مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت: برای پی بردن به جایگاه والای امیرالمؤمنین(ع) جهات گوناگونی در قرآن، روایات، کتب تاریخ و سخن بزرگان وجود دارد که نمی‌توان همه آن را بیان کرد و شناخت ایشان صرفا از عهده پیامبر و اهل بیت(ع) برمی‌آید.

سیصد آیه قرآن و صدها ویژگی خاص که فقط برای امیرالمؤمنین علی(ع) ذکر شده است

آیت الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا و دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام به مناسبت سالروز ولادت مولای متقیان امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به تبیین جایگاه ایشان پرداخت و تصریح کرد: ولادت حضرت امیر علیه السلام به خاطر ویژگی و خصوصیتی که دارد، خود به عنوان یکی از ویژگی ها و امتیازات مخصوص ایشان به شمار می رود.

آیت الله محمد حسن اختری افزود: برای پی بردن به جایگاه والای امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام جهات گوناگونی در قرآن، روایات، کتب تاریخ و سخن بزرگان وجود دارد که نمی‌توان همه آن را در یک مصاحبه خلاصه کرد. به قول شاعر: کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست   که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم. این واقعیتی است که هیچ یک از ما انسان‌های عادی نمی‌توانیم ویژگی‌های حضرت علی را بشناسیم، یعنی شناخت ایشان صرفا از عهده پیامبر و اهل بیت ایشان برمی‌آید، به گونه‌ای که مردم نه در دوره خود حضرت و نه در دوران بعد، نتوانسته‌اند ایشان را بشناسند و آنچه هم که اکنون در این مجال به آن اشاره می شود مختصر مواردی است که در قرآن کریم هم ذکر شده است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا در ادامه گفت: برای بیان جایگاه امیرالمؤمنین علیه السلام باید به چند نکته توجه شود؛ اول جایگاهی است که قرآن کریم بیان کرده است. درقرآن کریم بیش از سیصد آیه وجود دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم به جایگاه والای امام علی(ع) اشاره دارد. همچنین تمام آیاتی که در مورد فضایل مؤمنین آمده، باز سرلوحه آن امیرالمؤمنین است که چنین چیزی در مورد هیچکس دیگری وجود ندارد.

وی دومین ویژگی خاص امام علی(ع) را تعبیر از ایشان به عنوان جان پیامبر صل الله علیه وآله وسلم عنوان کرد و افزود: براساس نص آیه قرآن کریم، حضرت علی(ع) جان پیامبر هستند و این قابل انکار نیست؛ آنجا که خداوند در آِیه مباهله خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ» اینجا مقصود از انفسنا یعنی جان پیامبر، حضرت امیر است. در این ویژگی هیچکس دیگری شریک امیرالمؤمنین نیست، جان پیامبر یکی است.

آیت الله اختری دیگر ویژگی حضرت علی(ع) را شرایط خاص تولد ایشان برشمرد و تصریح کرد: تولد امیرالمؤمنین(ع) در داخل خانه کعبه اتفاق افتاده است که این نیز برای هیچ کسی در تاریخ بشریت رخ نداده که در خانه کعبه متولد شده باشد و این ویژگی خاص خود ایشان است و تاریخ نگاران آن را ثبت کرده اند. یکی دیگر از ویژگی های خاص امام علی(ع) سبقت در ایمان آوردن به پیامبر اکرم(ص) است؛ به گونه ای که وقتی جبرائیل امین بر پیامبرگرامی اسلام در غار حرا وارد شد و پیامبری ایشان را ابلاغ کرد و پیامبر از غار حرا بیرون آمد اولین کسی که به ایشان ایمان آورد حضرت خدیجه(س) و حضرت امیر المؤمنین علیه السلام که هنوز ۱۰ سال بیشتر نداشت، بودند. در روایات به این مسئله سبقت در اسلام آوردن می‌گویند.

