حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: امام رضا(ع) زیارت ائمه علیهم السلام را یک عهد، پیمان و میثاق به حساب آورده‌اند که در واقع انسان با زیارت عهد و میثاق خود را با امام تجدید می‌کند.

انسان با زیارت عهد و میثاق خود را با امام تجدید می‌کند/زائرین با اخلاق و سیره رضوی آشنا شوند

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل و مناقب امام رضا(ع) پرداخت و تصریح کرد: امام رضا علیه السلام مانند سایر ائمه علیهم السلام امام معصوم، خلیفه و حجت خداوند بر روی زمین، اهل بیت و جانشین رسول خدا صل الله علیه وآله وسلم هستند که به عنوان یک انسان کامل همه فضایل در حوزه انسانی، اخالاقی، علمی و سیاسی را دارند.

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: بنابراین همه ائمه علیهم السلام فضایل و مناقب والای نیکو را دارا هستند اما متناسب با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، شدت ظهور و بروز این صفات متفاوت بوده است. در نتیحه می بینیم که در وجود مبارک امام رضا(ع) علم امامت ظهور و بروز خاصی داشته و از این رو به عالم آل محمد(ص) ملقب شدند. این علم در همان مناظراتی که ایشان با علما و دانشمندان زمان داشتند، بروز و ظهور عالی دارد.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: از نظر سیاسی هم مسئله ولایت عهدی حضرت رضا(ع) مطرح است که مأمون با یک نقشه شوم امام را به اجبار به مرو ‌آورد و ولایتعهدی را به حضرت تحمیل کرد. مأمون اهداف خود را داشت و می‌خواست شخصیت امام رضا(ع) را خدشه دار کند و حکومت خود را مشروع جلوه دهد، ولی امام علیه السلام با اتخاذ یک روش سیاسی الهی اهداف مأمون را نقش برآب کردند و از روزی که از مدینه حرکت کردند تا به نیشابور رسیدند در غالب حدیث سلسلة الذهب بیان داشتند که امامت شرط توحید است. از این رو مأمون که دید امام(ع) با او کنار نمی‌آیند و در مقابل ایشان دست بسته است، اقدام به شهادت ایشان کرد.

 وی در مورد اهمیت و فضیلت زیارت و تأثیر آن بر زندگی انسان توضیح داد: زیارت در فرهنگ دینی و اسلامی ما از یک جایگاه والا برخوردار است و هدف از آن انس پیدا کردن با مَزور و تکریم اوست. امام رضا(ع) زیارت ائمه علیهم السلام را یک عهد، پیمان و میثاق به حساب آورده اند که در واقع انسان با زیارت عهد و میثاق خود را با امام تجدید می‌کند. امام رضا(ع) می‌فرماید: "إِنَّ لِکُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِی عُنُقِ أَوْلِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ اَلْأَدَاءِ زِیَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ." برای هر امامی برعهدۀ اولیا و شیعیاش پیمانی است و از تمام و کامل بودن وفای به عهد و بهتر ادا نمودن آن زیارت قبور آن بزرگواران است. پس هرکس با میل و رغبت آنها را زیارت نماید و مواردی را که آنها رغبت دارند قبول نماید ائمۀ ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود.

حجت الاسلام شریعت تبار با اشاره به اینکه در خصوص زیارت امام رضا(س) تأکید فراوانی شده است، گفت: معروف است که خود ایشان فرموده‌اند هرکس مرا زیارت کند من در هنگام عبور از صراط، هنگام میزان و هنگام دریافت نامه اعمال به دیدار او می‌آیم. یا آنکه گفته می‌شود ثواب زیارت ایشان بالاتر از ثواب هزار حج مقبول است. در واقع هرچه اخلاص و معرفت در زیارت بیشتر باشد، ثواب زیارت هم بیشتر خواهد بود.علت اینکه بر زیارت تأکید شده همان تأثیرگذاری آن بر زندگی ماست.

کارشناس امور دینی در پایان گفت: بنابراین با توجه به اهمیت زیارت و اینکه ما در زیارت با فرهنگ و اخلاق و معارف امام آشنا می‌شویم، متولیان حرم‌ها وظیفه دارند شرایطی را فراهم کنند که زائرین با اخلاق و معارف امام رضا(ع) و سیره رضوی آشنا شوند و ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهند و هم اینکه عهد و پیمان خود را با امام تجدید کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    صلوات خاصۀ امام رضا (ع): اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضیٰ خدایا درود فرست بر على پسر موسی، آن خشنود پسندیده اَلْإمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ پيشوای پارسای پاکیزه وَ حُجَّتِکَ عَلیٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّریٰ و گواهت بر هر كه روى زمين و زير خاک است اَلصِّدّيقِ الشَّهيدِ مهین راست‌باور و برین راستگوی کشتۀ راه خدا صَلاةً كَثيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُّتَواصِلَةً مُّتَواتِرَةً مُّتَرادِفَةً درودى فراوان، پُر و پاک، پيوسته، پياپى و دنبال هم كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلیٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِکَ‏ همچو بهترين درودى كه بر هر یک از دوستانت فرستادى