از عایدی سرمایه گفت: در همه جای دنیا از مجموع درآمد افراد مالیات اخذ می‌شود از هر درآمدی باید حدود ۳۰ درصد مالیات پرداخت شود در ایران مسائل را مدیران دولتی آنقدر پیچیده نشان می‌دهند تا این مانع هر گونه مالیات ستانی شوند تا منافع خودشان به خطر نیفتند.

بهرامی درپایان تصریح کرد:  عدم اخذ مالیات درایران بیشتر سیاسی کاری است چرا که متاسفانه سیاسی کاری به منافع عمومی غلبه کرده و راهکارهای مشخصی این موضوع به کنار گذاشته شده است. ما اولین کشوری نیستیم که می خواهیم مالیات بگیریم و آخرین کشور هم در اخذ مالیات نیستیم بنابراین باید از تجارب بشری برای این موضوع استفاده کنیم اما تا زمانی که منفعت فردی مسوولین در میان باشد قطعا به در بسته می خوریم ضمن اینکه الکترونیکی شدن دولت بسیار مهم است متاسفانه در بعضی بخش های گمرک هنوز کارها به صورت دستی انجام می شود در حالی که از وقتی که بعضی بخش‌ها الکترونیکی شده عوارض ۷۰۰ درصد افزایش داشته بنابراین دولت الکترونیک مانع فساد اداری و اقتصادی می شود از این رو انتظار می رود مساله مهمی چون مالیات و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور بسیار جدی گرفته شود و این موضوع مطالبه مهمی از سوی مجلس انقلابی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.