دبیرکل پیشین مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام اضافه کرد: چهارمین ویژگی خاص علی بن ابیطالب(ع) تربیت شدن در دامن پیامبر است؛ ایشان از ابتدای طفولیت و قبل از به رسالت رسیدن پیامبر در کنار ایشان بوده و رشد و پرورش یافت. دیگر ویژگی، همراهی پیامبر در طول ۲۳ سال نبوت ایشان و حضور در تمام اتفاقات مهم تاریخ اسلام است. این ویژگی ها مواردی است که در حوادث تاریخی ثبت شده و مستند و مستدل است.

وی دسته ای دیگر از ویژگی های خاص امیرالمؤمنین را آن ویژگی هایی برشمرد که پیامبر در دوران حیات خود از زبان خود برای ایشان ذکر کرده است. یکی آنکه فرموده است: "علی مع الحق والحق مع علی" حق با علی بن ابیطالب است و ایشان نیز با حق است؛ یعنی آنکه به هر شکلی که امیرالمؤمنین حرکت کند حق نیز همراه او حرکت می کند، هیچ موردی وجود ندارد که او ناحق باشد. یا اینکه در روایت دیگری می فرماید: "انت منی بمنزلة هارون من موسی" تو نسبت به من، به منزله هارون برای موسی هستی. همانطور که هارون برادر، جانشین و پشتیبان و همراه موسی بود، امیرالمؤمنین علیه السلام هم جانشین، برادر، پشتیبان و همراه پیامبر بوده‌اند. این هم ویژگی خاصی است که در مورد هیچ یک از صحابه ذکر نشده است.

آیت الله اختری ادامه داد: یکی دیگر از امتیازاتی که علی(ع) در نزد پیامبر داشته، ویژگی خاص برادری است؛ پیامبر(ص) هر یک از یاران و صحابه را به عنوان برادر یکی دیگر معرفی کرد و امیرالمؤمنین را به عنوان برادر خودش قرار داد و فرمود: "انت اخی و وصیی" تو هم برادر من هستی هم جانشین من. در این ویژگی نیز هیچکس با ایشان مشارکت ندارد. دیگر آنکه پیامبر به حضرت علی فرمود: "انا و انت ابوا هذه الامة" من و تو پدر این امت هستیم. در این ویژگی هم کسی شریک مولا نیست؛ بنابراین بر همه امت اسلامی واجب است که حق پدری ایشان که یکی از این حقوق فرمانبرداری است را رعایت کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا بُعد دیگر ویژگی های امیرالمؤمنین علی(ع) را مواردی دانست که بسیاری از دانشمندان مسلمان اعم از شیعه و سنی و حتی از غیر مسلمانان در وصف ایشان گقته ولمس کرده اند و افزود: امام نسائی یکی از علمای بزرگ اهل سنت که کتاب، مسند و صحیح دارد، یک کتابی نوشته که عنوان آن خصائص علی بن ابیطالب است. ابن عساکر هم از جمله علمای اهل سنت است که در وصف امام علی کتاب نوشته است. ابن ابی الحدید نیز که از علمای معتزلی اهل سنت است شرحی را بر نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام نوشته که در مقدمه آن آمده است علی بن ابیطالب(ع) از همه صحابه افضل و برتر است. وی همچنین در شعری خطاب به  امیرالمؤمنین می‌گوید که اگر نبود اینکه تو حادث شدی، یعنی نبودی وبعد بوجود آمدی من می‌گفتم تو رزوی رسان هستی. لولا حدوثک لقلت انک قاسم الارزاق. در جای دیگر هم می‌گوید که کلام امیرالمؤمنین پایین تر از کلام خداست و فراتر از کلام بشر، یعنی قابل مقایسه با کلام انسان نیست. در اشعاری نیز که به امام شافعی نسبت داده شده، آمده است: من متحیرم درباره اینکه تو را چه گویم، خدایی یا بنده خدایی؟ ومات الشافعی ولیس یدری  علیٌ ربه ام ربه الله. خوب قطعا علی بن ابیطالب بنده خداوند متعال است و خود ایشان بارها بر آن تاکید کرده‌اند، اما این اقوال نشان از جایگاه والای امام علی(ع) دارد.

