اراک- در زمانی که قالب روستائیان از بیکاری جوانان روستا گلایه داشته و می‌نالند در یکی از همین روستاهای استان مرکزی روستایی بانام «سمقار» خودنمایی می‌کند که به‌واسطه فعالیت مردمانش در شغل منبت‌کاری تقریباً بیکاری در آن یافت نمی‌شود و نه‌تنها مردمانش این روستا را ترک نکردند بلکه از روستاهای دیگر نیز برای کار به این روستا مهاجرت می‌کنند.

«سمقار»روستایی که بیکاری را شکست داد

قدس آنلاین-گروه استان ها: سمقاور یکی از روستاهای شهرستان «کمیجان» با جمعیتی دوهزارنفری است که به‌عنوان قطب منبت‌کاری در استان مرکزی و حتی در ایران شناخته‌شده است.

۹۰ درصد مردم روستای  سمقاوردر شهرستان کمیجان غیر از کشاورزی به تولید آثار صنایع‌دستی مشغول هستند و از ویژگی‌های این روستا مهاجرت معکوس از شهرهای اطراف به این منطقه است.

روستای سمقاور را باید در زمره الگوهای موفق در توسعه روستایی عنوان کرد که با وجود ظرفیت‌های آب‌وخاک و  کشاورزی اما اشتغال به شکل دیگری در جریان است.

این روستا که به ثبت ملی نیز رسیده است در شهرستان کمیجان دارای ۸۰ کارگاه و ۳۵۰ هنرمند فعال در رشته منبت چوب است که در حال حاضر به یکی از پایگاه های تولید مبل تبدیل شده است.

مبلمان تولیدشده در روستای سمقاور کمیجان به دلیل کیفیت و طراحی بسیار زیبا به  تهران، تبریز و شیراز کشور ارسال‌شده و بانام این شهرها به فروش می‌رسد.

گلایه‌های مردمی

اگرچه هیچ شخصی فکر شیوع بیماری کرونا و کسادی بازار را نمی‌کرد اما بریده شدن پای گردشگران به این روستا و جولان دلالان ازجمله گلایه‌های اهالی روستا است.

در این رابطه علی سلیمی به خبرنگار ما می‌گوید: زحمت بسیاری برای تهیه بدنه مبل باید کشد اما این دسترنج به کام دلالانی است که دسترنج اهالی را خریده و به پایتخت می‌برند تا به قیمت‌های گزاف بفروشند.

وی اظهار می‌کند: در این صنعت سود واقعی را دلالان  و به‌ویژه نمایشگاه‌های مبل می‌خورند.

وی در البته با اشاره به این موضوع که با آمدن دستگاه‌های «سی.ان.سی» کار بسیار راحت شده است ادامه می‌دهد: البته استفاده از این دستگاه‌ها یک مشکل اساسی دارد و آن‌هم تعطیلی برخی از کارگاه‌های سنتی است.

این تولید کننده ابراز می‌کند: این دستگاه‌ها موجب شد تا بسیاری از کارگاه های سنتی از رده خارج و نیروهای سنتی که باهنر دست خود به چوب‌ها نقش می‌دادند از گردونه کار خارج شوند.

وی اذعان می‌کند: در حال حاضر کار با همین دستگاه‌ها رونق بیشتری داشته  و هنر دستان اهالی روستا کمتر استفاده می‌شود.

تلاش برای جهانی‌شدن

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از تلاش برای جهانی‌شدن این روستا خبر می‌دهد.

مصطفی مرزبان اظهار می‌کند: بعد از ثبت ملی شدن این روستا تلاش برای ثبت جهانی‌شدن آن ادامه دارد چراکه با نگاه ملی و جهانی به هنر منبت، در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی می‌توان ارزآوری فراوانی را برای کشور به ارمغان آورد.

وی می‌گوید: طرح‌های بومی اصیل منطقه و استفاده از مواد اولیه بومی منطقه، مراکز آموزشی، جمعیت روستا، وجود آثار تاریخی فرهنگی منطقه و خانه‌های بوم گردی از شرایط ثبت روستای ملی هستند که کمیجان با تمامی این قابلیت‌ها را در بردارد.

وی بابیان اینکه خوشبختانه ما در این روستا شاهد مهاجرت معکوس از شهرهای اطراف به این منطقه هستیم اذعان می‌کند:

ثبت ملی، فرصتی برای توجه بیشتر به  توسعه صنایع‌دستی است و این اقدام گام بلندی در راستای افزایش تولید صنایع‌دستی در استان و کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به این موضوع که راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی با همکاری فرماندار و شهردار کمیجان  و هم‌چنین احداث شهرک مبل در جوار این روستا عرضه صنایع‌دستی به‌صورت مستقیم برای خریداران مهیا می‌شود اذعان می‌کند: امید می‌رود مجموع تلاش‌های صورت گرفته منجر به شکوفایی هر چه بیشتر این هنر در این روستا و کمک به معیشت اهالی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.