رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: صنوف زیر پوشش این اتحادیه از حضور در طرح تنظیم بازار شب عید به عنوان مباشر استقبال نکردند زیرا این طرح را باعث افزایش قیمت میوه می‌دانند.

صنوف مشهد از طرح تنظیم بازار میوه شب عید استقبال نکردند

به گزارش قدس آنلاین، حیدر ساکن برجی  افزود: طرح تنظیم بازار شب عید، طرح کاملی نبوده است و ساختار مناسبی ندارد و به نفع مصرف کنندگان و مردم نیست و باعث افزایش قیمت کاذب میوه برای مدت چهار ماه می‌شود تا این که بخواهد برای یک یا ۲ شب میوه را به قیمت مناسب به دست مردم برساند.

وی اضافه کرد: از زمان تصویب طرح تنظیم و اعلام اجرای آن، قیمت میوه توسط واسطه‌ها یعنی کسانی که بار میوه یا باغ را در زمان برداشت آن خریداری می‌کنند تا در زمستان یا عید نوروز بفروشند ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت:مدافعان طرح تنظیم بازار میوه شب عید می‌گویند که از ۹۵۰ هزار تن ذخیره سازی میوه در اواخر سال، فقط ۳۰ هزار تن به طرح مزبور اختصاص می‌یابد و این موضوع تاثیری در گران شدن میوه ندارد در حالی که همین که اسم میوه طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب به گوش عرضه کنندگان می‌رسد خود به خود قیمت میوه در مراکز تولید افزایش می‌یابد که به جای یک تا ۲ روز، سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

ساکن برجی افزود: زمانی که میوه از باغات برداشت می‌شود، توسط واسطه ها و دلالان خریداری می‌گردد و فروشندگان نیز گاه از فروش آن خودداری و کمتر در بازار عرضه می‌کنند و در این میان نفع تولیدکننده از طرح تنظیم بازار فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

وی اضافه کرد: پارسال که صنوف مشهدی در طرح تنظیم بازار به عنوان مباشر شرکت کردند دولت باید مابه التفاوت نرخ میوه را به حسابشان واریز می‌کرد که این کار  خیلی دیر انجام گرفت و از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا و سیاستهایی که دولت در قیمت‌گذاریها اعمال کرده بود میوه خریداری شده برای طرح تنظیم بازار شب عید در زمان مقرر، جذب بازار نشد و حجم زیادی از میوه در سردخانه‌ها ماند.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان گفت: در انتهای فروردین ماه امسال از آنجا که میوه ذخیره شده برای طرح تنظیم بازار در حال فساد بود، مسوولان از صنوف خواستند که میوه را با نرخ مشخصی در بازار عرضه کنند اما قیمت واقعی میوه از نرخ مزبور بالاتر بود و در نهایت قیمتی برای عرضه کنندگان این نوع میوه در بازار مشهد مشخص شد.

ساکن برجی افزود: در این شرایط در حالی که می بایست میوه ذخیره سازی شده به مرور وارد بازار شود اما مسوولان یک باره اعلام کردند که باید ظرف ۲۴ ساعت این میوه ها از سردخانه‌ها  خارج و عرضه شود که به دلیل اضافه شدن هزینه‌های حمل و جابه جایی، قیمت تمام شده میوه از قیمت تعیین شده برای آن بیشتر می‌شد و در واقع اجبار به عرضه این میوه در مدت کم، هزینه مازاد و ضایعات آن، به ضرر صنوف تمام می‌شد.

وی اضافه کرد: با این که صنوف از طرح تنظیم بازار میوه شب عید و اجبار به فروش آن در مدت کم، متضرر شدند اما از سوی بازرسان متهم به گران فروشی نیز شدند در حالی که هزینه های مازاد برای حمل و عرضه این میوه، قیمت آن را از قیمت تعیین شده بیشتر کرده بود.

رییس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: تنها شیوه‌ای که می‌تواند قیمت میوه را در زمان اوج مصرف مانند عید نوروز یا شب یلدا متعادل نگه دارد، عدم دخالت دولت در عرضه و قیمت‌گذاری و افزایش نظارتهای خود در این زمینه است.

ساکن برجی افزود: در شب یلدای امسال که مصرف میوه بیشتر از شب عید است دولت دخالتی در عرضه و قیمت‌گذاری نداشت و یکی ۲ روز مانده به شب یلدا، قیمت میوه در بازار کاهش یافت.

وی اضافه کرد: اگر دولت نگران افزایش قیمت میوه در زمان اوج مصرف آن است فقط کافی است که واردات برخی اقلام پرمصرف میوه را در زمان مقرر آزاد بگذارد و همین امر موجب پایین آمدن قیمت و ابزار مناسبی برای جلوگیری از گران فروشی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.