وی ادامه داد: امام احمد حنبل یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت نیز در پاسخ به سوال فرزندش در مورد امیرالمؤمنین و دیگر صحابه می‌گوید که هیچ کس را نمی توان با امیرالمؤمنین مقایسه کرد، او شخص دیگری است و قابل مقایسه با دیگر صحابه نیست. از این نوع سخنان در بین اهل سنت بسیار وجود دارد که ما در اینجا به گوشه‌ای از آن اشاره می‌کنیم. اینکه می‌بینیم عالمی از علمای مسیحی مانند جورج جرداق راجع به فضایل امیرالمؤمنین کتاب می‌نویسد تحت عنوان "صوت العدالة الانسانیة" و راجع به کسی دیگری چنین چیزی وجود ندارد، همه اینها دال بر فضیلت، جایگاه والا، بی نظیر و بی همتایی حضرت امیر در بین بشر است، تا حدی که خداوند اجر و مزد پیامبر خود را در محبت و مودت با نزدیکان او قرار داده است و این واجب بر امت است.

آیت الله اختری گفت: همه اینها صفاتی است که برای امیرالمؤمنین وجود دارد و برای غیر از امیرالمؤمنین نیامده است؛ لذا باید توجه داشته باشیم که آیا وقتی این همه ویژگی خاص برای علی بن ابیطالب در قرآن کریم، در روایات پیامبر و در کلام بزرگان ذکر شده است و هیچ کسی مانند آن را ندارد، آیا کسی دیگر وجود دارد که شایستگی جانشینی پیامبر خدا را داشته باشد؟ وقتی حضرت علی در زمان حیات پیامبر اولین نفر پس از ایشان است، بعد از رحلت ایشان هم تنها کسی که می‌تواند جانشین پیامبر باشد، امیرالمؤمنین علیه السلام است. وقتی پیامبر اکرم(ص) می فرماید: "انا مدینة العلم و علی بابها" من شهر علم و علی دروازه آن است، پس برای شناخت خدا، برای رسیدن به حقیقت، برای دست یابی بر علوم، برای تحقق عدل و عدالت از کدام در و دروازه ای جز علی(ع) می توان ورود کرد؟! امیرالمؤمنین(ع) مظلومی است که در دوران زندگی مورد ستم واقع شد، بعد از حیات نیز به او ظلم شد و امروز نیز به او ظلم می‌شود، برای اینکه هنوز بسیاری از محققان و پژوهشگرانی که به حقیقت ایشان رسیده اند، حاضر نیستند این حقیقت را بیان کنند.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به روز پدر، جایگاه او در جامعه اسلامی را یک جایگاه محوری عنوان کرد و گفت: پدر در میان خانواده الگو و سرپرست است، حق ولایت بر اولاد دارد و خداوند احترام به پدر و مادر را واجب کرده است. دین اسلام پدر را جز در مسئله کفر و شرک به خدا واجب الطاعه می داند و نباید آنها را آزرده خاطر کرد. فرزندان نباید در هیچ رفتار خود باعث ناراحتی آنها شوند. الحمدلله امروز در جامعه ما نسبت به جوامع دیگر، جایگاه پدر و مادر در خانواده و احترام به آنها در نزد فرزندان هنوز وضعیت خوبی دارد، اما در برخی موارد الگو برداری هایی از جوامع غربی وجود دارد که باید اصلاح شود. باید توجه داشته باشیم که احترام به پدر و مادر مختص زمان حیات نیست‌ و ما باید پس از فوت ایشان نیز به یاد آنها باشیم و می توانیم همچنین از دعای خیر آنها بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.