۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
کد خبر: 739212

یکصد سناتور برای قضاوت در مورد رئیس جمهوری که دیگر در مسند قدرت نیست، در این جلسه شرکت می کنند.

ترامپ سه شنبه در سنا محاکمه می شود

قدس آنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا یک سال پس از اولین استیضاح و محاکمه اش از سوی سنا، روز سه‌شنبه هفته جاری برای دومین بار در سنا محاکمه خواهد شد؛ محکمه ای که باید تعیین کند که آیا او عامل حمله خونبار اخیر به ساختمان کنگره بوده یا نه.

به گزارش ایرنا، یکصد سناتور برای قضاوت در مورد رئیس جمهوری که دیگر در مسند قدرت نیست، در این جلسه شرکت می کنند.

ترامپ گفته است که در این محاکمه حضور نخواهد یافت. او در محاکمه اول هم که یک سال پیش برگزار شد، به سنا نرفت و وکلایش را فرستاد.

در کانون توجه جلسه محاکمه ترامپ، حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره قرار دارد.

این شورش که برخی نمایندگان دموکرات آن را کودتایی نافرجام از سوی تروریست های داخلی نامیدند، به عنوان خطرناکترین حمله به دموکراسی آمریکا از زمان جنگ های داخلی سال های ۱۸۶۰ توصیف شده است.

این حمله نمایندگان کنگره را به حدی شوکه کرد و مردم را تا حدی به خشم آورد که دموکرات ها بی درنگ پروسه استیضاح ترامپ را تنها دو هفته پس از پایان دوره زمامداری اش کلید زدند.

مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به تحریک شورش متهم کرد و وی را رئیس جمهوری که دو بار استیضاح شده نامید. هیچ فرمانده کل قوای دیگری در آمریکا تا این حد رسوا نشده است.

با این همه، هنوز هیچ رئیس جمهوری در آمریکا در دادگاه استیضاح محکوم نشده است و احتمال آن می رود که چنین سابقه ای به قوت خود باقی بماند.

یکی از اهداف اصلی دموکرات ها برای برگزاری جلسه محاکمه ترامپ این است که وی را از دستیابی به مقام فدرالی در آینده منع کنند، مشروط بر اینکه بتوانند محکومیت وی را صادر کنند.

با این حال، این میلیاردر جمهوریخواه و متحدانش استدلال می کنند که جلسه محاکمه به خودی خود غیرقانونی است، زیرا سنا می تواند یک رئیس جمهوری در راس قدرت را محکوم و از قدرت برکنار کند، اما نمی تواند این کار را درمورد یک شهروند خصوصی اعمال کند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که تیمی ۹ نفره از دموکرات ها را به عنوان مدیران استیضاح ترامپ تعیین کرده است، اصرار دارد که جلسه محاکمه باید برگزار شود و محکوم نکردن وی به دموکراسی آمریکا ضرر می زند.

محکومیت ترامپ به رای بیش از دو سوم سناتورها نیاز دارد، بدان معنا که ۱۷ نماینده جمهوریخواه باید به ترامپ پشت کنند و به همه ۵۰ نماینده دموکرات برای محکوم کردن وی ملحق شوند، امری که در این مرحله به نظر بعید می رسد.

حتی اگر ترامپ پایگاه محکمی از حمایتگری را حفظ کند، محبوبیت اش درپی حمله به ساختمان کنگره از بین رفته است، وضعیتی که برای یک فرد ۷۴ ساله که ایده نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را در سر می پروراند، چندان خوب نیست.

وکلای مدافع ترامپ بر دو نکته تاکید دارند؛ اینکه جلسه محاکمه قابل طرح و بحث نیست، زیرا نمی توان ترامپ را از مقامی که دیگر از آن برخوردار نیست، عزل کرد و اینکه لفاظی هایش در مورد تردید در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ به مثابه آزادی بیان مبتنی بر قانون اساسی است.

اگرچه دموکرات ها سیگنال نداده اند که چه مدرکی را قرار است رو کنند و چه کسانی را برای شهادت دادن فراخوانند، دعوت شان برای شهادت دادن در جلسه محاکمه ترامپ توسط تیم رئیس جمهوری سابقه بی اثر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.